Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Tyvärr var det vardag på min skola, killarna kallade lärare och tjejer för slampa osv och lärarna blinkade inte ens.

Om vi tjejer blev ledsna över kommentarena så hade vi (tjej)klassmöte där de vuxna gick igenom att killarna bara säger så för att få vår uppmärksamhet för de tycker vi är söta.

Tror aldrig killarna hade något ens liknande (kill)klassmöte.

7an till 9an.
Låter som en hemsk arbetsmiljö för alla.
 
Jag hörde på BBC radio i förrgår, om att man tänkt starta kurser för skolflickor där de skulle få lära sig (håll i er) förstå pojkars skämt. Tjejerna skulle alltså få gå kurs i att inte uppröras över pojkskämt, att inte ta illa upp utan förstå att det "bara är grabbsnack" och inget att uppröras över. Jag trodde först jag hört fel, men det nämndes ett par gånger och var på fullt allvar.

Alltså....

Inte ett ord om att killarna kanske skulle behöva gå en kurs i hyfs och uppförande?
 
Jag hörde på BBC radio i förrgår, om att man tänkt starta kurser för skolflickor där de skulle få lära sig (håll i er) förstå pojkars skämt. Tjejerna skulle alltså få gå kurs i att inte uppröras över pojkskämt, att inte ta illa upp utan förstå att det "bara är grabbsnack" och inget att uppröras över. Jag trodde först jag hört fel, men det nämndes ett par gånger och var på fullt allvar.

Alltså....

Inte ett ord om att killarna kanske skulle behöva gå en kurs i hyfs och uppförande?
Jag blir mörkrädd :eek:
 
Jag hörde på BBC radio i förrgår, om att man tänkt starta kurser för skolflickor där de skulle få lära sig (håll i er) förstå pojkars skämt. Tjejerna skulle alltså få gå kurs i att inte uppröras över pojkskämt, att inte ta illa upp utan förstå att det "bara är grabbsnack" och inget att uppröras över. Jag trodde först jag hört fel, men det nämndes ett par gånger och var på fullt allvar.

Alltså....

Inte ett ord om att killarna kanske skulle behöva gå en kurs i hyfs och uppförande?

Men så förbannat bedrövligt?!
Du har inte en länk så att man kan skicka ett mail eller tio?
 
Tyvärr är det ju så att även om det står i skolans värdegrund att skolan ska arbeta mot/med människors lika värde, kränkningar, diskriminering osv så handlar det väldigt mycket om hur engagerad läraren är. Som på alla andra arbetsplatser finns det lärare som utsätter sina kollegor för sexuella trakasserier, eller de som kommer från en grabbig miljö och inte fattar att de inte ska föra den vidare.

Det arbetas med ämnena på Lärarhögskolan, men det är fortfarande så att väldigt få lärare får "riktiga" verktyg i hur man lär ut, det är också få högskolor som utbildar lärare som verkligen är kritiska till de som går utbildningen. Jag var själv med och gav en lärarkandidat ej godkänt på sista praktiken för denne, det hade kunnat göras långt tidigare. En kurs i stil med "att möta dina elever" på typ 30 hp hade varit nödvändigt för väldigt många lärare. Fram tills för bara något år sen lärdes inte ens betygsättning ut.
 
Det är väll inte alltför ovanligt att lärare blir polisanmälda av barnets föräldrar då de ex tar fast en elev i armen för att förhindra att denne slår/retar annan elev/läraren själv eller för att läraren beslagtar något föremål som eleven stör lektionen med eller gör illa en annan elev/läraren själv med...

Men om det blivit bättre/sämre vete sjutton. Vi hade en period väktare i matsalen när jag gick i skolan då det bar så stökigt (är 30år nu)
 
Tyvärr är det ju så att även om det står i skolans värdegrund att skolan ska arbeta mot/med människors lika värde, kränkningar, diskriminering osv så handlar det väldigt mycket om hur engagerad läraren är. Som på alla andra arbetsplatser finns det lärare som utsätter sina kollegor för sexuella trakasserier, eller de som kommer från en grabbig miljö och inte fattar att de inte ska föra den vidare.

Det arbetas med ämnena på Lärarhögskolan, men det är fortfarande så att väldigt få lärare får "riktiga" verktyg i hur man lär ut, det är också få högskolor som utbildar lärare som verkligen är kritiska till de som går utbildningen. Jag var själv med och gav en lärarkandidat ej godkänt på sista praktiken för denne, det hade kunnat göras långt tidigare. En kurs i stil med "att möta dina elever" på typ 30 hp hade varit nödvändigt för väldigt många lärare. Fram tills för bara något år sen lärdes inte ens betygsättning ut.


Håller med. Jag blev förvånad när jag gick folkhögskolärarutbildningen på LiU, just på grund av detta - hur annorlunda upplägget var och hur oerhört fokuserat på didaktiska metoder, på sociala verktyg, på gruppdynamik och sammanhang... ett helt annat tänk kring rollen som pedagog jämfört med grund- och gymnasielärarutbildningen. Något som Lärarhögskolan verkligen borde påverkas av mer, istället för att i så hög grad fixera vid matriser.

Jag reagerade också på ett inlägg tidigare i tråden som nämnde att betyg enbart ska sättas efter kunskapsmål... Kunskapsmålen ÄR i hög grad beroende av elevens kapacitet att tolka skeenden, att förstå sammanhang mellan historiska förutsättningar och samhällelig utveckling, förmåga att analysera och identifiera orsak-konsekvens, etc. Det är inte en upprabbling av årtal eller att veta exakt hur många myndigheter som finns i Sverige. Det är jättesvårt att bedöma analysförmåga och komparativ förmåga hos en person som skriker jävla hora åt folk dagarna i ände. Även om personen kanske skriver bra på NP i slutet av året så krävs det inlämningar, det krävs bevis på utveckling, och bevis på att eleven faktiskt förstår sammanhang, både inom samhälls- och de naturvetenskapliga ämnena.

Med det inte sagt att inte pojkar kan missgynnas, vilken inte är acceptabelt någonstans givetvis! Jag läser gärna källa på det @Anders.
 
Du är säker på att du inte missförstått då? Som barn, och elev, har du ju knappast särskilt god insyn i angivna skäl för uppsägning.

I ena fallet var det ändå i samband med ett sommarlov, så där är det väl inte helt 100. Men i ett annat fall var det mitt i termin, utan närhet till något lov eller någonting, och i nära anslutning till situationen. Hade det inte haft någonting alls med situationen att göra, känns det ju som ett väldigt märkligt sammanträffande, tänker jag.
 
I ena fallet var det ändå i samband med ett sommarlov, så där är det väl inte helt 100. Men i ett annat fall var det mitt i termin, utan närhet till något lov eller någonting, och i nära anslutning till situationen. Hade det inte haft någonting alls med situationen att göra, känns det ju som ett väldigt märkligt sammanträffande, tänker jag.
Så egentligen har du ingen aning om varför personerna slutade?
 
Låter som en dålig bortförklaring för att slippa göra sitt jobb.
Tyvärr finns det en tydligt problematik i dagens skola som yttrar sig i att när elever beter sig illa och läraren blir arg och säger ifrån på skarpen, så går eleven hem och är 'kränkt' alternativt går till rektor och är 'kränkt' , föräldrar och rektor köper helt okritiskt elevens version ( där eleven 'oskyldig' ) och läraren blir istället boven i dramat. Detta gör att allt för många lärare drar sig för att tillrättavisa elever och ribban höjs för vad som accepteras. Sorgligt, men tyvärr sant ...
 
Jag jobbar på en gymnasieskola. Vi arbetar VARJE dag med elevernas språkbruk, både gentemot oss och mot varandra. Vi varnar, slänger ut och stänger av elever, diskuterar, fostrar och utbildar. Det är rent ut sagt en jäkla uppförsbacke, men jag kan lova er, att hör jag någon kalla någon annan för hora så får de höra det mellan bägge öronen. Senast förra veckan la jag 15 minuter på att diskutera med en elev varför denne kallade en annan elev för zigenare.

Men det är också fantastiskt, för nånstans i andra året börjar det hända något. De mognar, fattar att de är vad de säger. Ytterst sällan släpper vi iväg stundenter ut i arbetslivet utan att jag känner att de faktiskt är vettiga människor, som fattar objektifiering, sexism, rasism etc.
Niondeklassare skulle jag säga är ganska omogna.



Btw tog jag studenten 2004, jag var feminist redan då, det ifrågasattes aldrig och var inget märkvärdigt.
All heder åt dig och dina kollegor! Ni har sannolikt en skolledning som backar upp er! Det har tyvärr inte alla lärare ...
Det här uppförandet borde ju ha stoppats redan i åk 1 - på grundskolan!
 
Tyvärr finns det en tydligt problematik i dagens skola som yttrar sig i att när elever beter sig illa och läraren blir arg och säger ifrån på skarpen, så går eleven hem och är 'kränkt' alternativt går till rektor och är 'kränkt' , föräldrar och rektor köper helt okritiskt elevens version ( där eleven 'oskyldig' ) och läraren blir istället boven i dramat. Detta gör att allt för många lärare drar sig för att tillrättavisa elever och ribban höjs för vad som accepteras. Sorgligt, men tyvärr sant ...

Är det verkligen helt sant då? Nu har jag inga stökiga barn så det händer i princip aldrig att de skulle bli tillsagda av läraren men de gånger som de blivit det så tänker ju inte jag automatiskt att "usch vilken hemsk lärare" utan snarare frågar jag mitt barn "jaha, och vad hade du gjort då?".
De flesta föräldrar jag pratat med ar resonerat ungefär likadant.

Om det är sant så undrar jag vad det är för patetiska mähän till rektorer vi har idag som inte vågar stå upp för sin personal och hålla dem om ryggen.
 
Är det verkligen helt sant då? Nu har jag inga stökiga barn så det händer i princip aldrig att de skulle bli tillsagda av läraren men de gånger som de blivit det så tänker ju inte jag automatiskt att "usch vilken hemsk lärare" utan snarare frågar jag mitt barn "jaha, och vad hade du gjort då?".
De flesta föräldrar jag pratat med ar resonerat ungefär likadant.

Om det är sant så undrar jag vad det är för patetiska mähän till rektorer vi har idag som inte vågar stå upp för sin personal och hålla dem om ryggen.
Tyvärr resonerar långt ifrån alla föräldrar som du utan vill tro att deras barn är ofelbara. Dessutom har en liten del insett att man kan få skadestånd via BEO om barnet blir kränkt av en lärare. Ang rektorer så är elever och föräldrar 'kunder' i dagens skola och 'kunden' har ju alltid rätt ...
 
Tyvärr resonerar långt ifrån alla föräldrar som du utan vill tro att deras barn är ofelbara. Dessutom har en liten del insett att man kan få skadestånd via BEO om barnet blir kränkt av en lärare. Ang rektorer så är elever och föräldrar 'kunder' i dagens skola och 'kunden' har ju alltid rätt ...

Sjukt. Lär bli en sjuhelsikes Wake-up call för dessa barn den dagen de ska ut i arbetslivet.
 
Nej det blir inte bättre. Ibland känns det som vi måste riva ner hela samhällsstrukturen för att bli av med könsroller som underbyggs lika mycket av kvinnor som män. Om det är korrekt rapportering så är rektorn direkt olämplig för sin tjänst och borde tas bort snarast möjligt. Nu har ju föräldrarna spelat in samtalet så det kan bli svårt för henne att förneka vad hon sagt. Likaså kuratorn som enligt min, iofs lekmannaåsikt, inte heller är lämplig för sin tjänst. Det är barn det handlar om inte vuxna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...hot-mot-smaflickor-tjejer-ar-spannande-for-po
 
Btw tog jag studenten 2004, jag var feminist redan då, det ifrågasattes aldrig och var inget märkvärdigt.

Jag gick i skolan typ samtidigt som dig, och upplevde heller inte att just feminism sågs som något "hot". Fast jag minns att min mamma fick förklara för mig varför det var OK att kalla det feminism och inte "jämställdhetsism", nån gång när jag gick i sena mellanstadiet, så då hade jag ju uppenbart hört diskussionen.

Vad jag minns var förolämpningarna och skällsorden mer inriktade på funktionsvariationer än på könsord också. Jag minns hur jag i min frustration över mobbing, utanförskap och lärare som gjorde saken värre kallade en lärare för "kärringjävel!" i lågstadiet och det tog hus i helvete...! :D

Sen känner jag igen alla historier om manliga gympalärare som stod i tjejernas omklädningsrum i mellan-och högstadiet, killar som hjälpte varandra upp till fönstren för att se in till tjejernas osv osv. Personligen var jag så utanför att just den typen av trakasserier sällan störde mig, jag hade större bekymmer med att få stryk, mina grejer förstörda, min kompis inlåst på toan eller knuffad in i cykelställ osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp