Unghäst som blivit väldigt hingstig

S

Sommarregn

Min 2åring har blivit mer och mer hingstig den senaste månaden. Han ska kastreras om 2 veckor, men jag vill gärna ha lite tips och feedback på det som händer nu. Tänker ju inte att han kommer bli ett lamm igen så fort kulorna är borta, och jag vill ju dessutom att han ska vara lätthanterlig även nu så att vi kan fortsätta med det vi håller på att träna på!

Jag har inga bra förutsättningar för min träning med honom, vi plaskar mest runt i en lerig hage då jag ändå vill vara någonstans där det är inhägnat OM han skulle få för sig att sticka. Förut kunde vi träna på att flytta fram & bakdel, men nu är han så uppslukad av sin nya hobby: stona i grannhagen, att det för det första är svårt att behålla hans uppmärksamhet. För det andra så är han påväg att dra ifrån en, han vill stå bredvid de i hagen bredvid. När man säger ifrån (man får ställa sig stadigt och hålla i repet) så försöker han "trycka iväg en" med bogen vilket jag lärt mig är väldigt trotsigt, så det tolererar jag inte. Jag brukar då be honom att gå på en volt runt mig och han blir rätt så arg då och kan tendera att resa sig. Jag säger ifrån på skarpen och rycker till två snabba i repet som sitter i repgrimman, och han ger sig och verkar förstå att det är fel.

Min fråga är, vad ska jag fokusera på med min lilla hingst? Ska jag bråka på honom, och kräva att han gör som jag säger?
Gör jag rätt?
Det är lite svårt att förklara vad som händer exakt också. Min moster som jag har honom hos är väldigt duktig, så jag får mycket hjälp. Men det är intressant att få kontakt med andra också! Min "metod" är PNH, jag kan inte så mycket men håller på att lära mig :)

Ja, skriv gärna förslag, tankar eller frågor om ni inte riktigt förstod vad jag menade! Tack :)
 
Sv: Unghäst som blivit väldigt hingstig

Har han blivit hingstig och du ändå ska kastrera honom så snart så tycker jag inte att du ska träna honom alls.
Det är bättre att han bara leds ut och in ur hagen.
 
Sv: Unghäst som blivit väldigt hingstig

Tycker nog också att du ska invänta kastreringen i lugn och ro och inte kräva så mycket av honom nu. Tvåårsåldern är en jobbig tid för unga hingstar, hormonerna busar runt och de är ännu så pass barnsliga att de inte kan hantera situationen riktigt.
Efter kastreringen kommer du ganska snart att märka skillnad, faktiskt. Han kommer att kunna fokusera på dig igen, och stona kommer vara intressanta men inte magiska.
Så gör som CK skrev, led honom in och ut ur hagen bara och pyssla lite i stallet med honom.
 
Sv: Unghäst som blivit väldigt hingstig

Ja, jag hade nog också tagit en paus tills han blivit av med kulorna. Han har väl så mycket hormoner som far att han inte kan kontrollera sig. Risken blir väl bara att han tycker att du är en jäkla sur en...

De brukar lugna sig ganska omgående faktiskt, så ta en liten paus du, det mår han inte dåligt av.
 
Sv: Unghäst som blivit väldigt hingstig

Tack allihopa, skönt att höra!
 
Sv: Unghäst som blivit väldigt hingstig

Jodå, den kommer att vara en annan häst när kulorna är borta. Så låt den vara i dessa två veckor så slipper du ge dig in på något farligt. Sen kan du börja träna precis som du vill med din valack och du ska se det går så bra.

Lycka till/G
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 496
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 292
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp