Tvekönad katt?

M

mannis

Är det möjligt att en katt kan vara både hona och hane på samma gång?
Har en (som ser ut som en) hona men hon är 1,5 år och aldrig fått några ungar. "Hon" är ute katt och vi har massor av hanar i området. Hon är gul om det kan ha någon betydelse.
 
Ser ut som en hon, vet du inte könet?
Honor är ju mer sällan röda än hanar, men det brukar inte vara nån större påverkan på fertiliteten. Inte som sköldpaddsfärgade hanar som nästan alltid är sterila.

Är det din katt, hon är inte kastrerad? Eller går på piller? Annars kan hon ju vara steril pga missbildning eller andra problem, eller ha bakterier i livmodern som gör att hon inte tar sig.
Att en katt inte blir dräktig är inte direkt nått som pekar på en tvekönad katt. SÅ jag tvivlar på det.

Inte ens sköldpaddsfärgade hanar räknas som tvekönade, även om dom ibland kan vara 2 i en. Dom sterila har oftast XXY, medans dom fertila sägs kunna vara XYXY och alltså är 2 katter i en förpackning.
 
Jasså? Jag har hört att är det en fertil sköldpaddshane, så måste han i princip vara XXYY för annars skulle han vara steril.

Vad tror du gör att dom är fertila då? Nu pratar vi riktiga paddor alltså, inte röda hanar med nån svart prick nånstans.
 
Jag är ingen färgexpert alls, men så här har vi fått lära oss:
Då loci för röd och svart färg är placerat på X kromosomen så behövs det två X (=hona) för att katten ska vara både röd och svart, hannar med denna färgkombination är ofta sterila då de har fått två X "av misstag".
Honor är SÄLLAN röda UTAN svart då det kräver antingen två "röda" X-kromosomer, alt. en defekt X vilket ofta ger en steril katt.

Jag var med och skulle kastrera en röd hona, Vi var alltså väldigt säkra på att det var en hona ända tills vi öppnat missen och insett att det inte fanns några äggstockar eller livmoder att ta bort :confused:

Vid närmare analys av konstaterade man mycket riktigt att den hadde en genetisk defekt, kommer ej helt ihåg vilken kombination det var...
 
Utvändigt är det en hona.
Jo, det är min katt och hon får inga p-piller.
M vH Mannis
 
Vet också en gul/röd som skulle kastreras men när de öppnade den fanns där ingen livmoder att ta bort.
Därför har jag haft mina funderingar om även min katt kunde vara tvekönad :confused:
 
Enligt www.kattgenetik.net så är fertila paddor oftast ett resultat av mosaikism, dvs katten har olika kromosomuppsättning i olika delar av kroppen. Så könscellerna kan ha normala kromosomer, och därför är katten fertil, men på andra ställen i kroppen så har katten XXy eller XXyy, vilket ger sköldpaddsfärgen. Men en sådan katt nedärver ju inte som en sköldpadda, utan kan bara nedärva antingen rött eller svart (beroende på vilket anlag som sitter i könskromosomerna.

Det fanns en annan möjlighet också, där hannarna faktiskt kunde nedärva som en äkra sköldpadda, men jag minns inte hur det gick till. Det står i alla fall på www.kattgenetik.net. :)
 
Att sakna livmoder är ju inte detsamma som att vara tvekkönad. Det finns massor av anledningar till att en katt blir steril, precis som hos männsiskor. Om en kvinna inte kan bli med barn så är ju inte det första man tänker på att hon borde vara tvekönad?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
631
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 723
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp