Unghäst i ny flock

Snurre

Trådstartare
Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de stått o bekantat sig över boxen några timmar. En kvart senare hade de trängt den lille genom staket. :(Tur fick jag tag i honom och lyckades leda tillbaka honom in, inte mycket hanterad. Delade på flocken då lillen går bra med fjorden. Har nu börjat försöka släppa ihop dom igen. Först med ponnyn medans islänningen reds vilket gick bra. Ponny brukar funka med nya hästar. Islänningen är knepigare men brukar ge sig med jagandet rätt snart.
Allt var frid och fröjd hela dagen, de stod alla o åt från halmbalen utan sura miner och kvällsfodringen gick bra. I morse hade fölis blivit trängd genom en grind till den avdelade hagen, övertråden kvar så han kom undan de andra, och tagit sig tillbaka men stod ensam.
Tog in hästarna för att kolla över dem, på väg in tränger ponnyn den lilla, som väljer att försöka hoppa över staketet:eek: nu har jag delat på dom igen. :meh:
Vill inte utsätta den lilla för för mycket stress. Och varje gång han går genom staket önskar risken för att han blir skadad eller kommer ut på fel ställe. Hittills har vi haft tur bara lite ull som försvunnit.
Hur lång tid ska man ge dom? Och hur ska man introducera den lille på säkraste sätt?
Nu går de i hagarna bredvid varandra..
 
Jag skulle nog inte ens släppa in en åring i en vuxen etablerad flock, utan låta den få gå i en flock med någorlunda jämngamla och en äldre. Äldre invider sätter sig gärna på en så ung liten.
 
Jag har haft dom delade hela veckan och idag släppte jag över ponnyn vilket gick jättebra, lugnt och inget spring :) Islänningen får nog vänta ett tag till tror jag..

Tanken är att lillen ska få gå på bete med jämnåriga i sommar, sen får jag se hur jag gör till hösten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 975
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 510
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 474
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp