Bukefalos 28 år!

Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ireland

Trådstartare
Var på kliniken med halvblodet för 3 v sen. De kom fram till att hans understuckna trakter bak (och även fram men lite mindre) kunde vara ett problem. De skickade hem mig och ville se han med ringskor till nästa gång.

Vad har ni för erfarenheter av understuckna trakter och vad har ni gjort med det?
 
Sv: Understuckna trakter

Lite nyfiken bara, motiverade de hur ringskorna skulle hjälpa mot trakterna? Att han får understöd i trakten är jag helt med på, men det lär ju inte hjälpa mot understuckna trakter om man inte 'gör något' med verkningen sas? *nyfiken*

Haft en del med understuckna trakter, de flesta har det korrigerats och blivit bra med rätt verkning, inte spelat någon roll vad för skor. Haft två stycken med ringskor med, den ena FICK understuckna trakter av ringskor, den andra fick vi ingen ordning på trakten riktigt på oavsett, han fick dock inte ringskor för det utan av annan anledning, och de blev varken bättre eller sämre av ringskor.
 
Sv: Understuckna trakter

Har hästen väldigt understuckna trakter så brukar man sätta dit en kilsula under hoven och sen får hovslagarn spara upp trakterna och inte verka vid trakter mer än nödvändigt..

Min häst hade det innan ja bytte hovslagare och nu har nuvarande hovslagare fått upp hans trakter 1-1,5 cm på 3 skoningar och han hade inga trakter innan!..
 
Sv: Understuckna trakter

Jag har en häst som haft understuckna trakter (och i viss mån fortfarande har). Min hovslagare har hela tiden successivt jobbat med att korrigera detta genom rätt verkning, och sedan han börjades skos som 3-åring även skotts med speciella skor (Natural Balance). Tanken är att kunna sko med vanliga skor när hovarna uppnått önskat resultat, och vi är en bra bit på väg iallafall.
 
Sv: Understuckna trakter

På bak brukar det inte vara ngt större problem att verka ner trakten iom att den är låg ändå om den är understucken- lång o då mer lutad.
Vågar man inte ta i trakten blir den gärna understucken eller om man hela tiden tar för lite framtill.

Korta skointervall o att se till att tån inte blir lång/ hög som annars leder till att den går på nästan bara trakten.
Samt att ha tillräckligt långa traktarmar för att minska genomtrampet.
 
Sv: Understuckna trakter

jag raspar ned hælen æven om det før tillfællet inte blir bra ær det det ænda rætta då før långa hælar som viks in under hoven skapar detta.
Går nog inte å få væck på något annat vis.
Skorna kanske bara hjælper før stunden men tar inte bort problemet.
 
Sv: Understuckna trakter

Fast det du menar med understucken är en normaltrakt.

Trakten ska inte vara helt lodrät o heller inte så låg att den går på sina ballar. Kallas för traktslakt:bump:
Hästen ska stå fysiologiskt riktigt- för DEN individen.
 
Sv: Understuckna trakter

Fast det du menar med understucken är en normaltrakt.

Trakten ska inte vara helt lodrät o heller inte så låg att den går på sina ballar. Kallas för traktslakt:bump:
Hästen ska stå fysiologiskt riktigt- för DEN individen.

Nej nu øverdriver du jag tyckte bara det var en liten antydan på den bilden då utgår ifrån.
Nej jag vet hur æckligt det ær nær hælarna blir før låga, riktigt jækligt.
 
Sv: Understuckna trakter

Nej nu øverdriver du jag tyckte bara det var en liten antydan på den bilden då utgår ifrån.
Nej jag vet hur æckligt det ær nær hælarna blir før låga, riktigt jækligt.
.I o m att jag bara har haft utbildade hovisar så har jag förskonats från såna avarter.
Vi har haft barfotaverkare här o de förstog inte ens när deras egna hästar var rejält halta o sökte inte ens då vet. vård.
0 basic hästkännedom.

Ang. din kadaverhovfilm.
Såg du att strålen pressades ner mot underlaget?

Så ska det vara. Kanske ngt lägre hovvägg, men principen är densamma. därför ska strålen inte sticka upp över hovväggen.Strålen ska ta upp stöten sekundärt- efter hovväggen som då expanderar i bakre regionen- under hovben strålben som trycker ner mot elastiska putan, strålbensbursan o vad var det mer *är trött*
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

.I o m att jag bara har haft utbildade hovisar så har jag förskonats från såna avarter.
Vi har haft barfotaverkare här o de förstog inte ens när deras egna hästar var rejält halta o sökte inte ens då vet. vård.
0 basic hästkännedom.

Men det kan ske æven om man anvænder en utbilldad hovslagare, før alla ær inte lika duktiga.
Det var två hæstar som blev verkade mens de gick på bete, den ena hade inga hælar kvar efter ett par veckor och den andre fick en infektion i lammellen.
 
Sv: Understuckna trakter

När man tittar på bilder- skräckexempel hos den svenska barfotarörelsen, så är det ganska uppenbart att det har brustit enormt i ägarnas ansvar att se till att de får vård överhuvudtaget.

Om ägarna skulle uppsöka hovslagare... till slut, skulle de med stor sannolikhet bli anmälda för att ha vanvårdat sina hästar.

Tror jag det att man då söker sig till några som vill använda det som skräckpropaganda mot hovisarna.
 
Sv: Understuckna trakter

När man tittar på bilder- skräckexempel hos den svenska barfotarörelsen, så är det ganska uppenbart att det har brustit enormt i ägarnas ansvar att se till att de får vård överhuvudtaget.

Om ägarna skulle uppsöka hovslagare... till slut, skulle de med stor sannolikhet bli anmälda för att ha vanvårdat sina hästar.

Tror jag det att man då söker sig till några som vill använda det som skräckpropaganda mot hovisarna.

Jaha så de som vanvårdat sina hæstars hovar ringer en hovvårdare før de anmæler inte?
Stæmmer det så ær det ju hel ruttet att de skyller på hovslagare nær de inte anlitat någon.
Jag tror aldrig på något førens jag sjælv får se det, några bilder skulle aldrig få mig att dømma något utan att veta om det var sanningen.
 
Sv: Understuckna trakter

Lite nyfiken bara, motiverade de hur ringskorna skulle hjälpa mot trakterna? Att han får understöd i trakten är jag helt med på, men det lär ju inte hjälpa mot understuckna trakter om man inte 'gör något' med verkningen sas? *nyfiken*

Haft en del med understuckna trakter, de flesta har det korrigerats och blivit bra med rätt verkning, inte spelat någon roll vad för skor. Haft två stycken med ringskor med, den ena FICK understuckna trakter av ringskor, den andra fick vi ingen ordning på trakten riktigt på oavsett, han fick dock inte ringskor för det utan av annan anledning, och de blev varken bättre eller sämre av ringskor.

De ville även att han skulle verkas ner i trakten och korta ner tårna. Jag hoppas vi får rätt på detta, enligt förra ägaren har han alltid sett ut så men de har inte gjort något vid det.
 
Sv: Understuckna trakter

Just detta med att korta tån rejält (gärna ge röntgenplåtar till hovis så han vet hur mkt han kan ta) och ta ner i trakten fastän det känns fel är helt rätt att göra.
Har själv haft ett sto som efter flera års skoning av utbildad hovslagare som lät henne bli lång i tårna + att vi var tvungna att ha väldigt korta utstick i trakterna (hon kliver av sig allt), ledde till understuckna trakter o hovbölder.

Efter flera försök att få bukt med hovbölderna hemma åkte jag till klinik. De röntgade, bad mig säga åt min hovslagare (ny då) att korta 2 cm i tån.
Detta har nu efter närmare 3 år varav 2 barfota (hon går som avelssto) resulterat i en helt annan balans i hennes hovar. Trakterna kom rätt och hovbölderna upphörde.
 
Sv: Understuckna trakter

Understuckna trakter är att trakterna istället för att gå rakt ned eller lite snett framåt nedåt mot marken går in under hoven direkt.
Kraften när hästen belastar hoven kommer då att hamna fel vilket kan leda till diverse skador.
 
Senast ändrad:
Sv: Understuckna trakter

Ja just detta tror jag skulle vara bäst för min häst. Hovslagaren jag har har varit väldigt försiktig med att verka för mycket och jag har tyckt att han fortfarande sett för lång ut redan när han skott om hästen. På kliniken trodde de att det var dags för skoning väldigt snart, att det hade gått minst 7 v, medans det bara hade gått knappt 4...

Kanske en idé att tårikta fram?

Han nystar lite dessutom, vilket kom fram ännu mer när vi släckte hältan..

Det hela började med att vi åkte dit efter att han ramlat på ridbanan, halkat till och landat på rumpan och efter det varit halt vä.bak. När vi på kliniken lokaliserade var hältan fanns, kom det upp en hälta på hö bak vid böjprov. Hittade och släckte den, sen kom det hälta på vä fram, en väldigt stark hälta som inte synts innan. Släckte den och sen var han även lite halt på hö fram.. Så nu står han på behandling i båda bakkotorna och båda framknäna.
Ingen vet om det är pga överbelastning han är halt på de andra 3 benen. Det kan också funnits där ett tag men att det varit liksidigt och kanske så pass lite att man inte märkt det. Han har dessutom inte gått mer än skogspromenader i vinter (då nästan enbart skritt pga vädret). Och även haft en lång vintervila.

De trodde väl inte att de understuckna trakterna var hela problemet, men att det skulle hjälpa hästen på vägen.
 
Sv: Understuckna trakter

Understuckna trakter är att trakterna istället för att gå rakt ned eller lite snett framåt nedåt mot marken går in under hoven direkt.
Kraften när hästen belastar hoven kommer då att hamna fel vilket kan leda till diverse skador.

Är det inte så att vinkeln på hovväggen ska vara lika med vinkeln på trakten? Om du förstår hur jag menar..
 
Sv: Understuckna trakter

Så nu har jag fotat lite halvkassa bilder på min arab som jag fotade lite snabbt i hagen.










Vad säger ni om dessa fötter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Katthälsa Seven är jättehungrig jämt. Jag jobbade idag, hon fick frukost och sen blötmat när jag kom hem. Trots det skickade jag ner henne från...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: MissFideli
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp