Bukefalos 28 år!

Undernärd katt hona

S

SannasMichelle

Jag köpte en katt hona igår på runt ett år skulle hon vara ... Hon som hade katterna hade många katter som bodde utanför hennes hus, inget vatten hade dem vad jag såg o de fick dela med många kattungar och andra katter ett o samma fat med blöt foder ... De var ingen ordning där, såg förjävligt ut med tombrukar o skräp överallt ... Katterna hade äcklig ohyrig päls o var magra, säkert fulla med mask .. En kattunge hade ett stort brock även och de flesta katterna var så vilda så de rev en o gick inte alls o ta med sig...

Hittade sen denna svart bruna tjej katten.. Hon var väldigt lugn, nästan för lugn men fastnade så mycket för henne när hon sedan gick in själv o la sig i katt buren .. egentligen skulle man inte tagit någon katt där men man vill rädda henne därifrån ...

När hon nu kom hem gick det bra, väldigt rädd katt som håller sig undan men väldigt kelig, gosar men kurrar inget , än iaf ... Men hon hade fullt med fästingar på sig och mjäll o annan ohyra i pälsen .. Igår rann det även från nosen då man blev verkligen blöt om armen, idag är det lite bättre ... Hon är även väldigt liten om hon nu ska vara ett år, ser mer ut som en stor kattunge ... Hon är även väldigt mager, trodligen kan hon ha fullt med mask, äter väldigt mycket ... Men hon verkar nästan vara för lugn sover hela tiden, gör nästan inget annat ... Har även nu sett att hon inte är rumsren heller .. hon har kissat på mattan, även i fösterbläcken och hon sket löst där med ...
Nu till en annan sak oxå, hennes tuttar är alldeles uppsvullade som hon togs ifrån av att dia några ungar...

Vet inte hur jag ska göra, var dumt jag köpte henne, ville inte ha en sådan vanlig katt egentligen men köpte henne för jag tyckte synd om henne, funderar på o lämna tillbaka henne men det vill jag ju inte heller att hon ska komma tillbaka dit ... Eller tror det går o få henne fin o även rumsren, hon är såpass gammal o har nog aldrig sett en kattlåda i hela sitt liv ... Hjälm mig, säg alla era tips & allt vad ni tror om henne :confused:
 
Sv: Undernärd katt hona

Jag håller med om att det var dumt att köpa därifrån men jag förstår också varför du gjorde det. Först och främst ska du anmäla denna människa för man får inte hålla mer än nio katter utan tillstånd och inte heller föda upp mer än ett visst antal kullar/år.

Din katt kan förhoppningsvis bli frisk och rumsren men du måste ta henne till veterinären för genomgång. Avmaska inte förren du har varit hos veterinären och fått tips på hur du ska göra för att avmaska. En undernärd katt med mycket mask som man avmaskar som vanligt kan leda till att katten mår väldigt dåligt i onödan.

Sedan med rumsrenheten så får du börja från början, ha katten på exempelvis toan eller annat litet rum när du inte har uppsikt och lyft henne till lådan om du ser att hon börjar krafsa någonstans. Se till att lådan är ren och fräsch men i början kan du lämna lite kiss eftersom katter gärna kissar igen där det luktar kiss. Bestraffa inte om hon misslyckas!

Där olyckor sker använder du ättikssprit efter att du har gjort rent, det tar bort lukten även för katten och risken minskar att hon går dit igen.
 
Sv: Undernärd katt hona

Hej! tack för svaret! Jag vet inte hur många katter hon hade men det var minst 10 stycken därute men såg inte alla då de var ås skygga o stack var under huset o överallt .. Hon hade även katter därinne , vet ej hur många sedan bodde hon på landet o hade även en stor hund och tre stora hästar ...

Bra med det där förslaget om ättiksprit , har en till katt o vill inte han ska heller känna av o börja också ... Sen är det där med den andra katten som är det svåraste, hon är nyfiken på honom men han bara fräser åt henne o är allmänt dum, han är rädd mycket för andra katter sen han fått stryk av många, hur tycker du jag ska göra för att de mer ska bli sams & få han och lita på henne? ... Har även en liten hund oxå .. det går även bättre men hon är lite osäker på henne då hon vill gärna nosa, då fräser hon .. Men hon blir väl van, de förstår jag, hon kom ju igår o de är nytt för henne ...
 
Sv: Undernärd katt hona

Låt det ta tid med den nya katten och dina andra djur. Efter några veckor brukar de vara kompisar.
Tänk på att ha minst en låda mer än du har katter, särskilt i början för vissa katter vågar inte gå på samma låda som den som bestämmer har gått på och då blir det ju onödiga olyckor.

Låt alla djuren vara ihop när du har uppsikt och låt den nya katten vara ifred med låda, mat och vatten i ett mindre rum när du inte kan ha uppsikt. Det bästa brukar vara att låta dem vänja sig i lugn och ro och inte gå emellan om det inte blir regelrätta slagsmål såklart.

En människa som har katter som du beskriver ska anmälas så att alla katter kan få ett drägligare liv alternativ avlivas för deras eget bästa. Det är grymt mot djuren när de far så illa.
 
Sv: Undernärd katt hona

Det är din plikt att anmäla så gör det på en gång, låter helt horribelt!
Hundar och hästar som hölls på det sättet skulle de flesta reagera över och det är likadant med katter, hon borde inte ha djur och det är ens förbannade plikt att reagera och anmäla! Tänker du göra det eller blunda för djurens elände?
Hoppas för din och kattens skull att den inte är för sjuk för att räddas.
 
Sv: Undernärd katt hona

Jag har tänkt på det jag oxå men kan de något göra.. Visst de var magra men inte så magra utan de fick ju mat ändå om de fick dela det med många.. De andra djuren såg ju fina ut, hunden såg jag inte då den var inne och de andra katterna därinne men hästarna därute så fina ut, lite dammiga o ful hage med massor med stubbar men annars inget annat jag såg .. Kan ju göra ett förskök men är ju inte säkert de går vägen och då blir de nog och vänta en stund och vara anonym annars förstår hon väl vem det var som anmälde ...

Vi ska absolut ge henne ett försök men kan inte hon bli rumsren så får vi nog ringa djurvärnen eller något annat katthem annars i värsta fall ta bort henne eller om de blir det ändå om hon skulle plötsligt bli dåligare för till den där igen, dit skickas hon absolut inte tillbaks :devil:
 
Sv: Undernärd katt hona

Jag har tagit in flera vuxna utefödda katter som aldrig har sett kattlådor men det har inte varit några problem att få dom rumsrena.
Mindre utrymme utan mjuka saker -förutom liggplats är vad som behövs.
Det kan vara så att hon undviker kattlådan för att hon förknippar lådor med obehag, då hon kan ha besvär med lös mage.
Fast katter kan också bli oroliga i magen då saker runtomkring dom ändras.
Men ta katten till veterinär och beroende på hälsotillståndet avmaska och kastrera katten.
Det är bra att kastrera katten så snart det går för då är det troligare att katterna blir sams lättare.

Man får ha 9 vuxna katter men utöver det får man också ha katter under ett år.
I det här fallet är katterna många,har ohyra, det finns kattungar varav en har bråck, är alla katter okastrerade?Det kan bli många fler katter där i framtiden och då är det bättre att anmäla nu innan det blir 40-50 katter.

Efter de har fått in en anmälan ska en inspektion göras och i första hand ska de ge råd, kanske får ägaren tillsägelse att åtgärda ohyran,maska av , kastrera, se till att det är hygienskt,att alla får tillgång till matoch vatten.
 
Sv: Undernärd katt hona

Kan hsn bli så när hon inte är kastrerad?? .. Hon är inget dum utan det är han som är det.. Han är en kastrerad han katt och har alltid varit osäker på andra katter då han fått mkt stryk av många .. Han har haft en katt kompis, hane men han fanns då redan där när vi köpte honom som liten bebis ...

Jag vet att hon sålt en del så de är ju inte lika farlig som förut men ändå illa ... Katterna hon har kvar nu kmr trodligvis inte säljas då de är så skygga så och rivs .. Ska absolut bli en anmälning men vill inte att hon ska få en för mycket aning vem det kan vara utan väntar ett tag då, inte för länge givetvis utan ske ska de göra! ..
 
Sv: Undernärd katt hona

Den katt som redan bor i hemmet brukar ha högst ranking, men sen är det så att fertila katter har för det mesta högre ranking än kastrerade.
Har man en kastrerad katt hemma och tar en ny fertil katt får de ofta svårt att hålla sams.
Visst är det naturligt att den gamla katten bli sur över den nya inkräktaren även om den är kastrerad men det brukar lugna sig efter ett tag.
Kastrerad katt och fertil katt kan också bli sams men det blir ofta oroligare och småbråk.

Jag vet inte hur det är med den förre ägaren, hon kanske inte kastrerade sina katter och så blev de för många.
Det kan också vara så att övergivna katter har sökt sig till hennes hus och hon har tagit hand om dom så gott hon kan, men vet inte så mycket om katters skötsel.
En anmälan behöver inte vara en bestraffning utan det kan bli till hjälp även för ägaren.
Det finns tyvärr många exempel på katthjälpare som tar in övergivna katter och vill dom så väl men sen kastreras dom inte och till slut blir det alldeles för många katter.
Det senaste fallet jag läste var 191 katter i ett hus.
 
Sv: Undernärd katt hona

Jättebra att du reagerar!
Som Majvi skrev så behöver inte en anmälan vara en bestraffning utan kan vara en hjälp på vägen för att få ägaren att inse att katterna behöver bättre vård och de kan ge råd om kastrering, avmaskning och dylikt. Folk vanvårdar sällan djur av elakhet utan av okunskap.
Nummer ett är dock att ta din stackars kisse till veterinären och utesluta sjukdom.
Sedan om du vill förhindra att rumsrenhetsproblemen eskalerar så skulle jag råda till att ha henne instängd i ett rum med lådan tills hon börjar använda den. Men jag tror att hennes dåliga mage och allmäntillstånd samt stressen gör mycket till att hon går utanför lådan då även vildkatter helst vill gräva ned sin avföring i sand.
 
Sv: Undernärd katt hona

Det är bra om du kan kastera henne snarast möjligt, för med den katthållning hon kommer ifrån är det inte alls otroligt att hon är parad och dräktig igen. Hur stora var ungarna hon togs ifrån?
 
Sv: Undernärd katt hona

Du har väl anmält? tänkte på artieln om hon som bodde med ca 200 katter + familj. De låter verkligen som om denne person du köpte av behöver hjälp.
Om katterna har ohyra, mask mm + att miljön var skitig så är de skäl till anmälan.

Åk till veterinären och gör en grundlig koll. Ta även avföringsprov och kolla så katten ej ha mask, parasiter eller gardia.
 
Sv: Undernärd katt hona

kl

Mysan (som hon döpts till) mår mkt bättre nu .. Hon har aldrig kissat eller bajsat där hon inte ska nu utan hon kissar i lådan, enda saken är att vi ställt upp den då hon inte riktigt litar o gå på golvet ännu men har nu gått mkt på golvet o till o med börjat busa lite med mig :p .. Hon har avmaskat sig nu o hade en del långa spol maskar eller vad dem heter, ska göra en gång till sen i säkerhetskull så alla är borta ... Hon vill inte gå ut ännu men har tittat runt lite med henne med koppel men hon tkr mer det är läskigt och vill gå in igen ...

Inatt var hon så pigg oxå, hon blev instängd i toalett rummet där hon fått sova senaste tiden men fick ta ut henne därifrån då hon jammade så, men hon höll på o jamma där med men vågade inte gå in till mig då hunden o katten var där så fick tillslut stänga dörren .. Hon höll även på o klättra överallt o var inte trött alls..
Det jobbiga med henne är att hon är så kelig o pratig av sig, ska vara med överallt och bli klappade jämt ...

Idag är hon då nu trött istället och bara sover och sover, hon känns även lite varm o tjock om magen .. det kan inte bli något fel när hon trodligen togs ifrån sina ungar när hon diade ?? :crazy:
 
Sv: Undernärd katt hona

Om du har otur, så kan hon få mjölkstockning, om hon togs ifrån ungar som diade. Det kan göra ont och brösten kan bli inflammerade. Vet har hjälp för sådant.
 
Sv: Undernärd katt hona

Ok hur vet man om hon får de? Vad visar de för symptom ?? Kan de bli allvarligt?
 
Sv: Undernärd katt hona

Jag ska på tisdag åka o titta på några kattungar , de är tolv veckor och jag tänkte om kattungen tar mysan som mamma och hon även tillåter det, går det och få ungen och dia på henne då?? Jag ska köpa katten då ja tänkt köpa två katter till inte för att dia givetvis men de vore ju kanske bra om de gick för mysan´s skull och att han inte heller får mjölkstockning eller vad de hette...
:angel:
 
Sv: Undernärd katt hona

Jag ska på tisdag åka o titta på några kattungar , de är tolv veckor och jag tänkte om kattungen tar mysan som mamma och hon även tillåter det, går det och få ungen och dia på henne då?? Jag ska köpa katten då ja tänkt köpa två katter till inte för att dia givetvis men de vore ju kanske bra om de gick för mysan´s skull och att han inte heller får mjölkstockning eller vad de hette...
:angel:

12 veckors kattungar är helt avvanda och lär inte dia. Det bästa vore om du tog kontakt med kvinnan som sålde katten och frågade om det finns kattungar kvar. Är de väldigt unga finns risken att de ligger och svälter eller fryser ihjäl.
 
Sv: Undernärd katt hona

Har du anmält det här till din kommuns djurskyddsinspektör/miljö och hälsa?
Har du varit till en veterinär med den här vanvårdade katten som uppenbart behöver vård omgående?
Hur vore det om du såg till att ta hand om den här katten ordentligt till att börja med innan du skaffar ännu fler?
 
Senast ändrad:
Sv: Undernärd katt hona

Hon mår bra nu, lekte hela dagen igår och var allmänt som en kattunge :p Men skulle det dyka upp några problem, jag vet att man måste ta henne till vetrinär då och det är jag beredd på...

Ägaren ska anmälas så fort som möjligt!
 
Sv: Undernärd katt hona

12 veckors kattungar är helt avvanda och lär inte dia. Det bästa vore om du tog kontakt med kvinnan som sålde katten och frågade om det finns kattungar kvar. Är de väldigt unga finns risken att de ligger och svälter eller fryser ihjäl.

jag tror det inte är så unga, alla hennes katter ville hon bli av med, såg några mindre kattungar även som hon skulle sälja, de såg ut som ungefär 8-9 veckor men alla hennes katter åt även kattmat(även om de var väldigt lite de fick dela på) ...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 390
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 932
Senast: Praefatio
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 276
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp