Bukefalos 28 år!

Underhåll/service

superstar

Trådstartare
Kanske hade frågan platsat i renoveringstråden, men jag chansar med ny tråd. Hur bör äldre släp egentligen tas om hand/servas/skötas om? Jag har en Star trailer från 2001 som jag haft i två år. Och jag har knappt gjort nånting med den, förutom bytt lampor och hållt den ren och fräsch och hållt noga koll på golvet. Den är fortfarande i till synes lika fint skick som när jag köpte den (pedantskött) men jag förstår ju att den vill ha lite ompyssling av även... Ja, vadå egentligen? Bromsar, kulhandske? Jag kan såklart lämna in den på verkstad (lutar åt det) men har även en händig sambo som nog gör det om jag ber honom, men jag måste ju veta vad jag ska be honom om...

Känner mig rätt dum som inte har koll på detta, men bättre sent än aldrig...
 
Det är inte så mycket att göra på ett släp heller.
Trycka i fett i nipplarna och kolla och ev justera bromsarna.
I övrigt är det bara att hålla koll på träet och ev rost samt lufttryck i däcken, inklusive reservdäcket som ofta glöms bort.
 

Ja, det är ju eg inte nipplarna man smörjer, men det finns nipplar för att man ska kunna smörja underliggande mekanik. Både på dragstången och på kulhandsken. Fråga mig inte exakt vad grejer heter för det vet jag inte. Men det ska smörjas (med fett) årligen. Och då trycker man i fett i nipplarna med en fettspruta.
 
Ja, det är ju eg inte nipplarna man smörjer, men det finns nipplar för att man ska kunna smörja underliggande mekanik. Både på dragstången och på kulhandsken. Fråga mig inte exakt vad grejer heter för det vet jag inte. Men det ska smörjas (med fett) årligen. Och då trycker man i fett i nipplarna med en fettspruta.
Det här var helt ny info för mig,, vilken tur att jag gjorde denna tråd :p:angel::up: Får gå ut i morgon och se om jag hittar. Räkna med fler frågor :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer? Har precis varit med om det här för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 752
Senast: Myzan87
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 886
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp