Bukefalos 28 år!

Unghäst-strejk?

H

Hovas

Jag red in mitt treåriga halvblod i somras, utan några större besvärligheter. I skritt och trav orkar hon jobba i en fin form, men inte i galoppen. Därför kräver jag nästan ingenting av henne där. MEN, nu har hon börjat sparka i galoppfattningarna, och det är MYCKET! Hon skjuter mig nästan ur sadeln.
Jag är ganska säker på att vi kan utesluta smärta, tänder, fel sadel osv.
När hon sparkar i galoppfattningen borde jag ju rida fram ännu mer, men jag är lite feg, inte för att åka av utan snarare för att pressa henne för mkt. Jag tycker ändå att hon är en "sjysst" häst, inte märrig eller så, och det är just därför jag inte pressar henne, hon är helt enkelt inte en häst som bråkar utan anledning.
Därför rider jag bara skritt och trav just nu, men man får höra kommentarer om att vi är mesiga, och borde kommit längre än vad vi är.
Kan det helt enkelt vara träningsvärk? Stel i musklerna? Eller har hon kanske bara kommit på ett knep att slippa undan? Hur hade ni gjort?

Kan tillägga att jag endast är dressyrryttare, och har därför lagt tråden här.
 
Sv: Unghäst-strejk?

jag skulle tro att det beror på att du helt enkelt inte har krävt nåt av henne i den gångarten... så nu tar hästen steget yttligare och provar om man kanske kan få slippa den gångarten helt... bara en teori... men jag vet många hästar och ryttare som fått de problemen för att de inte krävt tillräckligt.

om min häst är svagare i galoppen så tränar jag galoppen mer, jag peronligen börjar på marken, då tycker jag att jag har större översikt och ser tydligare om hästen inte orkar eller bara vill inte. om hästen inte orkar så pressar jag den så nära gränsen som går en stund och sen är det bra, om den gör sitt bästa vill säga.

börja med att arbeta på marken, då synns det tydligt vad det är hästen menar... om du sen tömkör eller longerar spelar inte mig nån roll, jag kan samla min häst även när jag longerar, men i många trådar hr jag läst att detta tydligen är något många har svårt med...
 
Sv: Unghäst-strejk?

Just nu tränar jag galopp BARA från marken, och som sagt; det är ju helt klart den gångarten som är jobbigast för henne.
Men att pressa henne "till gränsen" känns inte bra vid en så ung ålder, hon växer ju fortfarande. Detta är ju inte första hästen jag rider in, och jag har varit med om bråkigare hästar, men då har dom oftast varit generellt bråkigare. Det som får mig att fundera är att hon inte är den typen av häst som bråkar för att få slippa. Mer isf att hon tycker galoppfattningarna är obehagliga, eller för att hon har träningsvärk. Eftersom jag nästan säkert utesluter smärta är vet undersökn inte aktuell. Funderar mest på om jag ska avvakta med galoppen, fortsätta köra den i lina, eller galoppera uppsuttet...
 
Sv: Unghäst-strejk?

visst ska du inte överanstränga henne, gränsen kommer innan, inte vad hon orkar rent muskel mässigt... jag skulle fortsätta öva på marken och se vad som händer...
 
Sv: Unghäst-strejk?

Hej
Jag tycker att du resonerar helt rätt själv. Att du ska rida fram mer när hon sparkar i fattningen. Gör hon så både när du rider ut och i manage. Jag tycker inte det borde vara så jobbigt med en fattning. Be att någon annan testar om du tycker att det är läskigt. Det kan annars bli lite av en grej både för ryttare och häst...Tips ha halsrem eller handtag i sadeln så att du kan hålla dig i något.
Lycka till
 
Sv: Unghäst-strejk?

Hur kan u vara "nästan" säker på att hästen är frisk? Eftersom du säger att vet. undersökning inte är aktuell antar jag att du inte heller gjort någon? Har någon öht kollat igenom hästen?

Uteslut det inte förrän du kan säga att du är säker, inte nästan säker. Kan ju likväl vara sadeln som nyper till, annars tycker jag det låter som rent ohyfs pga. att ni inte tränat på galoppen tillräcklig mycket. När du kan utesluta obehag hos hästen, då tycker jag du ska ta i och träna träna träna på galoppfattningar. Om du jobbar den mycket från marken med galopp nu så kommer den också orka några steg med dig på ryggen.
 
Sv: Unghäst-strejk?

Kom ihåg att när vi ber om galopp så dominerar vi hästen mer än vid trav. Jag tror att din häst helt enkelt tycker att du är besvälig som ber henne om något så krångligt vid en viss tidpunkt.

Lite som "Låt bli och sparka på mig, kan själv!"

Och tyvärr har du nog rätt i att du borde rida frammåt. Kan du inte trava i skogen ett tag, och låta henne i princip bara rulla över i galopp. En liten kompromiss liksom. Sen kompletterar du överrullningen med en liten skänkel, och vid fattningen en liten klapp. Om hon fattar vill säga.

Jag fördrar nog den här kompromissprincipen, speciellt på ston, då de annars kan kärva ihop nåt vansinningt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 146
Senast: Stereo
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp