Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Jag är född 77 och det var inte någon som var feminist och det var något som sågs som lite löjligt och bedagat hela vägen upp i gymnasiet tyvärr. Fittstim och hela den debatten var under mina lägre tonår.
Ok, då skulle jag tyvärr säga att det är uppfostran igen och förväntan. I min klass förväntade sig föräldrarna att pojkarna skulle vara duktiga i skolan och normala barn.

Jag gick i en klass med bara akademikeryngel. Det är en skillnad än idag, när A gick på förskola i ett område med doktorandbarn lekte alla med alla och förskolepedagogerna var väldigt fokuserade på empati och alla har roligt. När vi flyttade till ett välbeställt villaområde så drösade det ihop totalt -pojkar är pojkar sa pedagogerna, en lärare sa att ojoj er son är den enda som leker flicklekar med flickor och pojklekar med pojkar osv. till min man (som var för förvånad för att säga att -jaha och ni kallar det flick och pojklekar?). De var totalt oblivious. Retsammaste pojken i klassens mamma säger att -det är inget att göra någonting åt, han retar sin lillasyster jämt också. (eh jaja? och det är bra?)
 
Jag säger inte att pojkar ska behadlas som demoner. Jag protesterar mot att fokus flyttas från flickorna till pojkarna. Igen. Och det handlar inte på något sätt om ditt fall. Det handlar om strukturer.

Fast i den här tråden ÄR det ju de unga killarna som diskuteras...
HUR de kan gå så fel att de sitter och diskuterar i dessa termer som bilden...

Att tjejer sen hakar "på" är ännu mer synd. Att de står och diskuterar hur man övar deepthroatmetoder i duschen mm...

Och nej det va inget som hände i det tysta på min tid. Nu är jag uppfödd i ett "medelklass svensson område" (Huddinge strax söder om Sthlm) och som sagt jag vill nog påstå att det känns som om det trots mer medvetenhet går åt fel håll i dagsläget...
 
Fast i den här tråden ÄR det ju de unga killarna som diskuteras...
HUR de kan gå så fel att de sitter och diskuterar i dessa termer som bilden...

Att tjejer sen hakar "på" är ännu mer synd. Att de står och diskuterar hur man övar deepthroatmetoder i duschen mm...

Och nej det va inget som hände i det tysta på min tid. Nu är jag uppfödd i ett "medelklass svensson område" (Huddinge strax söder om Sthlm) och som sagt jag vill nog påstå att det känns som om det trots mer medvetenhet går åt fel håll i dagsläget...
Vi vet inte varför orden på tavlan på bilden står där så det är svårt att diskutera något utifrån det.
 
Jag säger inte att pojkar ska behadlas som demoner. Jag protesterar mot att fokus flyttas från flickorna till pojkarna. Igen. Och det handlar inte på något sätt om ditt fall. Det handlar om strukturer.
Men du klagade ju på pojkarna? De var ju med i ditt inlägg också?

Eller hur? Som en naturkraft? ett opåverkbart problem? Någonting som måste styras?

Hur hade du tänkt att man ska göra om man inte får prata om de som är problemet? Pojkarna! Som bara är problem? inte barn? Enda alternativet jag kan föreställa mig till att behandla barn empatiskt, ha förväntningar på dem. Lita på att de kan lära sig, behandla dem rättvist:

Är väl att ha en gammeldags magister på skolgården som vrålar - slå inte flickor Putte, de är veka. Och ta dem i armen och skrika på dem när de gör det? Eller ge dem en risbastu.

Jag menar om man bara ska ta bort ett "problem" från flickorna. Utan att beakta att "problemet" också är barn med potential.
 
Tycker det är lite underligt att någon som är intresserad av jämställdhet kan ha missat alla de undersökningar som gjorts när det gäller skolbetyg och resultat på nationella prov, och även skrivits minst en avhandling om detta. Betyg och resultat är hårda fakta, inte subjektiva politiska.



Här är ett exempel hur det kan vara i praktiken. Jag var själv med om ett test på gymnasiet där en uppsats som några år tidigare fått MVG++ som nu när den lämnades in fick G+, ord för ord exakt samma uppsats alltså. Trodde knappt det var sant när jag såg betyget. Om något gör att man tappar motivation och intresse är det orättvis och oschysst behandling, det tror jag de flesta skriver under på. Betygen är väldigt lätta att visa på men jag tror det är genomgående i undervisningen, pojkar förväntas som sämre av lärarna och det känner de av och rättar sig efter.

Exemplen ovan är nog extremer men att det finns en bias till förmån för flickor i betygssättningen är ganska klart. Från en undersökning 2010:

betyg709.png
Det är väll för att man väger in närvaro, inlämnade uppgifter och beteende sig i slutbetyget men det är något som inte syns alls på nationella prov.
 
Det är väll för att man väger in närvaro, inlämnade uppgifter och beteende sig i slutbetyget men det är något som inte syns alls på nationella prov.
Varför skulle det skilja sig för de olika ämnena? Och varför skulle pojkar helt plötsligt skärpa sig på de nationella proven?

Sen kan man verkligen diskutera om subjektiva bedömningar från läraren om motivation och intresse ska vara med i ett ämnesbetyg, i klartext är det lika med hur läraren vill favorisera en elev.
 
"– Tjejer har lättare att göra sig själva rättvisa i skolsystemet, dom har lättare att visa vad dom kan". Snällbetyg kan ju alltså vara att en person som är engagerad i grupparbeten och svarar på frågor samt lämnar in sina uppgifter i tid utan knot för ett högre betyg än en person som fipplar med mobilen, stimmar och stojar och inte drar sitt stå till stacken.
Eller så kan du citera:
– Nej flit och bemötande ska inte ingå i ett kunskapsbetyg, säger HelenaOlivestam Torold, undervisningsråd på Skolinspektionen, men i praktiken kan det ändå spela in.
 
Ett exempel på vad som lärs ut i dagens skola, inte konstigt att det ser ut som det gör när undervisningen helt abdikerat.

Visst måste feminism högre upp på agendan i skolan, men jag undrar vilka skolor du besöker med beskrivningen undervisningen helt abdikerat. I de skolor mina barn gått i och går i är det full undervisning i alla ämnen av duktiga lärare, som inspirerar ungdomarna att lära sig saker och sikta på framtiden.

Största problemet idag i vissa skolor är synen på vetenskap, och det gäller de skolor där man släpper in religion som en hörnsten som inte hör dit. Ett annat är bristen på kompetenta lärare där obehöriga får fara omkring utan goda pedagogiska kunskaper.
 
Eller så kan du citera:
– Nej flit och bemötande ska inte ingå i ett kunskapsbetyg, säger HelenaOlivestam Torold, undervisningsråd på Skolinspektionen, men i praktiken kan det ändå spela in.
Nej men så har det alltid vägts ihop. Du har aldrig kunnat komma endast på proven, sen är det kanske ett hål i betygssystemet att det inte finns något annat sätt att bedöma "bemötande och flit". Det är trots allt en ganska stor del av livet som baseras på just de två sakerna och inte på kunskapsnivå.
 
Nej men så har det alltid vägts ihop. Du har aldrig kunnat komma endast på proven, sen är det kanske ett hål i betygssystemet att det inte finns något annat sätt att bedöma "bemötande och flit". Det är trots allt en ganska stor del av livet som baseras på just de två sakerna och inte på kunskapsnivå.
Det är inte något som ska vara betygsgrundande dock.
 
Det är inte något som ska vara betygsgrundande dock.
Nej men det är det ju givetvis. Sen är det lite förminskade att kalla det snällbetyg tycker jag. Vem anställer någon som inte drar sitt strå till stacken i arbetslivet? Det spelar ju ingen roll hur mycket man kan om man spenderar hela dagarna med att spela candycrush på mobilen.
 
Nej men det är det ju givetvis. Sen är det lite förminskade att kalla det snällbetyg tycker jag. Vem anställer någon som inte drar sitt strå till stacken i arbetslivet? Det spelar ju ingen roll hur mycket man kan om man spenderar hela dagarna med att spela candycrush på mobilen.
I så fall får man väl återinföra ett ordningsbetyg i skolan. Ämnesbetygen skall vara rena kunskapsbetyg och inget annat.
 
Nej men det är det ju givetvis. Sen är det lite förminskade att kalla det snällbetyg tycker jag. Vem anställer någon som inte drar sitt strå till stacken i arbetslivet? Det spelar ju ingen roll hur mycket man kan om man spenderar hela dagarna med att spela candycrush på mobilen.
Det är inte sagt att det är snällbetyg för något man faktiskt gör heller, det kan helt enkelt vara könsdiskriminering. Sen är det ingen som vill direkt gräva i om det är det utan det är såklart bekvämare att hitta anledningar om att man är mer skötsamma eller flitiga och inte att det är baserat på kön.

Gäller det löner så är det dock självklart att det är pga könsdiskriminering som män tjänar mer, inget snack om saken. Kontrasten är minst sagt intressant.
 
Det är inte sagt att det är snällbetyg för något man faktiskt gör heller, det kan helt enkelt vara könsdiskriminering. Sen är det ingen som vill direkt gräva i om det är det utan det är såklart bekvämare att hitta anledningar om att man är mer skötsamma eller flitiga och inte att det är baserat på kön.

Gäller det löner så är det dock självklart att det är pga könsdiskriminering som män tjänar mer, inget snack om saken. Kontrasten är minst sagt intressant.
Hur många skolklasser träffar du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp