Bukefalos 28 år!

Tvist angående foderhäst

Fillifjonkan

Trådstartare
Hoppas att denna tråden ligger rätt...

Pga av graviditet lämnade jag ut min häst i mars till fodervärd. I kontraktet skrev vi att jag betalar försäkringen samt ev vetkostnader som rör den gamla ledbandsskadan om den skulle ge sig till känna. Övriga kostnader bestämde vi att fodervärd skulle stå för.

Min häst är en drullputte och skadar sig ofta vilket jag även påpekat för fodervärd. Innan kontraktet skrevs pratade vi om en ev veterinär besiktning skulle göras men då fodervärden inte ville betala denna så avstod vi. Efter några sparkskador och någon veckas vila samt ett veterinärbesök (som bekostades av fodervärd) så upptäcks det att min pålle har ont i ryggen. Vi tar dit en equiterapeut och sadelutprovare som konstaterar att han har spänningar från nackkotor och ända bak till svansen. Det upptäckts att en nackkota inte är som den ska och det är möjligt att det är denna som orsakat de andra smärtorna. Hon kunde ej se att sadeln ej längre passade. Min häst kastade sig i linor för några år sedan och det är en möjlighet att det är denna händelse som har påverkat nackkotan. Hästen har blivit ordinerad 2 antiinflammatoriska örter samt vila i en veckas tid därefter ska han skrittas igång. Om några veckor kommer hon tillbaka för att undersöka honom samt att vi ska rida honom för att se hur sadeln påverkar honom.

För att hjälpa fodervärden så erbjöd jag mig att betala equiterapeut behandlingen (och givetvis kommande behandlingar) samt örterna. Fodervärden är dock inte nöjd ändå och menar att i kontraktet står det att hästen ska ridas. Självklart ska han ridas när han är frisk men nu är han ju inte det. Så vad jag förstod så vill hon lämna tillbaka honom nu. Nu ska jag ut på en längre resa i 5 veckor så jag kan ju inte ta tillbaka honom vilket jag annars gärna gjort. Däremot erbjöd jag mig att ta tillbaka honom så fort jag kommer hem vilket även bestämdes.

Fodervärdens mor var med och hon talade ju sig givetvis varm för sin dotter sak och det kan jag ju förstå (hon är ju partisk). Vad som däremot kändes mycket otrevligt var att hon anklagade mig för att ha vetat om att han hade ont i ryggen så att jag alltså med vetskap lämnat ut en sjuk häst! :eek: :mad:

För mig känns det som så att vi trots allt har skrivit ett kontrakt för att vi båda ska veta vad som gäller och ”bara” för att han är skadad så ska inte kontraktet brytas. Ett kontrakt skriver man ju inte för skojs skull utan för bådas säkerhet. Tar man en häst på foder och ämnar rida den så förutsätter man ju givetvis att man ska få det men man bör ju även ta med i beräkningen att saker och ting kan hända. Eller? Givetvis känns det ju surt för fodervärden eftersom denna skada förmodligen är gammal men samtidigt hade hon ju möjligheten att veterinär besiktiga honom. Allt detta känns jättetråkigt för jag gillar denna tjej och har stort förtroende för henne i övrigt.

Handen på hjärtat, vad tycker ni opartiska om detta? Är det min skyldighet att ta tillbaka honom trots att det på kontraktet står att hon ska ha honom 3½ månad till? Är det min ”moraliska” plikt? Hur skulle ni ha tänkt om ni var i min situation? :confused:
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Jag skulle ha tagit tillbaka hästen. Fodervärden kanske är intresserad av att ha hästen på foder igen när den är "reparerad" och då är det onödigt att bränna sina broar där.

Kan förstå tjejen på sätt och vis. Visst, skador är något man får räkna med men det är inte roligt att betala stallhyra och foder på en häst som du inte kan nyttja för en gammal skada som du inte kan rå för. Är det din egen så är det en sak, då kan man vänta för då är det för ens egen skull men stå och ha en konvalecent häst åt någon annan vet jag inte om jag skulle vilja.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Nä visst förstår jag henne med men mitt problem är ju att jag ska bort och jag har ingen som kan hjälpa mig med honom. Suck det ska då alltid krångla. Hade jag haft möjlighet så hade jag hämtat honom bums och helst inte lämnat bort honom alls.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Nu har jag provat att läsa hela ditt första inlägg :angel: och ser att du skulle vara borta i fem veckor.....

Men om du betalar stallhyra och foder åt henne så kanske hon kan se efter hästen? Hyra och foder hade du ju ändå fått betala.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Det är en jobbig situation för er båda.
Har niskrivit kontraket till ett speciellt datum så är du inte skyldig att ta tillbaks hästen tidigare.
Jag har också tidigare varit fodervärd med kontrakt under en viss tid, men i kontraktet har det då stått att uppsägning kan även ske med 1 månads uppsägning. Och står det liknande i ert kontrakt då har hon där lättare att säga upp det tidigare.
Hoppas att det ordnar upp sig på bästa sätt för er och hästen.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

är själv fodervärd och man tkr att hästen är som min egen eller hur man ska uttrycka sej, är hästen skadas och den inte ska ridas så är det så, min foderhäst har kronisk bronkit och ägarna och vi kom fram till att dom skulle betala dom vet kostnader som hade med den saken att göra, klart hon/han borde förstå att är hästen skadad så kan den inte ridas, annars så borde den personen inte ha med hästar att göra, och att inte vilja göra en besiktning innan? hur långt tänker man då?

jag tkr att ni ska följa kontraktet, skador kan komma fram eftersom det är en risk man tar när man håller på med hästar. har ni någon uppsägningstid? isåfall så ska h*n ha den tills den tiden är slut!

det är min mening, och så som jag hade velat haft det med mina hästar.!

hoppas det löser sej!
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Jag behöll min foderhäst när hon var halt. Såklart. Visst var det trist att missa träningarna, och att så småningom "börja om från nästan noll" när vi tidigare kommit så långt, men så är det ju att ha häst. Händer vad som helst när som helst.

Jag skulle tycka det var lite läskigt att ha sin ögonsten hos någon som kanske inte ville ha hästen. Jag förstår din kniviga situation, eftersom du ska resa bort och därför lämnat din häst på foder. Men hu att ha hästen hos någon som kanske inte tycker om hästen, bara att rida den. Om du förstår skillnaden?

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Varför kan du inte ta hem honom och slänga ut han på bete i 5 veckor då ? Menar att: hästen ska ju ändå vila, så det borde väl vara ypperligt när du ändå ska bort ?
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Det känns inte alls "läskigt" att ha honom hos fodervärden för jag vet att hon gillar honom väldigt mycket. Däremot kändes hennes mamma läskig men hon brukar ju inte vara i stallet och inte tror jag att hon skulle vara dum mot honom heller. Något förnuft har nog kvinnan även om jag inte såg skymten av det alls igår... Jag har som sagt fullt förtroende för henne. det hon menade var att hon inte vill få skulder pga av en häst som inte är henne. Jag svarade då att denna skada betalar jag och sedan kan vi ju inte måla fan på väggen och tro att det ska bli ännu mera skador. Vi får se tiden ann och ta den diskusionen då. Hon har ju tagit dit vet en gång och man kan ju inte ruinera sig på det tycker jag. Lite större buffert får man allt ha om man tar på sig ansvaret för en häst.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Han ska bara vila 1 vecka medan han påbörjar kuren med örterna. Sen ska han skrittas igång och efter några veckor kommer han förmodligen att ridas som vanligt.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Men låt han stå i 5 veckor då ? Menar, det är ju knappast något som skadar hästen att denna går och slöar i 5 veckor ? Skritta igång honom kan du väl göra när du kommer hem ? ;)...vem vet, det kanske är nyttigt för den hästen med längre vila...
 
Sv: Tvist angående foderhäst

När jag lämnar ut en häst på foder är den alltid nybesiktigad av veterinär. detta för min egen skull, så att jag (och fodervärden) vet att jag lämnar ifrån mig en frisk häst.
Hade du gjort det hade du sluppit anklagelserna.

Jag skulle inte gått med på att betala alternativbehandling för en foderhäst, däremot veterinärkostnader.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Jag anser att du varken har en juridisk eller moralisk plikt att ta tillbaka hästen.
Men vore jag du, skulle jag ändå göra det. För jag skulle vara orolig för att hästen inte fick bästa tänkbara skötsel hos fodervärden.
Baserat på resonemanget h*n verkar ha att hästen är inget att ha när den inte går att rida på.

Jag har min häst utlånad på foder. I kontraktet står att det är en månads uppsägning från båda håll.
Min pålle som varit kärnfrisk hela livet (jag har haft honom sedan -89) börjar med att få en foderstrupsförstoppning, sedan spär han på med en sårskada som gör honom obrukbar i X antal veckor.
Jag tänkte då att nu får vi se hur fodervärden resonerar, duger han fast han är tillfälligt obrukbar?
Hon sa inte ETT ord om att lämna tillbaka honom!
Behöver jag säga att fodervärden även sköter och rider honom exemplariskt, han är så välskött han kan vara! :bow:

Jag tycker det är ynkligt av fodervärden att resonera som h*n gör, h*n ville ju avstå veterinärbesiktning. Och du har ju upplyst om hästens sjukdomshistoria.

Det enda jag kan "invända" mot det hela är att jag tycker det ligger även i ägarens intresse att veta "vad fodervärden får" när man lånar ut hästen, och därför tycker jag kanske även du skulle haft intresse av en veterinärbesiktning?`

Hoppas det reder upp sig till det bästa för dig i allafall! Och att pålle snart är frisk och kry!
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Nu är det ju så att i kontraktet står det att ALLA kostnader utom försäkring samt ev vet kostnader för den gamla knäskadan ska fodervärden stå för. Det ligger ju även i fodervärdens intresse att han blir bra så hon kan rida. Hon har ju gått med på det i och med att hon skrev under kontraktet.
 
Sv: Tvist angående foderhäst

Jo, jag skulle också vilja ha hästen bestiktigad men fodervärden ville inte lägga en spänn på avgiften som är ganska så saftig med tanke på att hon bara ska ha honom i 6 månader. Jag har telefon nr till stallägaren så jag hade faktiskt tänkt ringa och fråga hur han sköts. Iof så tror jag absolut inte att det finns något att klaga på då hon verkar väldigt reko i övrigt. Hon hade också väldigt fina referenser som intygade hennes nogrannhet och omvårdnad av hästar. Nåja, jag ska kolla upp lite för säkerhetens skull och jag tar ändå hem honom så fort jag kommer hem. Saknar den lilla odågan ;) !
 
Uppdatering

Tack alla snälla för svaren!

Jag fick mig verkligen en tankeställare när jag läst era svar och jag har nu bestämt mig för att ta hem honom omgående. Har fått tag i en tjej som tar hond om honom under tiden jag är bortrest och det känns kanonbra!!
 
Sv: Tvist angående foderhäst

En dum fråga kanske, men varför tog ni inte ut en veterinär eller åkte till klinik och röntgade hästen. Vad är en equiterapeut, vad har de för utbildning och kan de verkligen tala om ifall en häst har problem med kotor i ryggen? Varför får den inte butta eller liknande, känns ju mer "antiinflammatoriskt" än några örter. :confused:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 477
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 150
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp