Bukefalos 28 år!

Undersökning av tandhygienist

Nebraska

Trådstartare
Min tandläkare har infört nya rutiner och lagt vanliga årliga undersökningen att göras av tandhygienister. Är det vanligt? Och att man tar samma kostnad som om undersökningen görs av tandläkare?
 
Är det en privattandläkare gör den väl som den vill och tar betalt hur mycket de vill. Tar de röntgen så är det säkert tandläkaren som bedömer bilderna.
Jag går på Folktandvården, senast undersökte han knappt, hade väl kollat gamla röntgenbilder, och lagade bara ett gammalt hål.
 
Ja, det är vanligt att det blir en tandhygienist när det bara gäller kollen så att säga. Och dom tar nog dom priserna som dom vill ta..verkar det som.
 
Hos vår tandläkare undersöker och röntgar tandhygienisten. Hon tar också ev. tandsten. Om det sedan är något speciellt så kommer tandläkaren in men ser allt bra ut så kommer hon bara in för att hälsa. Vi betalar enbart för tandhygienistbesöket om det enbart varit tandhygienisten och för tandläkaren om hon också har gjort någon åtgärd/undersökt. Vi går hos en privat tandläkare som är helt suveränt underbar!
 
Jag blir kallad till tandhygienisten som kollar, röntgar och tar tandsten. Tandläkaren kallas bara in om hon ser något misstänkt.
 
Har Frisktandvård (betalar fast belopp varje år), blir kallad till tandhygienst var 18:de månad. Röntgen, tandsten och allmänkontroll.

Ser inga konstigheter i det, får inte sämre behandling för att det är en tandhygenist. Tandläkaren skulle inte göra något annorlunda.
 
Jag blir kallad till tandhygienist 1 gång/år och tandläkaren vartannat år. Jag har problem med tandsten men annars bra tänder, så tandhygienisten är ett måste. Hon ser ju också om det skulle behövas att tandläkaren "går in".
 
Jag träffar bara tandläkaren om det är något problem. Och jag ser hellre att tandhygienisten tar tandsten eftersom de har bättre utbildning på det.
 
Jag har fått tid hos både ock, men endast då jag fick göra en stor lagning som måste hållas under uppsikt, snnars hade det räckt m tandhygenistwn sa de :) så verkar vanligt. Vet dock ej prisskillnaden?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 749
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 543
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ringde till 1177 för att min dotter (snart 13 år gammal) idag blev trampad av sin bästis på handen som resulterade i stor svullnad i...
Svar
5
· Visningar
785
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp