Bukefalos 28 år!

Tvättar sig skinnflådd

Nisse

Trådstartare
Min katthona 2år gammal, toktvättar sig på bakbenen. Först var det bara på ena och det såg lite rött ut, sen har det blivit större och hon har fått ett likadant mindre märke på andra benet också.

Varför gör hon så?
Har ni några erfarenheter av katter som "tvättar sönder sig"?
Hur löste ni det?

Givetvis ska jag ju kontakta veterinären också, tänkte bara höra mig för hur vanligt det är och hur andra löst det :grin:
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Katter kan ta till det beteendet att de tvättar av sig pälsen vid stress eller vantrivsel.

Verkar hon gnaga/klia sig? Jag skulle ju absolut kontakta vet för att se så att det inte var ngn ohyra.

Är det en innekatt eller utekatt? Hur beter hon sig i övrigt? Har ngt annat beteende förändrats? Har det skett förändringar i hemmet/familjen?
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Jag ser 3 möjliga orsaker:

1. Stresslickning.
2. Ohyra som orsakar klåda.
3. Allergi som orsakar klåda.

För att utesluta eller bekräfta 2 och 3 behöver du såklart uppsöka en veterinär. Är det stress som utlöst slickandet måste du försöka ta reda på vad som orsakar stressen och eliminera källan till det onda.

Jag fick hem en av mina kattuppfödningar som hade slickat bort pälsen på insidan av bakbenen pga. stress. Källan till stress för honom var katten han bodde med i det tidigare hemmet. Väl hemma hos mig fick han på sig en krage (ProCollar) som han fick ha dygnet runt och han behandlades med en kortiosonsalva. Efter 10-14 dagar började han se bra ut och han blev snabbt återställd. Han behövde komma bort från sin "plågoande" och bli stoppad från att slicka så försvann problemen.
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Hon är innekatt större delen av året (får vara ute på sommaren när vi är i sommarstugan).
Vi har inte gjort några förändringar i hemmet.

Eftersom hon inte är ute tror jag inte att det är ohyra, men man vet ju alldrig.

Har bara sett att hon slickat sig på benen, inte gnagat.

Kan det vara för att jag bytt torrfoder? Hade ett foder förut som hon inte gillade, åt det bara i nödfall. Nu har jag bytt till friskies för innekatter och det älskar hon.

Min andra katthona hade en period då hon vart kåt och knäpp, hon bet av sig en bröstvårta, men det gick över fort. Har varit helt normal efteråt, så jag åkte inte till vet med henne. Hon ska ju inte ha ungar så en bröstvårta lär hon ju klara sig utan.

Ska iallafall ringa till veterinären nu och hra vad de säger. Skulle kännas tryggt för mig om jag fick komma in idag och kolla upp det.
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Allergi kan ju vara aktuellt då, som Sol sa. Är det inte Friskeis som ofta ställer till med hudproblem? Jag skulle byta till ett bättre foder, ffa om katterna inte får komma ut och fånga levande föda.
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Har pratat med vet nu. Hon ställde ungefär samma frågor, om det var innekatt, stress och om jag bytt foder.
Berättade att jag bytte till friskies torrfoder för ett par dagar sedan och hon trodde att det berodde på det.
Jag har tagit bort torrfodret helt, så nu får de bara mjau burkmat.
Veterinären tyckte inte att jag behövde åka in om det inte blev värre.

Förmodligen dröjer det några veckor innan man ser resultat, men hoppas att det "bara" var allergi och att det inte blir värre.
Tycker så synd om lillstumpan :(
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Håller tummarna för din katta. :) Hon blir säkert bra. Du kan ju höra på forumet om det finns ngt foder som man brukar rekomendera eller ska undvika om man har en katt som har tendens att få klåda/ev är lite överkänslig.
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Tack :)

Vet inte om jag vågar byta foder igen :crazy:
Jo kanske ett för känsliga katter, men nu tänkte jag hålla mig till mjau på burk ett tag som jag vet att de tål bägge två.

Fast det är ju bekvämt med torrfoder som de kan ha fri tillgång till och man vet att det håller sig fräscht.
Men jag ger dem hellre lite mat i flera omgångar och är försäkrad om att de mår bra, mina små älsklingar :love:
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Om det visar sig vara foderallergi brukar James Wellbeloveds torrfoder gå bra att ge (om du vill ge torrfoder). Finns det inte hos någon djuraffär nära går det att köpa via foderbilen.se.
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Har hört talas om det fodret, men inte sett det på någon av våra djuraffärer. Kanske finns hos veterinären?:idea:

Hädanefter kommer jag att vara väääldigt försiktig med vad jag ger katterna. Tycker att jag har varit det hittills också, läst noga på innehåll osv.
Men det är kanske bättre att köpa ett foder som är speciellt för känsliga katter.

Helst ger jag ju katterna burkmat, men det är ju väldigt behändigt med torrfoder när man t.ex vet att man ska vara borta hela dagen. Det håller sig ju fräscht längre :)
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Det brukar inte säljas hos veterinären men foderbilen kör hem i hela landet så du ska nog kunna få tag på det om du vill.
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Ok, har aldrig hört talas om foderbilen. Hur får man tag på den?
 
Sv: Tvättar sig skinnflådd

Ah, dumma jag! Såg nu att du hade skrivit det däruppe också.
Ska genast kolla upp det. Tack för bra tips :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 293
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 662
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 535
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp