Bukefalos 28 år!

Tveksams första anonyma tråd.

T

Tveksam

Hejsan.
Eftersom att jag är en riktig fegis, så väljer jag att ta detta anonymt så att jag inte blir lynchad.

Jag har ett barn, vill inte avslöja kön eller ålder. Självklart så hade jag en partner till barnet, men saker gick inte som det skulle och vi är nu skilda.

Jag undrar vad jag kan/ska göra?

Min fd partner är inte så engagerad i barnet, tycker att fd partnern prioriterar en hel del annat före barnet. Gör helt fel prioriteringar.

Vi har inte enskild vårdnad.

Är det rätt att den ene alltid ska betala för allting? Aktiviteter, kläder, skor etc? Har inte båda ett lika stort ansvar? Jag är absolut inte snål och har råd att ta hand om mitt barn.

Det är en massa till, en riktig soppa.

Vad kan man göra för att partnern ska ta mera ansvar? Kan familjerätten göra något? Det är väl mest bara samtal?

Behöver ni mera kött på benen, så finns det ju PM då jag inte vill lägga ut för mycket information här.
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Är lite villrådig, jag vet inte alls vad jag kan/ska göra. Tycker att det känns fel med att fd partnern alltid sätter sig självt före barnet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Familjerätten har jag redan tänkt på, men vad egentligen kan dom göra? Tvinga partnern att inte vara så självisk? Tror jag icke, men kan vara värt ett försök;):D.
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Nu är jag verkligen arg. Nu har det hänt något.
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Nu vet jag verkligen inte vad jag skall göra, det står helt still i hjärnan.
Kan någon vänlig själ prata lite med mig? Så att jag kommer på vad jag skall göra?
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Jo, båda har väl lika stort ansvar att handla och betala.
Hur ni fördelar tiden är väl i första hand upp till er.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha svar på? :o
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Med att inte ha enskild vårdnad antar jag att ni har gemensam vårdnad?
Om barnet är skrivet hos dig kan du få underhållsstöd via försäkringskassan. Utöver det kan du inte "kräva" honom på pengar. Man utgår ju från att han som pappa skulle vilja bidra med mer. DU kan heller inte kräva att han ska ha samma ordning som dig men om du befarar att ditt barn verkligen far illa av att vara hos honom då ska du ringa och rådgöra med socialtjänsten.

/Socialtanten.
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Det vet jag redan att jag inte kan kräva fd partnern på några pengar då vi har gemensam vårdnad.

Finns det något vettigt som Familjerätten kan göra? Kan man skriva ett avtal? Där man avtalar om vårdnad, umgänge med mera?

Jag vill inte ha enskild vårdnad, det är inte bäst för barnet. Men jag vill att saker och ting ska skötas lite bättre. Nu vill jag inte skriva allting här. PM går bra dock.

Jag vet att jag borde ringa socialtjänsten och rådfråga, men kommer det att påverka barnet? Jag gör allt för barnets skull och tänker på barnets bästa. Vissa saker är jag lite orolig eller förvirrad utöver, men jag vågar inte skriva det så här öppet förutom PM.
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Men enskild vårdnad är ju ingenting som påverkar ett barn om nu såvida inte den som har vårdnaden jäklas och sätter sig på tvären i tid och otid bara för denna har vårdnande. Enskild vårdnad betyder ju bara att en utav föräldrarna ensam har ansvar och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter.

Tex behöver man ju inte den andres medgivande i småfrågor jämt och ständigt. Som tex min syrra, hon BÖR ha enskild vårdnad, dom har gemensam nu, pappan sätter sig på tvären JÄMT. ...bara för han kan. Det har ingenting med barnet väl och ve att göra, utan kan han säga nej, så gör han det oavsett vad det gäller...bara för att jävlas. Sånt slipper man vid enskild vårdnad om det nu blir så. För barnet skull gör det ju ingenting om ena bara har juridiskt ansvar...bara ni kan fortsätta samarbeta.
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Exakt sådär tycker jag med. Bara för att man har enskild vårdnad så behöver inte det betyda att man aldrig får träffa sitt barn, det är ju föräldrarna som ska komma överens om sådant.

Till TS; Jag kan mycket väl förstå din frustration över det hela, men du kanske ska ringa socialtjänsten och fråga?
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

TS.

Du kan aldrig kräva mer pengar än underhållet du har rätt till..
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Jag kan faktiskt inte minnas att jag har skrivit det. Iallafall inte när jag läser mina inlägg i denna tråd.

Det handlar inte om det. Utan att partnern prioriterar allting annat före sitt barn och jag undrade om det finns något man kan göra?
 
Sv: Tveksams första anonyma tråd.

Det handlar inte om det. Utan att partnern prioriterar allting annat före sitt barn och jag undrade om det finns något man kan göra?


Nej, det är nog tyvärr svårt att ändra på någon annans prioriteringar.

Klart att båda har lika stort ansvar även om båda kanske inte TAR lika stort ansvar...

Lycka till!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 334
Senast: mars
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 705
Senast: Imna
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 392
Senast: Killaloe
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp