Tvilling-tips "spinoff"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Vad har ni som tvilling-föräldrar för bra tips till de som inte bara väntar en utan två bebbar!? :)

/Timsetim
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Läs inte en massa skräckpropagande !

När jag väntade mina tvillingar (15 år sen...) så var alla böcker bara rena skräckpropagandan - typ bered dig på 5 års isolering från omvärlden, men gläd dig och TVÅ små leenden i kaoset - och var glad att ni är två föräldrar. Vilket skit !

Försök få dem till samma tider - ha lagom ambitionsnivå på ammning och sånt, hellre mätta barn som inte skriker än amma dygnet runt.
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Jag håller med cirkus. Mina killar är 6år nu.... Jag vägrade dubbel amma.... villket många såg som självklart att man ska. Men jag ville ha tiden med en i taget. Sen ammade jag inte fullt, mkt enklare att flaska dem. Men framför allt, gör det som känns bäst för dig... Jag gjorde iordning flaskor som stog klara i kylen, bara att värma, snabbt å enkelt. Sen för att jag skulle kunna komma ut så tog jag varmt vatten i en termos å pulver med mig så det va enkelt att göra iordning. Det tog sin lilla tid att klura ut hur saker skulle vara för att det skulle fungera. Ett gott råd är att skaffa en praktisk, hållbar vagn, den har du stoooor glädje av länge!! Tänk på att inte skaffa en för stor å tung vagn. Sen beror det ju på hur du bor, om du behöver åka buss eller om du åker bil. Jag valde större ställen att handla på, typ Maxi och liknande, lilla lanthandeln vi har var omöjlig att ta sig in i med tvillingar... Ta dagarna som de kommer, ha inte för stora förväntningar på dig, stressa inte, njut av dina två klimpar!!! Och det är inte jobbigare med två.... man måste bara vara lite effektivare. När du har haft dina två ett tag ska du se att du byter, matar å gullar med dina två på samma tid som andra gör med ett barn, du gör ditt bara mera effektivt!!
Det va lite tips från mig, jag har många flera om du vill ha..
När ska du ha dina två?
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Tack för era tips! Jag är tacksam för alla jag kan få! :bow: Var hos gyn förra veckan och är nu i ve 10 och är beräknad till 20 april, så det är väldigt nytt. Blev mycket chockad när där fanns två små hjärtan som slog! Nu hoppas jag bara att allt går bra och att båda blir friska och får vara med tiden ut!

/Timsetim
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Håller tummarna för "er" Vill du ha någon att prata tvillingar med är det bara att du hör av dig....
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Hej!!!
Ett JÄTTESTORT grattis till dig som väntar två barn. Fick själv tvillingar för exakt två månader sedan. De kom 4 veckor för tidigt men har mått toppenbra hela tiden. Jag hade en väldigt negativ inställning; trodde att det mest skulle vara skrik och elände hela tiden men allt har gått förvånansvärt bra.

1. Jag är jätteglad för att vi skaffade en SVINIGT dyr Urban Jungle-vagn. Visserligen går den inte in i hissen men den är jättelätt att köra, går igenom alla kassorna i affären, är lätt att lyft i och ur bilen och hur smidig som helst att fälla ihop.

2. Visst är det jobbigare med två barn än ett, men det beror ju så mycket på hur barnen är oxå. Ett skrikigt barn är jobbigare än två lugna tvillingar. Det behöver inte bli superjobbigt bara för att det är två bebisar. Vi gjorde vårt första restaurangbesök när bebbarna var 7 dagar gamla. Det gick hur bra som helst, de sov medan vi åt och sedan gav vi dom mat. Efter det så har vi varit på restaurang ytterligare ca 10 gånger, på IKEA, på mässa och på en massa husvisningar; allt utan problem.

3. Om det är möjligt så var hemma på heltid båda två så länge som det går. Min man var hemma i 4 veckor och sedan har han jobbat halvdagar i ytterligare 5 veckor nu och det kommer han att fortsätta med ett tag till. Nu när dom är två månader så funkar det bra att vara själv med dom men tidigare var det lite tufft eftersom lilltjejen inte åt så bra och behövde full uppmärksamhet vid matiningarna.

4. Om amningen inte funkar bra så strunta i den. Min plan var att delamma och det gjorde jag dom första 4 veckorna, sen fick knattarna svamp i munnen och fick svårt att äta överhuvudtaget samt att det gjorde fasansfullt ont i mina bröst. Fick rådet på amningsmottagningen att strunta i amningen om det blev för krångligt och bara se till att vi hade det lugnt och mysigt under matstunderna.

5. Försök att få in rutiner och någorlunda fasta tider så fort som möjligt. Eftersom jag hela tiden gett dom flaska (fast jag ammade dom varanann gång innan det gick åt skogen) så har vi snabbt kunnat få in bra mattider. Första veckorna åt dom var tredje timme, sedan blev det 3,5 timmar mellan målen och sedan ca 3-4 veckor tillbaka äter dom var 4:e timme på förbestämda tider (självklart med vissa justeringar och variationer då och då). Det gör att vardagen rullar på väldigt bra. Jag vet när dom ska äta och kan planera in BVC besök, handling, telefonsamtal, promenader och kompisar utan att behöva vara rädd att dom ska vilja ha mat mitt i alltihop.

6. Skaffa en bra amningskudde för tvillingar. Jag köpte min genom tvillingklubben och den är toppenbra när man vill ha båda hos sig. Nu när dom är lite större använder vi kudden när vi matar båda två samtidigt vilket funkar betydligt bättre och är mycket bekvämare än att mata dom när dom sitter i sina babysitters.

Hm, det var några råd för den första tiden. Har du frågor så fråga gärna. Ha det bra och lycka till!!!

Kram Halloy
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Tack så jättemycket! Jag suger åt mig all information och goda råd jag kan få! Det blir säkert annorlunda när de väl kommit till världen men jag vill vara så förberedd jag kan. Just praktiska saker som vagn, ammning osv är jättebra att få råd om. Är lite nervös för det här med vagn dock. Vi har en rättså smal port i trappan och sedan bor vi på tredje våningen utan hiss. :eek: Vi planerade att få barn i denna lägenheten, men tänkte inte direkt på att det kunde bli två! Den vagnen ni har, har den mjuka, vad heter det, liftar?? Alltså det man tar ur vagnen är det mjukt? Har hört att det ska vara bättre än hårda. Framförallt om man måste bära tre trappor. Tack än en gång och GRATTIS till dina bebisar. Blev det två flickor?

/Timsetim
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Är tvillingmoster :love: till 5-åringar en tjej och en kille
Det här med ammning löste sig av sig själv för min syster då tjejen föddes med ett svårt hjärtfel och hamnade på IVA, hennes kropp (syrrans alltså) tyckte inte att mjölkproduktion hade någon prioritet så det blev flaskmatning från början vilket var praktiskt för då kunde våran mamma passa killen så att de kunde vara på IVA med tjejen
Bägge barnen är uppfödda på ersättning.
Syrran hade en vanlig tvillingvagn tills de var 2 år då det vart tvillingsulky

GRATTIS och Lycka Till
 
Sv: Tvilling-tips "spinoff"

Det blev en kille och en tjej! Världens sötaste och mysigaste!
4 veckor förtidiga men helt friska och krya.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 259
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Det har visat sig att jag har tvillingar i min mage, det kom som en rejäl chock då vi inte har tvillingar i släkten såvitt vi vet! Är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 649
Senast: bigwig
·
Småbarn Vi är mitt uppe i att ta bort blöjan för dottern som är knappt 2.5 år. Det går upp och ner, men ändå över förväntan. Vi valde att ta...
2
Svar
23
· Visningar
2 120
Senast: Crossline
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
766
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp