Unghäst som inte vill gå fram

E

evaliz

Mitt islandssto, med ganska mycket egen vilja, har nu fått för sig att hon inte vill gå fram i ridhuset. Vilket hon gjort tidigare.

Det började under en ridkurs. Min instruktör försökte med att lägga till spöt men då stegrade hon sig.
Ute går hon fram bra både med sällskap och själv men vi har fortfarande problem i ridhuset hon går fram en bit och tvärstannar sedan. Efter lite lock och pock går hon fram lite till och sedan stopp igen. med mer press låser hon sig ännu mer.

Det känns lite tråkigt att gå tillbaka till ruta ett. Någon som har erfarenhet av liknande problem?
 
Sv: Unghäst som inte vill gå fram

Mitt islandssto, med ganska mycket egen vilja, har nu fått för sig att hon inte vill gå fram i ridhuset. Vilket hon gjort tidigare.

Det började under en ridkurs. Min instruktör försökte med att lägga till spöt men då stegrade hon sig.
Ute går hon fram bra både med sällskap och själv men vi har fortfarande problem i ridhuset hon går fram en bit och tvärstannar sedan. Efter lite lock och pock går hon fram lite till och sedan stopp igen. med mer press låser hon sig ännu mer.

Det känns lite tråkigt att gå tillbaka till ruta ett. Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Det går upp och ned med unghästar men det låter som detta kom plötsligt. Kanske tyckte hon att ni ställde för höga krav? Kanske har hon ont någonstans?

Gör det inte komplicerat. Träna samma saker ute om hon trivs bättre där. Tag draghjälp inne. Bygg upp henne. Viloperioder?

Hoppas det går över av sig själv!
 
Sv: Unghäst som inte vill gå fram

bra instruktör :smirk:

jag tror inte instruktören direkt drog till hästen allt vad hon kunde, utan kanske petade till hästen lite lätt för att se om det hjälpte.
:idea:
 
Sv: Unghäst som inte vill gå fram

nej det förstås! Men jag har en förutfattad mening mot tränare som går på hästar med spön för jag har bevittnat det aldeles för många gånger och det är så tråkigt att se, när det görs fel

jag ska inte dra alla tränare över samma kant dock
 
Sv: Unghäst som inte vill gå fram

Det finns ingen anledning att diskutera användning av spö här. Man vet inte HUR det använts. Rätt använt är spöt en FÖRSTÄRKNINGS hjälp. Har man använt det rätt vid longering så förstår hästen. Det är mycket bättre att få ett bra svar från spöet och sedan berömma än att sparka med skänklarna.

Nu verkade det som om denna häst missförstod spöet eller blev istadig. Då tror jag att man tyvärr får använda både lock och pock samt gå tillbaka i krav.
 
Sv: Unghäst som inte vill gå fram

Ta någon vecka då du går tillbaka och repeterar sådant som hästen kan, så att du inte behöver ställa några höga krav, och låt sedan hästen få en liten viloperiod.
 
Sv: Unghäst som inte vill gå fram

Låter som att din häst har tröttnat på ridhuset och det viktigaste nu är att du inte nöter. Det känns alldeles för riskabelt med en unghäst.

Gör annat när du är i ridhuset! Variera så mycket du bara kan. Tömkör, longera, löshoppa, släpp hästen lös etc.

Och så rider du ute. Gör så under en ganska lång period och ha tålamod :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 490
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 981
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 471
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp