Bukefalos 28 år!

"Typiskt svenskt"

Migo

Trådstartare
Jag ska skicka ett paket till en kompis i USA, och tänkte peta ner lite kul "typiskt svenska" grejer när jag ändå betalar porto.

Personen i fråga har noll anknytning till Sverige, och det måste vara grejer som är ok att skicka in i USA och som tål att resa.

Saltlakrids känns givet, men vad mer skickar man med? (Inte surströmming!)
 
Jag ska skicka ett paket till en kompis i USA, och tänkte peta ner lite kul "typiskt svenska" grejer när jag ändå betalar porto.

Personen i fråga har noll anknytning till Sverige, och det måste vara grejer som är ok att skicka in i USA och som tål att resa.

Saltlakrids känns givet, men vad mer skickar man med? (Inte surströmming!)
Sånt jag saknade mest när jag bodde utomlands var och därmed skulle skicka till din kompis är: lösgodis, en tub kalles kaviar, Marabou mjölkchoklad.

Sen kanske du kan skicka med en dalahäst eller detaljerad karta över någon stad i sverige
 
Jag ska skicka ett paket till en kompis i USA, och tänkte peta ner lite kul "typiskt svenska" grejer när jag ändå betalar porto.

Personen i fråga har noll anknytning till Sverige, och det måste vara grejer som är ok att skicka in i USA och som tål att resa.

Saltlakrids känns givet, men vad mer skickar man med? (Inte surströmming!)
Ska det vara ätbart?

Gott och blandat brukar min mamma skicka till mig (och min aussie sambo då)

Hon har även skickat en liten dalahäst och en trä-svensk-bordsflagga.

Marabou mjölkchoklad var halvt äten av råttor när det kom fram....
 
Osthyvel kanske, och knäckebröd som @Rolfan skrev. Sen finns det ju dom små svenska flaggorna som sitter på typ tandpetare. Swedish fish också, sånn mjuk godis i fisk form, lite onyttig info,. har läst att Justin Bieber har dille på det och köper hem massa från Sverige 🐟🐟🐟 :D
 
Osthyvlar finns det gott om har och dalahastar forstar ingen hur himmelens dyra de ar :cautious: utan ses mer som en leksak om personen inte har nagon anknytning till Sverige.
Swedish fish finns ocksa nastan overallt, Marabo Mjolkchoklad hinner smalta innan den ar har. Aven losgodis har smallt ihop nar vi fick det, det beror lite pa vilken stat det galler och vilken arstid det skickas.

Vad som vanligtvis fungerar bra ar typiska turist grejor, handdukar, pannlappar, och forkladen med algar eller annat typiskt for Sverige, Same armband (tenn och lader) ar mycket populart liksom ovrig Same konst. Kepsar (typ baseball) eller typ college trojor med Sverige, Stockholm, Vasa skeppet, etc har ocksa varit populart.
Jag har ocksa haft med mig silver smycken av gamla bestik och det har varit uppskattat.
En tub Kalles Kaviar ar aldrig fel, liksom lite salt lakrits, aven om manga absolut avskyr det sa blir det en kul grej.
 
En lokal dagstidning. (Hade jag tyckt vara kul att få även om jag inte kunnat språket). Och kanske en klassisk serietidning, som Bamse.
 
Sura S! Och de med lakrits (skumvarianten) och de med lakrits/cola. Sjukt goda. Är enda godiset jag äter. Tycker dalahäst kan vara roligt, min sambo är från dalarna och vi har en dalahäst i metall, den är väldigt fin men sjukt tung!
 
Det som har uppskattats av våra vänner i USA (vissa saker lättare att skicka), är:
Linnehanddukar med fina svenska motiv,
Orrefors ljuslyktor etc,
Smörknivar i trä,
Smycken från Evfa Attling/Snö of Sweden,
Svensk honung,
Knäckebröd
 
Det som har uppskattats av våra vänner i USA (vissa saker lättare att skicka), är:
Linnehanddukar med fina svenska motiv,
Orrefors ljuslyktor etc,
Smörknivar i trä,
Smycken från Evfa Attling/Snö of Sweden,
Svensk honung,
Knäckebröd
Är det nått speciellt med svensk honung?
 
Osthyvel kanske, och knäckebröd som @Rolfan skrev. Sen finns det ju dom små svenska flaggorna som sitter på typ tandpetare. Swedish fish också, sånn mjuk godis i fisk form, lite onyttig info,. har läst att Justin Bieber har dille på det och köper hem massa från Sverige 🐟🐟🐟 :D
Ja, en osthyvel och lite svenskt godis känns givet 😁
 
Det som varit mest uppskattat av godiset jag skickat till USA har varit Bilar, finns ju säkert nåt som är som bilar där med men det är det dom nämnt åtminstone, djungelvrål brukar jag med skicka med, mest för att jag vet hur bisarrt det godiset verkar för folk utomlands, hallon/lakrits skallar tror jag är mer ätbart :D
 
Det mesta jag hittar tyder på att de inte har osthyvlar alls, typ?
Ok. Ja jag vet inte. Min kusin i New York köpte iaf en där för flera år sedan. Och enligt @hastflicka som bor på ett helt annat ställe verkar det gå att få tag på även där?

Jag hade satsat på mer ätbara saker som godis.
Plopp.
S-märken (se avatar)
Djungelvrål
Bilar (iofs lite överskattat godis)
Fizzypop
Kex choklad
 
Jag ska skicka ett paket till en kompis i USA, och tänkte peta ner lite kul "typiskt svenska" grejer när jag ändå betalar porto.

Personen i fråga har noll anknytning till Sverige, och det måste vara grejer som är ok att skicka in i USA och som tål att resa.

Saltlakrids känns givet, men vad mer skickar man med? (Inte surströmming!)

Lösgodis generellt. Till Australien skickade jag lösgodis, osthyvel, idealmjöl (önskades:D) dalahäst, en liten jämtländsk bordsflagga i trä och typ en munblåst ljuslykta. Det blev rätt för den mottagaren.
 
Det mesta jag hittar tyder på att de inte har osthyvlar alls, typ?
Jo det finns osthyvlaratt hitta i amerika, men man har bara inte den kulturen att använda hyvlar då dels köper man oftast färdigskivad ost, dels använder man kniv eller rivjärn och dels är inte typiska amerikanska ostar lika hårda/torra som våra så det kan vara omöjligt att hyvla den osten.
 
Fjällrävengrejjer är väldigt uppskattade, en keps med coolt tryck typ 'sthlm', nyckelring med sverigemotiv typ älg, t-shirt med tryck typ björn borg, abba, eller stockholm/sthlm.
Saltlakrits skapar bara förskräckelse, skicka hellre polkagristång, svenska grillchips, ahlgrens bilar, gott & blandat (trots lakritsen), 'svenskt' kaffe, ett paket bearnaisesås eller liknande.
 
Jo det finns osthyvlaratt hitta i amerika, men man har bara inte den kulturen att använda hyvlar då dels köper man oftast färdigskivad ost, dels använder man kniv eller rivjärn och dels är inte typiska amerikanska ostar lika hårda/torra som våra så det kan vara omöjligt att hyvla den osten.
Med en vass hyvel kan man hyvla danska ostar, och de måste väl vara de segaste i världen /Med vänlig hälsning, hon som aldrig lärt sig använda de hopplösa danska osthyvlarna
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 832
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 698
Senast: Paddington
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 371
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp