Bukefalos 28 år!

Två ambulanser vid hästolyckor

Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Jag har åkt ambulans typ 6-7 ggr pga ridolyckor, men det har alltid kommit bara en, trots nackskador och förlamning så har det bara kommit en enda. Det enda jag tycker var att när jag bröt båda handlederna tog det nästan 2,5 timme innan dom kom, vid nackskadan tog det 1,5 timme och när jag var förlamad tog det ca 2 timmar, sennär det varit "fjollskador" som skrapsår och stukade fötter och armar och brutna revben då är dom minsann på plats inom 1 timme.. så jag håller mig numer på hästryggen och ramlar jag av ska jag inte göra mig nå mer illa nu :P jag har ju passerat 100 strecket så jag hoppas jag håller mig kvar nu ;)
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

När jag ramlade av och bröt benet så kom det bara en.
Samma sak med mig. Det kom bara en ambulans. (och den var där på 5 minuter) Att se sedan inte ville skära sönder stöveln utan envisades med att sprätta sömmen bak så det tog en halvtimme med vidrig smärta är väl en annan sak, liksom att de ändå fick skära sönder fotdelen på stöveln eftersom allt var så svullet.:crazy: Det var "bara" benbrott det gällde och inga övriga skador. Det kanske är så att de olika landstingen inte har samma rutiner?
 
Senast ändrad:
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

En kompis ramlade av sin häst och tappade andan och kunde inte känna sina ben på nån minut, så dom ringde 112. Dom skickade två ambulanser och en helikopter som var på plats inom 40 minuter. Hon var inte skadad nånstans men skickades på röntgen och jag vet inte vad, trots att hon intygade att hon inte hade ont någonstans. Hon fick inte flyga dock, slöseri :P
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

kl

När stallkompisen ramlade av och blev medvetslös kom helikoptern på mindre än 20 minuter. De var 3 stycken och klarade av det mesta själva.
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Ni misstänkte bäckenfraktur men ni hade väl inte kompetensen att avgöra en sån sak? Hon hade svårt att resa sig ja men hon kunde resa sig - det hade hon knappast kunnat om det varit bäckenfraktur...

JO man kan visst resa sig och gå på en bäckenfraktur, det gjorde jag helt utan hjälp, om man inte vet hur illa skadad man är så går det mesta....jag ledde in hästen i stallet gick in till huset, gick i trappor, och gick sedan från bilen till sjukhuset.
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Nu hade vi tur att det inte var någon riktig fraktur utan bara en spricka. Men iaf enligt mig är det alltid bäst att ta det säkra före det osäkra och ringa om man misstänker allvarlig skada. Just i det här fallet hade en ambulans nog inte gjort någon skillnad om man tänker på det i efterhand när man vet hur skadan såg ut, men om man ska resonera som du gör, dvs tänka "jag har inte kompetens att bedöma om detta är en lårbensfraktur eller inte, därför skiter jag i att ringa ambulansen, jag vet ju ändå inte vad jag gör..." ja, då hade antalet folk som stryker med av skador och akuta sjukdomar nog varit betydligt större...
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Ni misstänkte bäckenfraktur men ni hade väl inte kompetensen att avgöra en sån sak? Hon hade svårt att resa sig ja men hon kunde resa sig - det hade hon knappast kunnat om det varit bäckenfraktur...

Hur kan du säga så? Hur man hanterar smärta är ju individuellt. Som manhattan skrev, hon kunde gå och allt med bäckenfraktur medans andra vrålar som om de vore döende över en stukad fot.
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Hur kan du säga så? Hur man hanterar smärta är ju individuellt. Som manhattan skrev, hon kunde gå och allt med bäckenfraktur medans andra vrålar som om de vore döende över en stukad fot.

Jag menar att det är ju SOS Alarm som har kompetensen (hoppas jag) att bedöma om det behövs ambulans, annars kunde ju varje skadad person ringa direkt till ambulansen och beställa transport.

T.ex i 112 på liv och död var det ett par som ringde SOS angående en "pulserande vårta" som visade sig vara en fästing...och jo det kom en ambulans och personalen drog loss fästingen. Onödigt kan man tycka men SOS bedömde uppenbarligen att det kunde behövas ambulans. :angel:
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Nu hade vi tur att det inte var någon riktig fraktur utan bara en spricka. Men iaf enligt mig är det alltid bäst att ta det säkra före det osäkra och ringa om man misstänker allvarlig skada. Just i det här fallet hade en ambulans nog inte gjort någon skillnad om man tänker på det i efterhand när man vet hur skadan såg ut, men om man ska resonera som du gör, dvs tänka "jag har inte kompetens att bedöma om detta är en lårbensfraktur eller inte, därför skiter jag i att ringa ambulansen, jag vet ju ändå inte vad jag gör..." ja, då hade antalet folk som stryker med av skador och akuta sjukdomar nog varit betydligt större...

Håller med där, jag menar inte att man inte ska ringa för att man saknar kompetensen - jag menar att det är SOS Alarm som ska göra bedömningen utifrån patientens symtom.

:p
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

När min dotter blev sprakad i ansiktet av ett föl för några år sen så skickades två abulanser (stor sårskada,nästan 'skalperad') och när vi frågade så fick vi svaret att de skickades två ambulanser 'från varsitt håll' för att få fram en så fort som möjligt i och med att det dels var en hästskada, dels var ett barn/tonåring och dels en spark i ansiktet med stor sårskada och även för att vi bodde 'mittemellan' där ambulanserna fanns just där och då. (Och fick även förklarat att OM det hade varit flera akututryckningar just då, så hade 'bara' en kommit.)
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Om man genom 'lögnen' räddas till livet tack vare att ambulansen skickas då ser jag nog det som ett ickeproblem. Det stora problemet är ju att det känns som att personalen som tar emot larm får bonus ifall de inte skickar ambulans.


Så fruktansvärt omoget att bara tänka tanken att överdriva en nödsituation :mad:

Det är tack vare såna som dig som en annan patient som bättre eller snabbare hade behövt ambulansen dör.

SOS-Alarm får bonus om de inte skickar ambulans... hör du inte själv hur korkat det låter.
SOS äger inga ambulanser, och ambulanserna är till för att användas dessutom.
Tyvärr finns det inte så många, så väntetiden kan bli lång. Det är inte heller SOS fel. Men falsklarmar man eller överdriver så blir det väldigt fel för någon annan.

Sluta snacka så mkt skit, ta reda på fakta.
Det har jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Det lahsd menar är inte att man ska dra till med en ryggradsfraktur för att få skjuts till sjukhuset när man stukat foten..

Det som menas, vad jag tolkar det som, är att vissa typer av olyckor och sjukdomar tenderar att prioriteras framför andra. Folk med potentiellt mycket allvarliga åkommor (som mannen vars aorta brast på sjukhuset och han avled) inte får någon ambulans när detta skulle kunnat rädda livet på dem, små barn vars föräldrar ringt ambulans, men nekats och sedan har barnet dött i väntrummet på sjukhuset.

Samtidigt sitter man och läser om vad Linda8142 bla skrev, att det skickades en ambulans till en liten "pulserande vårta" som visade sig vara en fästing... give me a break.. det är en ambulans om någon som skulle kunnat rädda livet på en annan patient som kanske nekades ambulanstransport pga av att larmcentralen gjorde bedömningen att en misstänkt vårta var allvarligare och kanske att den äldre mannen med svår huvudvärk, yrsel och talsvårighet efter ett fall hemma i badrummet kunde vänta eller ta en taxi till sjukhuset.

SOS-Alarm får bonus om de inte skickar ambulans... hör du inte själv hur korkat det låter.

lahsd skrev att det känns som att det är så, vilket är långt ifrån ett påstående om att det skulle vara så, och jag kan hålla med, ibland.
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

*kl*

Jag var med om en olycka för två månader sedan (fick en häst över mig och fick flera frakturer i ena benet) och ringde själv 112 efterssom ingen hörde eller såg mig. Tjejen på SOS Alarm pratade med mig hela tiden jag väntade på ambulans och förklarade att räddningstjänsten ev. skulle hinna fram före, och att de skickade en räddningsbil också efterssom olyckan skedde i hagen. Det var standard vid hästrelaterade olyckor efterssom det ofta kan vara svåråtkomlig terräng.

Jag upplever att jag fick väldigt gott mottagande av SOS Alarm, de ringde upp min man medans vi pratade och berättade att han var på väg, förklarade vad som skulle hända när ambulanspersonalen kom fram o.s.v. Frågade flera gånger om jag inte hade ont någon annan stans än i benet och bad mig berätta hur olyckan skedde en gång till. Och de berättade hela tiden vart ambulansen befann sig "Nu kör de under E6:an" och jag skällde för att de inte hunnit längre :D

En stor eloge till räddningspersonalen i Halland :bow:
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

Så fruktansvärt omoget att bara tänka tanken att överdriva en nödsituation :mad:

Det är tack vare såna som dig som en annan patient som bättre eller snabbare hade behövt ambulansen dör.

SOS-Alarm får bonus om de inte skickar ambulans... hör du inte själv hur korkat det låter.
SOS äger inga ambulanser, och ambulanserna är till för att användas dessutom.
Tyvärr finns det inte så många, så väntetiden kan bli lång. Det är inte heller SOS fel. Men falsklarmar man eller överdriver så blir det väldigt fel för någon annan.

Sluta snacka så mkt skit, ta reda på fakta.
Det har jag.



iNHALEs svar till dig var bra, men jag ska lägga till lite här.

Jag hittade följande intressanta länk:http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article12921920.ab

Utdrag från länk: (Jag har fetat det verkligt intressanta)
---
Låt mig ge ett annat exempel: 29 februari 2008 i Värmland ringde en 60-årig man och beskrev bröstsmärtor. Följande samtal utspelades mellan honom och SOS-operatören i Karlstad.

”Jag måste in på sjukhuset, ser du.”

”Vadsadu?”

”Jag måste in på sjukhuset.”

”Mmm. Du kan kanske beställa en taxi och åka in då.”

Den stackars mannen satte sig då i sin bil, men tvingades stanna, kallsvettig och illamående. Han avled på sjukhus.

Efteråt försvarade sig SOS-operatören i Karlstad med att hon följde reglerna: ”Direktiven från landstinget säger att vi ska vara sparsamma med användning av ambulanser.”
---


Även ifall det inte är en direkt bonus så fungerar ju sådana instruktioner på samma sätt. Den operatör som skickar ambulanser i 'onödan' lär ju antagligen få sämre löneutveckling än mer restriktiva kollegor vilket skapar press hos operatörerna att inte skicka ambulans.

Sen tror jag tyvärr att med sådana operatörer som försöker att till varje pris undvika att sända ambulans så måste man tyvärr kanske överdriva lite för att få dem att skicka.

Sen förstår jag mycket väl att det finns folk som ringer efter ambulans ifall de stukat lillfingret. Själv är jag sådan att jag i det längsta undviker att kontakta sjukvården, så skulle jag någon gång behöva en ambulans så är jag säker på att det skulle behövas och om jag i det läget måste överdriva för att få ambulansen skulle jag inte tveka att göra det.
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

och pressen tror du på :D :rofl::rofl:

Jag har läst en del, och man blir rädd hur allt kan vinklas..
Tro mig.. man säljer inte lösnummer eller får webbläsare på att vara ärliga och noggranna. Det finns allt för dålig journalistik idag, tyvärr.
Finns säkert fog för viss kritik som i alla yrkeskategorier, men herregud nu är det ju löjligt... för 25 år sen va... då fick minsann inte min pappa ambulans..osv.
Det kallar inte jag aktuell eller relevant journalistik. Dags att sätta journalisterna under luppen lite ...

Häxjakt är var det är på en yrkesgrupp som är fantastiskt tålig och sliter häcken av sig för sina medmänniskor.

Jag tror nog att vi kan lita på SOS, de gör så gott de kan, med de medel som finns.
Nu, helt plötsligt är det ju konkurrens om ambulansdirigeringen, så då kanske det t om är en eller flera blivande aktörer som strör ut lite rykten... vem vet :angel:
Livet är ett fult spel många gånger och pressen sväljer alla historier verkar det som och det som inte låter tillräckligt illa ..ja det kryddas lite extra utan problem. Vem sätter dit pressen ?

Man spelar inte roulette med människoliv. Det gör ingen medvetet som har alla sinnen i behåll.
 
Senast ändrad:
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

och pressen tror du på :D :rofl::rofl:

Jag har läst en del, och man blir rädd hur allt kan vinklas..
Tro mig.. man säljer inte lösnummer eller får webbläsare på att vara ärliga och noggranna. Det finns allt för dålig journalistik idag, tyvärr.
Finns säkert fog för viss kritik som i alla yrkeskategorier, men herregud nu är det ju löjligt... för 25 år sen va... då fick minsann inte min pappa ambulans..osv.
Det kallar inte jag aktuell eller relevant journalistik. Dags att sätta journalisterna under luppen lite ...

Häxjakt är var det är på en yrkesgrupp som är fantastiskt tålig och sliter häcken av sig för sina medmänniskor.

Det låter ju nästan som att du jobbar på SOS Alarm eller deras PR-byrå?

Visst kan tidningar ljuga, men i fallet jag tog upp innan så var det ju frågan om bl.a. saker som en anställd på SOS Alarm sagt vid förhör så jag tror nog att det stämmer.

Idag dyker det upp nya saker. se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/agare-kraver-hogre-vinst-i-sos-alarm_6185341.svd

--- Utdrag från länk
DN:s granskning av SOS Alarm visar att landstingens kritik de senaste åren växt mot bemanningen och kompetensen bland personalen. Krav har rests på att operatörerna ska vara sjuksköterskor då en stor del av nödsamtalen är av medicinsk natur.

Förra året gällde 18,5 procent av nödsamtalen ambulansärenden. 975 000 ambulansuppdrag utfördes över hela landet. Samtalen besvaras av larmoperatörer som inte behöver ha medicinsk grundutbildning. De får i stället en introduktion i samband med att de anställs. Sjuksköterskor kopplas endast in vid behov.
---

När man läser detta bir man ju inte förvånad att det blir fel ifall personal med minimal sjukvårdsutbildning avgör ifall människor är i behov av ambulans eller ej.

Enligt artikeln framgår det också att tre landsting anser att kompetensen hos SOS Alarms personal är så dålig att de bytt larmoperatör.

Det känns som att du försvarar ett sjunkande skepp.
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

SOS Alarm ägs till lika delar av staten och Sveriges kommuner och landsting (SKL)

Där har du SOS ägare.. så visst är det märkligt :confused:
Blir kanske bättre med privata aktörer, vi får väl snällt avvakta och se.

Slutar kanske med att vi får ringa 112 för Räddning, 113 för ambulans i framtiden och att det där sitter kompetent personal.

Hi hi, nääee jag är inte PR-man för SOS. Kanske är en affärside :angel:
Verkar behövas just nu. Okunskapen verkar vara stor överlag, här har nog tyvärr SOS misslyckats i sin mission..

Ha en bra dag, nu ska jag ut och rida :bump:
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

SOS är ju inte bara ambulans och så länge de verkligen kopplar in sjukvårdskunnig personal när det behövs är det helt OK för min del om den som tar emot mittlarm om brand, rån etc inte har sjukvärdsutbildning!
 
Sv: Två ambulanser vid hästolyckor

SOS är ju inte bara ambulans och så länge de verkligen kopplar in sjukvårdskunnig personal när det behövs är det helt OK för min del om den som tar emot mittlarm om brand, rån etc inte har sjukvärdsutbildning!

Problemet är ju att omkopplingen inte verkar ske i fall där det uppenbart borde det. Eftersom tre landsting sagt upp avtalet med SOS Alarm p.g.a. att de anser att det saknas sjukvårdskompetens så är det ju uppenbarligen ett problem. Det faktum att landstingen själva är delägare i SOS Alarm visar ju hur illa det måste vara ställt. Man slutar ju inte att handla i sin egen firma ifall det inte är verkligt illa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 342
Senast: manda
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp