Bukefalos 28 år!

"Typa" om transport

A

annagranstrand

Hej
Någon som vet var man vänder sig om man vill "typa" om sin transport, dvs väga ner den så att det går att köra den med B-körkort. Är det vägverket man ska kontakta?
 
Sv: "Typa" om transport

Hör med Bilprovningen, det är där du gör nya typbesiktningen.

Du måste göra någon form av försvagning på transporten, t ex byta däck eller handske. Vet att det varit tal om att ändra regelerna så man inte längre kan väga upp och ner transporterna hej vilt, men bäst är att prata med Bilprovningen.

Tänk också på att lämna tillräckligt med lastvikt, så det inte blir böter eller indraget körkort för att vagnen får lasta mindre än vad hästen väger...
 
Sv: "Typa" om transport

tack för svaret, jag ringer dem direkt!!!:bump:
 
Sv: "Typa" om transport

Det går fortare och det blir billigare att faktiskt ta BE-kort. Satsa på det istället.
 
Sv: "Typa" om transport

kenneth skrev:
Det går fortare och det blir billigare att faktiskt ta BE-kort. Satsa på det istället.

...också blir ma mycket duktigare bil/transpor-förare!
 
Sv: "Typa" om transport

Knapplånar


Vet ni hur det är med husvagn?? Får bara dra 750kg med min lastbil (ckort) och håller iofs på att ta CE men det går trögt.. Vet någon hur det är med nedtypning av husvagn och hur mkt man kan typa ner en husvagn?? Tack tack..
 
Sv: "Typa" om transport

Penny_Lane skrev:
Vet någon hur det är med nedtypning av husvagn och hur mkt man kan typa ner en husvagn??
Det är svårt.
De väger så mycket i sig själva att det är svårt att få ned vikten under 750kg.
De kräver 150kg kvar att lasta på så du måste lätta husvagnen till 600kg.
Och för det så blir den i princip alldeles tom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 021
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
498
Senast: misswilma
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 676
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp