Tvätta mattespadd?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har försökt googla mig till det men får inte riktigt någon klarhet i det. Jag har köpt en smutsig mattespadd, y3 tvättmedel. Någonstans har jag läst att det bara är att kasta ner allt i tvättmaskinen och starta ullprogrammet, men på tvättmedlet verkar handtvätt rekommenderas? Har även läst nåt om att fårskinnet ska kardas då det torkat... Med vad? Sån där metallkarda som finns i djurbutiker? Annat? Var ska man leta? Hur gör man liksom för att fräscha till grejerna?
 
Jag har tvättat en mattespadd. Tvättade den i maskinen på ullprogram. Kardade den med sån metallkarda från djuraffär precis som du är inne på. Padden blev nästan som ny :)
 
30 grader, vanligt program (dvs inte ullprogram). Kan alltså centrifugeras. Karda inte! Kan torktumlas kallt för att få den extra fluffig, men självtork funkar också. Ta gärna ut den ur torktumlaren och dra i tyget ett par gånger under tiden, då det är bomull som kan dra ihop sig något (dra även lite efter att den har kommit ur tvättmaskinen!).

Mattes MELP tvättmedel är outstanding och enligt min åsikt mycket bättre än andra fårskinnstvättmedel jag har testat!
 
Enligt tillverkaren så är det bättre att tvätta för mycket än för lite (då såklart med anpassat tvättmedel!), då tvättmedlet dels återfettar och dels hindrar padden från att "kleta ihop sig" och förlora sin tryckfördelande förmåga. Tillverkaren avråder också från att karda, då detta gör att padden förlorar sin stuns.
 
Personen jag köpte den av har använt den direkt mot hästen, därför känns det nice att fräscha upp den innan mina börjar använda den.

Varför hellre 30 grader än ullprogram? @domesticus
 
Vad skillnaden är under själva tvättningen vet jag inte riktigt, men den tål iaf att centrifugeras (det är tom positivt då den fluffar till sig när den får ur sig vattnet med lite kraft), vilket inte sker i ullprogrammet (eller har jag fel?).

Det är iaf tillverkaren som rekommenderar vanlig tvätt 30 grader och gärna torktumling, då kall sådan :)
 
Jag tvättar 30 grader (vilket på "min" maskin är = 30 grader och program anpassat för ull/handtvätt, men med lite centrifugering - använder f.ö. samma för mina ulltröjor och det funkar klockrent). Använder Y3 (samma som till ull etc) eller Mattes tvättmedel för fårskinnsprodukter. Drar lite i den efter tvätten. Låter självtorka eller torka liggandes i torkskåp (torkskåpet i "min" tvättstuga ger en mild torkning).
Har dock aldrig behövt karda (har bara använt padd i perioder). Skulle nog bara göra det om ullen börjar "klegga ihop sig", tycker att det annars funkar lika bra med fingrarna.
 
Ull o ylle klara inte av stora temp. Förändringar vid tvätt.
Häller man i varmt vatten vid sköljningarna blir inget förstört.
Jag tvättar mina på 40g.C. på detta sätt.
Har ett par med skumgummi i bakre hälften o dessa behöver bli rena för att återfå spänsten.
Har givetvis vojlock under.
Fårskinnsvojlockar som ligger an mot hästen har jag behövt karda för att oxå få bort hår.
 
Ull o ylle klara inte av stora temp. Förändringar vid tvätt.
Häller man i varmt vatten vid sköljningarna blir inget förstört.
Jag tvättar mina på 40g.C. på detta sätt.
Har ett par med skumgummi i bakre hälften o dessa behöver bli rena för att återfå spänsten.
Har givetvis vojlock under.
Fårskinnsvojlockar som ligger an mot hästen har jag behövt karda för att oxå få bort hår.
Gör maskinen detta av sig själv eller pratar du om handtvätt?
 
Nu är den tvättad. 30 grader handtvätt-programmet, en dospåse y3. Jag tycker inte den ser riktigt ren ut, quilten har fortfarande vad som ser ut som ingnodd ridhusbotten på sig och fårskinnet är fortfarande lite smutsfärgat i sadelns fram- och bakkant. Dessutom luktar den suspekt, nästan åt mögelhållet. Vad gör jag nu? Har hängt upp på tork men vill gärna få padden ren :crazy:
 
Nu är den tvättad. 30 grader handtvätt-programmet, en dospåse y3. Jag tycker inte den ser riktigt ren ut, quilten har fortfarande vad som ser ut som ingnodd ridhusbotten på sig och fårskinnet är fortfarande lite smutsfärgat i sadelns fram- och bakkant. Dessutom luktar den suspekt, nästan åt mögelhållet. Vad gör jag nu? Har hängt upp på tork men vill gärna få padden ren :crazy:

30 grader, vanligt tvätt, Mattes MELP fårskinnstvättmedel.

Jag har som sagt tvättat med andra tvättmedel tidigare och då också tyckt att padden har luktat suspekt och inte blivit ren. Men det blev stor skillnad med deras egna!
 
30 grader, vanligt tvätt, Mattes MELP fårskinnstvättmedel.

Jag har som sagt tvättat med andra tvättmedel tidigare och då också tyckt att padden har luktat suspekt och inte blivit ren. Men det blev stor skillnad med deras egna!
Då får jag försöka hitta det tvättmedlet idag! Tar en sväng förbi märkeshästsportaffären när jag ändå är i stan så får vi hoppas att de har, annars får jag väl beställa någonstans ifrån. Står tvättmedelsdosering på flaskan?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en dunväst och en dunjacka som jag använder i stallet. Om de inte rymt, vill säga, de börjar bli rejält smutsiga. Nu är...
Svar
8
· Visningar
9 168
Senast: svea
·
D
Utrustning Jahapp. Givetvis så har paden redan blivit såpass smutsig att hästen inte kan ha den utan att få skav. Så idag tänkte jag tvätta den...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp