Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Jag säger inte att pojkar ska behadlas som demoner. Jag protesterar mot att fokus flyttas från flickorna till pojkarna. Igen. Och det handlar inte på något sätt om ditt fall. Det handlar om strukturer.
Betänk att jag växte ju upp i en klass med goa, empatiska, studiemotiverade killar och tjejer. Som såklart var elaka ibland osv flickor och pojkar. Det är alltså inget "fel" på pojkar. Den goaste av alla i klassen var en kille som tröstade om man grät.
 
Är säker på att jag sett exakt den där bilden för flera år sedan också.
Och sådär pratar tyvärr många killar i den åldern, de allra flesta blir vettiga sedan.
Det är bara grupptryckssnack, tror max en av tjugo är sådär när de är ensamma. Så typiskt osäkert tonårsbeteende ,men förfärligt ändå.
 
Betänk att jag växte ju upp i en klass med goa, empatiska, studiemotiverade killar och tjejer. Som såklart var elaka ibland osv flickor och pojkar. Det är alltså inget "fel" på pojkar. Den goaste av alla i klassen var en kille som tröstade om man grät.
Ja tjejer kan vara riktigt vidriga i den åldern de med!
 
Men du klagade ju på pojkarna? De var ju med i ditt inlägg också?

Eller hur? Som en naturkraft? ett opåverkbart problem? Någonting som måste styras?

Hur hade du tänkt att man ska göra om man inte får prata om de som är problemet? Pojkarna! Som bara är problem? inte barn? Enda alternativet jag kan föreställa mig till att behandla barn empatiskt, ha förväntningar på dem. Lita på att de kan lära sig, behandla dem rättvist:

Är väl att ha en gammeldags magister på skolgården som vrålar - slå inte flickor Putte, de är veka. Och ta dem i armen och skrika på dem när de gör det? Eller ge dem en risbastu.

Jag menar om man bara ska ta bort ett "problem" från flickorna. Utan att beakta att "problemet" också är barn med potential.

Nej, jag pratar inte om pojkar som en naturkraft och ett opåverkbart problem. Om du läser mitt inlägg igen så ser du nog att jag pratar om hur samhället, omvärlden vi och alla ser på pojkar och flickor, hur de ursäktas när flickorna skuldbeläggs. Det är klart att pojken också är ett barn med potential. Men det säger ju hela samhället redan? Det är klart att det är tråkigt om killarna tappar i status, om de hålls tillbaka i skolan. Jag vill att alla ska hjälpas fram! Att alla ska få nå sin fulla potential. Att ingen ska skuldbeläggas eller behöva ta ansvar för någon annans handlingar. Att alla ska lära sig att ta ansvar för sina egna handlingar.

Mitt ursprungsinlägg igen, om du inte orkar bläddra tillbaka:
Jag förstår inte. Vi har vittnesmål på vittnesmål som visar hur män utnyttjar kvinnors ambition, drivkraft och passion för sitt höga nöjes skull, framför allt i branscher som är tuffa att ta sig fram i. Vi ser hur pojkar ursäktas från låg ålder och flickor uppmanas att "strunta i dem", "du förstår väl att det blir roligare när du blir arg" och så vidare. När jag gick i skolan "straffades" busiga pojkar genom att bli placerade bredvid en flicka. Flickan var alltså ett objekt som användes, om hon såg det som ett straff eller inte att få pojken bredvid sig funderade ingen på. Vi hör att kvinnor måste säga ifrån, inte vara såna offer - men de får inte säga ifrån för mycket, inte bli aggressiva, inte vara orättvisa. Vi hör om våldtäktsdomar där mannens berusning är en ursäkt och kvinnans berusning ett tecken på att hon varit oansvarig. Och ändå börjar folk här prata om att killar systematiskt blir nedvärderade i skolan och att män faktiskt inte fick rösträtt före kvinnor. Som sagt. Jag förstår inte.
 
Jag säger inte att pojkar ska behadlas som demoner. Jag protesterar mot att fokus flyttas från flickorna till pojkarna. Igen. Och det handlar inte på något sätt om ditt fall. Det handlar om strukturer.
Eller vänta ett tag förresten. Varför försvarar jag mig? Rubriken heter ju "unga killar idag, inte bättre än gårdagens" rubriken är med fokus på killarna.
 
Jag hoppas (och tror) att läraren har låtit eleverna prata om orden de skrivit på tavlan och haft det som ett diskussionsunderlag. Varför skulle de annars ha haft en sådan övning överhuvudtaget?

Sen är det såklart beklämmande att killarna objektifierar tjejerna så pass grovt. Det var ganska grova ord som användes när jag gick på högstadiet i början/mitten på 00-talet men det verkar helt klart ha blivit ännu värre. Jag skulle tro att det beror på grupptryck i kombination med kass kvinnosyn och en grov machokultur. En machokultur som ständigt idealiseras i patriarkatet. Dock tror jag att övningen kan vara bra om den används på rätt sätt just för att få killar att börja prata om hur de ser på kvinnor och relationer.
 
Jättebra för dig.
Men tror du att du är i majoritet?

Jag tror du är en sådan minoritet att du knappt syns i ett cirkeldiagram.

Min poäng var inte att alla är som jag utan att det inte behöver vara bristande sexualkunskap som drar tonåringar till porr. Snarare en nyfikenhet på sex i allmänhet tänker jag.

Sen blir det ju klart värre om den enda kunskapskällan är porren såklart. Hur vanligt det är vet jag inte.
 
Det är ju verkligen inte fullt ut ok att vara feminist, men om jag jämför nu och 15 år tillbaka så möter jag mindre negativ respons som feminist. Eller beror det bara på att jag är äldre och folk omkring mig betersig mer behärskat?

Jag mötet dock fortfarande mkt negativ respons, men inte på samma sätt.
Jag har ungefär samma erfarenhet som dig. Under min uppväxt var feminister ”fula kortklippta kvinnor med hår under armarna som inte fick ligga”, typ. Med åren är det helt klart mer accepterat, men det finns folk i min bekantskapskrets som fortfarande har denna synen på feminister, även om det är färre. Det kan både bero på att jag blivit äldre, men också på att mitt umgänge till mångt och mycket inte är likadant nu som då.
 
Det är ju verkligen inte fullt ut ok att vara feminist, men om jag jämför nu och 15 år tillbaka så möter jag mindre negativ respons som feminist. Eller beror det bara på att jag är äldre och folk omkring mig betersig mer behärskat?

Jag mötet dock fortfarande mkt negativ respons, men inte på samma sätt.
Jag tror som sagt att det är för att det finns sympativärde i ordet. Till skillnad från vad det faktiskt betyder, det är fortfarande upprörande.
 
Nej men det är det ju givetvis. Sen är det lite förminskade att kalla det snällbetyg tycker jag. Vem anställer någon som inte drar sitt strå till stacken i arbetslivet? Det spelar ju ingen roll hur mycket man kan om man spenderar hela dagarna med att spela candycrush på mobilen.

Har inte närvaro och medverkan osv i lektioner alltid påverkat betyg?
Det gjorde det iaf när jag gick i skolan, vilket inte var igår, så det är knappast något nytt som dykt upp som skulle ha något att göra med att pojkars betyg blir sämre och sämre idag.
Jag var en av dom som fick sämre betyg pga dålig närvaro, även när jag var på plats. Såpass att en lärare en gång pratade med mig efter en lektion och sa att jag måste skärpa mig då jag kunskapsmässigt hade högsta betyg men hen kunde inte sätta det pga min närvaro. :p
 
Jag har ungefär samma erfarenhet som dig. Under min uppväxt var feminister ”fula kortklippta kvinnor med hår under armarna som inte fick ligga”, typ. Med åren är det helt klart mer accepterat, men det finns folk i min bekantskapskrets som fortfarande har denna synen på feminister, även om det är färre. Det kan både bero på att jag blivit äldre, men också på att mitt umgänge till mångt och mycket inte är likadant nu som då.
Man möter negativ respons som icke feminist också. Folk tycker olika helt enkelt. "Patriarkatets dörrvakter", men vissa förstår lite bättre om de faktiskt pratar med en istället för att bara titta på definitioner.
 
Det du beskriver som något som handlar om tjejer födda 99-02 är något mina döttrar och de flesta av deras vänner har ägnat sig åt i snart 10 år. Att en vettig syn på tjejer krupit ner åldrarna är väldigt positivt, men det är inget nytt i sig

Förtydligande - att tjejerna har en vettigare syn på sig själva är en bra start. Nu hoppas vi på att alla grabbar följer efter
 
Förtydligande - att tjejerna har en vettigare syn på sig själva är en bra start. Nu hoppas vi på att alla grabbar följer efter

Ja, men har tjejer generellt vettigare syn på sig själva nu jämfört med för 20-talet år sedan?

Det verkar ju vara ännu större fokus på yta nu. Smink, kosmetiska behandlingar (bröstoperationer, läppar, botox) är ju en ständigt ökande marknad.
"normala sexvanor" som numera är mer "kreativa" (för att använda något ord; någon här har beskrivit att tjejer diskuterar hur "deepthroat" ska klaras av...).

Tjejer som ses som överambitiösa, "duktigflickasyndromet" verkar ju snarast ha ökat med tiden.
Sönderstressade unga tjejer, "utbrändhet" av att enbart klara av gymnasieskolan.

Det verkar snarast som om både killar och tjejer får alltmer orealistisk syn på vad som är normalt och "good enough" nu jämfört med för 20-talet år sedan.
 
Man möter negativ respons som icke feminist också. Folk tycker olika helt enkelt. "Patriarkatets dörrvakter", men vissa förstår lite bättre om de faktiskt pratar med en istället för att bara titta på definitioner.
Absolut. Det beror väldigt mycket på vilka människor man omgås med, eller tvingas umgås med, vilken erfarenhet man har.
 
Nej men så har det alltid vägts ihop. Du har aldrig kunnat komma endast på proven, sen är det kanske ett hål i betygssystemet att det inte finns något annat sätt att bedöma "bemötande och flit". Det är trots allt en ganska stor del av livet som baseras på just de två sakerna och inte på kunskapsnivå.
Samtidigt är det ju en otrolig press och stress på flickorna att de ska vara flitiga och "duktiga". Dvs kanske osäkerheten i betygssystemet lägger en oerhörd press på flickorna att bete sig väl för att få de betyg de vill ha. Den duktiga flickan, panikångest, depression, utarbetad, stress.

Om man inte kan tävla i kunskaper för att man inte vet vad som krävs kanske man måste tävla i älskvärdhet.

Det har ju redan antytts i viss forskning att otydliga kriterier för betyg ger stress och att ungdomar, speciellt flickor, är stressade.

Det kanske dessutom finns en undergrupp "oflitiga och inte lika söta" flickor som blir etter värre bestraffade än pojkarna för sitt mindre älskvärda beteende. Om de tex ifrågasätter eller ngt. (Sådant brukar ju straffa en del.).

Så jag tror nog inte att det är en bra grej.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp