Bukefalos 28 år!

Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

the_connemara

Trådstartare
I gamla hallen (numera i en korridor mitt i huset) sitter hatthylla och stänger att hänga jackor på fortfarande kvar i ett litet utrymme i väggen. Känns rätt meningslöst mer än halvvägs in i huset från ytterdörren sett. Mått innanför gollisterna är bredd: 77 cm, djup: 42 cm och höjden till taklisten är 255 cm. Här ser jag framför mig ett högst, smalt linneskåp med typ miljoner av hyllor. Eventuellt med en stång någonstans på mitten för lite förvaring av hängande kläder.

Mitt problem är att jag tidigare endast bott i lägenhet som student. Dvs det enda stället jag handlat på är IKEA och det enda jag någonsin köpt har ju varit typ skrivbord och bokhyllor. Vart hittar man så här "specifika" möbler? Jag vill helst hitta något på nätet som har butik nära huset så man kan åka och titta. Eller för all del på typ blocket/tradera (dit hittar jag själv :p).

Det ska inte vara något varken dyrt eller flashigt, pengarna går till nödvändigare saker (typ att toaletten ska fungera, att källaren inte ska stå under vatten osv ;)) och huset ska inte heller renoveras invändigt i första hand, skador av tidigare hundar och läckande tak ska mao matcha möblerna ;)

Skämt o sido, vart hittar man möbler? :confused: :D

En följdfråga blir ju också självklart: Var och hur förvarar ni era sängkläder/handdukar/kökshanddukar/extra täcken/kuddar/filtar/övriga textilier/dukar mm?

Invig mig i huslivet :D
 
Sv: Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

Loppisar, auktioner eller göra själv brukar vara våra alternativ. I slutändan blir ofta de hemmagjorda möblerna bäst eftersom allt är snett och vint på äldre hus och då ser det konstigt ut med helt raka möbler.
Många gånger kan man "förändra" gamla möbler och det är oftast lättare än att bygga från scratch.
 
Sv: Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

Måste det verkligen vara specialskåp om det inte är ett specifikt utrymme som ska användas? Varför funkar inte vanliga garderober? Jag bor visserligen i lägenhet, men har lakan i en garderob i sovrummet. Handdukar inkl. kökshanddukar har jag i ett högt smalt skåp i badrummet. Båda kommer från IKEA.;) Extra täcken, kuddar m.m. förvaras i en gammal garderob i förrådet (uppvärmt).
 
Sv: Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

För att utnyttja utrymmet maximalt hade jag satsat på en platsbyggd garderob. Sätta hyllkonsoller av någor slag på väggarna och sätta in så många hyllor du vill ha, och/eller stång. Och sen bygga eller köpa en dörr till det.

I annat fall är loppisar som säljer möbler underskattade, det finns hur mycket garderober som helst på såna och de kostar ofta inte så mycket heller!
 
Sv: Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

För att utnyttja utrymmet maximalt hade jag satsat på en platsbyggd garderob. Sätta hyllkonsoller av något slag på väggarna och sätta in så många hyllor du vill ha, och/eller stång.

Håller med om detta. Kan det bli snyggt med skjutdörrar (med eller utan speglar) till det?
 
Sv: Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

Lite svar till alla typ :)

Det är rätt trångt och ont om utrymme, därav iden att använda gamla "hallmöbeln"s plats. Ang platsbyggt så hade det varit roligare att göra det efter en renovering av åtm hallen, vilket ligger lååååångt ner på priolistan. Just nu är det tex tapet med spår av gamla fuktskador och hål rakt igenom den yttersta gipsplattan efter att hundrar krafsat sig igenom. Därav min önskan om något flyttbart :) Annars håller jag helt med om platsbyggt! Men då vill man ju att det ska få vara kvar när det är byggt, inte bygga när man redan vet att i framtiden vill vi nog renovera/fixa åtm ytskicktet.

Ang garderoberna så försökte jag orientera mig på IKEAs hemsida men jag tror nog det är enklast att gå in dit och fråga. Jag gillar också IKEA :banana: De övriga garderoberna som finns är tyvärr redan upptagna, någon behöver rensa bland sina kläder :angel:

Loppis är noterat!
 
Sv: Typ linneskåp fast smalt och högt/var förvarar ni sängkläder och handdukar?

I värsta fall kan du kanske helt enkelt bygga ett löst stående skåp? Om du inte hittar något med rätt mått alltså. Det behöver ju inte vara "väggfast" bara för att du bygger det. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 445
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp