Tvillingar

Grattis!

Utan att ha tvillingar så rekommenderar jag också double viking 735, vi letade superlänge efter en med alla delar och hjul vi ville ha men fick till slut ge upp och köpa en donkey istället. Våra barn kom med 1,5 års mellanrum så vi behöver dubbelvagn.
Emmaljungan är riktigt robust och skön att köra. Båda mina kusiner hade en sådan till sina tvillingar och har varit nöjda.
Börja leta i tid om du vill ha en sån :)
Tack, då ska jag försöka kika efter en sån!
 
Jag har tvillingar.

Jag fick veta att det var två ganska tidigt, första ultraljudet var väl i vecka 12 kanske. Min graviditet var okomplicerad och de föddes i vecka 37+2 de vägde 2210 resp 2320. Förlossningen startade med vattenavgång och jag fick värkstimulerande ganska snabbt. De föddes vaginalt båda två med 24 minuter emellan. De var lite slaka precis när de kom ut och fick hjälp en stund i början men jag fick dom på bröstet inom 30 minuter. Den lite större hamnade på neo pga hon hade för tjockt blod vilket oftast är en effekt av TTS (Twilling Transfusion Syndrom) dvs det sker en sorts transfusion mellan bebisarna via moderkakan. Mina är enäggstvillingar. Jag gjorde ultraljud för att kolla tillväxten samt hur de låg varannan vecka mot lsutet (minns inte exakt).

De delade säng första sex månaderna. Jag både ammade och gav flaska från start, funkade prima.
Mina har varsin moderkaka så antar att de inte bör få TTS då?
Skönt att graviditeten var smidig! Blev du sjukskriven något? Det har börjat knaka i mina fogar stundtals redan. Än går det bra, men är ju bara i v15 än, så funderar på hur det kan bli längre fram 🙈
 
Mina har varsin moderkaka så antar att de inte bör få TTS då?
Skönt att graviditeten var smidig! Blev du sjukskriven något? Det har börjat knaka i mina fogar stundtals redan. Än går det bra, men är ju bara i v15 än, så funderar på hur det kan bli längre fram 🙈
Nä precis, TTS är ingen risk med två moderkakor. Däremot är det ökad risk för havandeskapsförgiftning och jag tror även graviditetsdiabetes så det hade de en del koll på under mina kontroller.
 
Nä precis, TTS är ingen risk med två moderkakor. Däremot är det ökad risk för havandeskapsförgiftning och jag tror även graviditetsdiabetes så det hade de en del koll på under mina kontroller.
Okey, jag är också lite överviktig (bmi 31 ca) så de har koll på socker och så ändå! Men får inte göra glukosbelastning då jag är sleeve opererad. Skönt ändå att de har bra koll! Ska ringa bm idag och höra mig för lite vad de har för rutiner för att skapa lite mer trygghet :)
 
Mina har varsin moderkaka så antar att de inte bör få TTS då?
Skönt att graviditeten var smidig! Blev du sjukskriven något? Det har börjat knaka i mina fogar stundtals redan. Än går det bra, men är ju bara i v15 än, så funderar på hur det kan bli längre fram 🙈
Jag var sjukskriven de sista 10 veckorna, det var standard då men jag hade inte behövt det jag mådde oförskämt bra.
Det syntes inte ens att jag var gravid i vecka 20, men sen small det till iofs. Jag gick upp totalt 18 kilo
 
Jag var sjukskriven de sista 10 veckorna, det var standard då men jag hade inte behövt det jag mådde oförskämt bra.
Det syntes inte ens att jag var gravid i vecka 20, men sen small det till iofs. Jag gick upp totalt 18 kilo
Skönt att må så bra trots tvillingar! Har läst runt lite och många tycker att det blir väldigt tungt från vecka 30!
 
Skönt att må så bra trots tvillingar! Har läst runt lite och många tycker att det blir väldigt tungt från vecka 30!
Jag tror att jag hade extrem tur helt enkelt. Min tvillinggraviditet är inte norm jag vet det, men det är ändå min erfarenhet
 
Jag vill höra alla erfarenheter :) Känner ingen som har tvillingar så suger åt mig allt!
:D vad bra då kan jag fortsätta berätta.
Jag blev ensamstående redan under graviditet så jag visste att detta kommer bli en utmaning. Framför allt så handlade det om hur i hela friden gör jag för att få sova? Jag hade tur. Igen. Jag gjorde så att jag ammade ena först och innan jag startade amningen med henne så satte jag en flaska på värming så att när hon tuttat klart så fyllde jag upp resten med ersättning. Så när första var klarammad väckte jag nummer 2 så hon fick amma (medan hennes flaska värmdes) och då fick ettan flaska samtidigt. När då tvåan fick flaska bytte jag på ettan (de åt flaska själva upppallade i sängen) När allt var klart så var det sovdags. Jag hade ganska hög tolerans för pip och de hade dessutom tryggheten i varandra. Eftersrom jag var ensam så var det orimligt att bära alltför mycket eller låta dem somna i famnen så de fick aldrig göra det med mig.
 
:D vad bra då kan jag fortsätta berätta.
Jag blev ensamstående redan under graviditet så jag visste att detta kommer bli en utmaning. Framför allt så handlade det om hur i hela friden gör jag för att få sova? Jag hade tur. Igen. Jag gjorde så att jag ammade ena först och innan jag startade amningen med henne så satte jag en flaska på värming så att när hon tuttat klart så fyllde jag upp resten med ersättning. Så när första var klarammad väckte jag nummer 2 så hon fick amma (medan hennes flaska värmdes) och då fick ettan flaska samtidigt. När då tvåan fick flaska bytte jag på ettan (de åt flaska själva upppallade i sängen) När allt var klart så var det sovdags. Jag hade ganska hög tolerans för pip och de hade dessutom tryggheten i varandra. Eftersrom jag var ensam så var det orimligt att bära alltför mycket eller låta dem somna i famnen så de fick aldrig göra det med mig.
Jag hoppas att jag kan helamma, gjorde det med sonen, men man vet ju aldrig, speciellt inte med två. Men förut har jag tänkt att sådana ”flaskvärmare” som man kan köpa har varit onödiga men sedan jag fick beskedet om tvillingar så har jag nånstans förstått varför de finns 😅
Tänkte köpa några flaskor och någon bröstpump så att vi är redo utifall att!
Man får helt enkelt hitta lösningar som passar sin familj :) men är ju fördel med två att de just verkar ja tryggheten i varandra!
 
En grej jag verkligen kan rekommendera om man har möjlighet är att vara hemma båda två en längre period precis i början. Vi tog ut föräldradagar på varsitt barn och var hemma fem månader ihop, det var väldigt värt för oss, då hann vi landa och komma i lite rutiner innan jag blev ensam med dem.
 
En grej jag verkligen kan rekommendera om man har möjlighet är att vara hemma båda två en längre period precis i början. Vi tog ut föräldradagar på varsitt barn och var hemma fem månader ihop, det var väldigt värt för oss, då hann vi landa och komma i lite rutiner innan jag blev ensam med dem.
Vi har tänkt vara hemma en lite längre period ihop i alla fall! Vi har oxå kvar dagar från sonen. Smidigt att kunna hjälpas åt :) var fem månader lagom tyckte ni?
 
Vi har tänkt vara hemma en lite längre period ihop i alla fall! Vi har oxå kvar dagar från sonen. Smidigt att kunna hjälpas åt :) var fem månader lagom tyckte ni?
Ja, det tycker jag, vi har vänner som har tvillingar och sa att de hade tagit sex månader om de fick göra om men för mig var det rätt lagom med fem, då hade vi börjat tröttna lite på varandra 😅.
 
Ja, det tycker jag, vi har vänner som har tvillingar och sa att de hade tagit sex månader om de fick göra om men för mig var det rätt lagom med fem, då hade vi börjat tröttna lite på varandra 😅.
Haha vi får klura lite på vad vi tror kan bli lagom för oss!
 
Våra grannar har tvillingar, dom fyllde 9 år igår. Tvåäggstvillingar och dom har en storebror. Hon upplevde inte att graviditeten var mkt jobbigare än med storebroren. Dom föddes med planerat kejsarsnitt, hon ville födda vaginalt men läkarna så att det var för stor risk pga att storebroren föddes med akut kejsarsnitt.

Hon gjorde tvärtom vad många verkar göra med tvillingar. Hon skiljde dom från början, dom sov i egna sängar osv. För henne var det viktigt att barnen var egna individer redan från början. Hon har alltid hatat när folk har sagt "tvillingarna" ist för deras namn. Vad som är rätt eller fel vet jag inte men det låter lite hårt i mina ögon. Dom är idag inte närmare varandra än "vanliga" syskon.
 
Våra grannar har tvillingar, dom fyllde 9 år igår. Tvåäggstvillingar och dom har en storebror. Hon upplevde inte att graviditeten var mkt jobbigare än med storebroren. Dom föddes med planerat kejsarsnitt, hon ville födda vaginalt men läkarna så att det var för stor risk pga att storebroren föddes med akut kejsarsnitt.

Hon gjorde tvärtom vad många verkar göra med tvillingar. Hon skiljde dom från början, dom sov i egna sängar osv. För henne var det viktigt att barnen var egna individer redan från början. Hon har alltid hatat när folk har sagt "tvillingarna" ist för deras namn. Vad som är rätt eller fel vet jag inte men det låter lite hårt i mina ögon. Dom är idag inte närmare varandra än "vanliga" syskon.

Jag har ingen erfarenhet av tvillingar men jag tänker ju spontant att stärka barnen som egna individer och att låta dem själva få trygghet av varandra är två helt olika saker. Sova i samma säng och tex alltid gå klädda i likadana kläder känns sinter alls jämförbart t.ex
 
Jag har ingen erfarenhet av tvillingar men jag tänker ju spontant att stärka barnen som egna individer och att låta dem själva få trygghet av varandra är två helt olika saker. Sova i samma säng och tex alltid gå klädda i likadana kläder känns sinter alls jämförbart t.ex
Håller helt med!
Mina hade aldrig likadana kläder nånsin. De hade varsin färgskala för att alla skulle se direkt vem som var vem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 512
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 245
Senast: Fille
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 071
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 623
Senast: ako
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp