Bukefalos 28 år!

Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Singoalla

Trådstartare
Hej!

Hoppas ni står ut med en till tråd om Bruce. Har ingen hundkunnig i min närhet så ni är guld värda för mig :o

1. Bruce är nu 6 månader (om en vecka). Vi får inte riktigt bukt på hans rumsrenhet, som jag skrivit om i en tråd innan. Det är inget direkt bekymmer för oss, vi har förstått att det är olika för olika individer så vi försöker inte skynda fram det. Bruce kissar väldigt ofta (upplever vi det som) så vi har varit hos veterinär och testat för UVI. Han har inte UVI. En bekant till oss som är hundvan träffade Bruce nu i helgen och var med när han skvätte lite på deras matta. Han trodde att Bruce börjar bli könsmogen och därmed markerar revir, snarare än att han inte kan hålla sig. Vi har märkt att han ofta bara skvätter lite grann, och inte tömmer hela blåsan. Varenda gång vi kommer hem till svärmor så kissar han på någonting inom närmsta 20 minutrarna. Trots att vi sett till att han kissat precis innan vi går in. Men 6 månader känns lite för tidigt för att bli könsmogen och börja revirmarkera. Vad tror ni? Vi tar ut honom varje timme nu och han kissar och bajsar duktigt när vi är ute. Men inomhus vill han ändå kissa på sin hundbädd, och ibland i soffan. Hemma hos svärmor slår det som sagt aldrig fel, när han har hälsat klart på alla skvätter han gärna någonstans. Vi har aldrig skällt eller använt vattenspruta när han gjort sina behov inne, då vi fått lära oss att enbart ignorera det och sen berömma när han gör behoven utomhus. Vi kommer fortsätta likadant så blir han nog rumsren när han är mogen, men om det är revirmarkering det gäller så vet jag inte om vi bör agera annorlunda?

2. Vi var hos veterinären i veckan och fick det bekräftat att Bruce är kryptokid. Ena testikeln nere och den andre kunde veterinären inte känna, så någonstans en bra bit upp/in. Jag har förstått att det finns delade meningar om man bör kastrera eller inte i det här läget. Vad anser ni? En del verkar anse att riskerna med kastrering är större än testikelcancer i det här läget och samtidigt vill vi givetvis inte behöva gå och oroa oss för tumörer. Oavsett så kommer vi inte göra någonting alls förrän Bruce är fullvuxen så vi behöver inte ta något beslut nu, men är nyfiken på hur ni hade gjort?
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Ang rumsrenheten hade jag använt hanskydd på honom när ni är borta hos andra.
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Hade verkligen ingen aning om att det fanns något som hette hanskydd :eek: Googlade, ser ju hur bra ut som helst! Sitter dom kvar på en sprallig pinscher? Vi har aldrig tagit med honom hem till någon som inte vetat om att han inte är rumsren och sagt att det går bra. Men hanskydd skulle ju underlätta betydligt. Märkligt att jag aldrig har hört talas om det innan..
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Små hundar blir könsmogna tidigare än stora, så sex månader kan mycket väl vara könsmognadsdags.
Sen tycker jag det låter märkligt att han sas kissar i sängen. Jag hade nog letat fram en bra veterinär och tagit ett snack.
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Vi har ett från Gustav och Evita till vår petit brabancon. Han är en duracellkanin och på honom sitter det bra. Han är helt rumsren hemma men hos andra kan han få för sig att skvätta på ngn soffa och då är det skönt med skyddet så slipper vi oroa oss för det.
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Vi tycker också det är lite märkligt. Men vi träffade som sagt en veterinär senast i torsdags och pratade om detta, och enligt veterinären så verkade ingenting konstigt utan fick svaret "det är bara att fortsätta likadant med rumsren-träningen så ska det blir bättre". Ingen UVI och för övrigt helt frisk. Bruce är en väldigt glad liten kille och vi har ingen anledning att tro att han skulle vara orolig/stressad eller liknande. Han har en transportbur som står på golvet med alla hans leksaker i, den kissar han gärna på. Vi har tvättat den flera gånger, men jag vet inte om det är för att han vill markera på buren att den och leksakerna i den är hans? Han hade en annan mjuk hundbädd tidigare som vi tog bort från honom eftersom han kissade på den jämt, på inrådan av instruktören på vår valpkurs.

På valpkursen fick vi även höra att vi inte ska stressa upp oss över rumsrenheten, och att det inte finns någon anledning att oroa oss om det inte är så att valpen fortfarande kissar inne regelbundet när den är 8 månader. Vi har även pratat lite med uppfödaren som också har sagt att "alla tar olika tid på sig". Men vi vill såklart veta att vi agerar rätt så att han fortsätter utvecklas i rätt riktning. Vad gör man om man misstänker att han markerar? Eftersom han tidigare enbart kissat inne pga. att han inte kunnat hålla tätt så har vi ju bara ignorerat det. Men hur agerar man om han skulle markera?

Jag har märkt att han har börjat försöka lyfta benet lite när han kissar ute. Så det kanske är så att han börjat bli könsmogen trots allt.
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Tack! Ska absolut kolla upp det. Vi ska åka med till en kompis landställe över påskhelgen så det skulle underlätta otroligt mycket om vi slapp tänka på kissande. Bästa Buke, vad skulle jag göra utan er! :banana:
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Stänkskydd = GULD på skvättisar.
Ivan (mitt lilla problembarn) var likadan, han var sen med rumsrenheten, blev könsmogen ganska tidigt och att ha stänkskydd gjorde susen. (Men helt ärligt så tycker han fortfarande inte att det är det minsta konstigt att bajsa i gästrummet när andan faller på, trots att mina hundar är bland de mest välrastade i hela länet... :cautious:)

Jag tror att Ivans virrhjärna inte har ett särskilt välutvecklat signalsystem när det gäller att kissa och bajsa, det är liksom inte "Snart behöver jag kissa" utan snarare "NU behöver jag kissa". Som tur är bor vi i hus och det är bara att öppna altandörren, så trippar han ut i hagen och löser det.

Innan han blev kastrerad kunde han kissa i kojan, eller det värsta av allt: i matskålen – bara för att Billy inte skulle få äta. Han var rätt hemsk som valp och unghund, vill jag lova... Nu är han 3,5 år och en helt fantastisk liten individ.
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Ska åka in och shoppa direkt efter jobbet idag! Hoppas han tycker det är okej och ha det på sig, annars får han vänja sig korta stunder i taget. Skönt att höra att det inte bara är Bruce som är lite krånglig :o Å ena sidan hör man att "låt det ta sig tid alla är olika" å andra sidan verkar det gå som på en räkmacka för folk runtom än. Vi måste ju även springa ner 2-3 trappor för att gå ut med honom så man blir ju lite utmattad tillslut när det känns som att man springer där med honom jämt.

Men men, ibland när det är lite motigt på något område så är det lätt att man lägger allt fokus på det. Och glömmer bort att han fakiskt är helt okomplicerad på alla andra plan.
 
Sv: Två frågor om rumsrenhet och ev. kastrering

Kan absolut inget om hur de funkar, men de kan inte va så att den andra testikeln ligger å trycker/klämmer så han inte kan tömma blåsan ordentligt eller att det "läcker".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp