Bukefalos 28 år!

Unghäst-träning

Salandge

Trådstartare
Hur lägger ni med 1,5-åringarna upp träningen när ni kört in och det är dags att börja köra "på riktigt"?

Jag håller som bäst på att köra in lilla varmblods killen. Han är så himla duktig!!! :love: Just nu kör vi en runda på ca 2 km i skritt och så lite "prova på trav" men det har vi gjort ett tag nu och det börjar bli dags med lite mer. Vi kör varannan dag och med att vi bara promenerar, men hur ofta är lämpligt senare i vinter då vi ska börja "träna på riktigt" och hur långa stunder?

Såsmåningom kommer han att få följa med i rygg på kallblodet och få börja trava mer. Vi kommer att börja köra fartlek med honom korta bitar och varva med mycket skritt, så han lär sig att inte stressa.

Det är intressant att höra hur andra gör, så låt höra!
 
Så här gör jag:

Hästarna körs 3 dagar i veckan, i nuläget så joggar de väl en ca 6 km. Då blir det en liten sträcka skritt mitt i passet ungefär. Målet är att hästen med lätthet joggar ca 10-12 km efter jul 3 ggr i veckan, så passen ökas på med detta som mål. Så fort hästen är fullt körbar, ostressat och ärligt löper på efter vägen läggs det in lite fartlekar, vilket består i några rusher på några hundra meter styck. Efter jul bör hästen vara mogen att sträcka ut uppåt en kilometer, alltså har rusherna ökats på med detta som mål under hösten.
 
Jag har så att jag kan träna på slätt underlag men även en skogsslinga med en del backar.

Vid vilken ålder eller hur länge tycker ni man ska ha tränat hästen innan man börjar pröva backarna?

jonte
 
När hästen förstått vad träning innebär, när den börjar bli lite självgående tycker jag man kan introducera backar, men inte förrän framåt senhösten om man nu kört unghästen hela sommaren (jag brukar inte börja med träningen förrän framåt oktober). Uppbyggnaden här blir ju även den under någon månad. Mina hästar går med bra tryck i uppförsbackar efter jul, samtidigt alltså som de är uppe i princip full träningsdos. Mina backslingor går i intervaller, stigning några hundra meter, sedan plant några hundra meter osv under sammantaget 2-3 km, och det klarar dom utan vidare efter jul. Då gå hästen alltså med bra tryck under fötterna, inte snabbt tempo, det kommer lite senare.
 
Hej på er!
Kul & höra hur det går med era småttingar. Själv har jag tyvärr inte haft tid att hålla med med min lilling så mycket som jag velat eftersom jag har en liten kille på 8 månader som tar nästan all tid, men så fort jag får chansen så sticker jag iväg till stallet. Har tömkört ett par gånger & räknar med att köra henne ca: 4ggr/vecka & förhoppningsvis få henne för vagn i början av november så det är väl bara hoppas.... Lite eget temprament - kan nog bli intressant!

Vad har ni för stam på era? Min är e: Treasure Ås ue: Persching

Hoppas alla vill fortsätta & berätta utveckling osv.

Kram Diana
 
Hej!
Min är nu körd sedan maj, då flera dagar i veckan men mycket korta turer (ett varv i hagen), för att vänja sig, under sommaren 2-3 gånger i veckan succesivt upp till 5-6 km joggig, sedan augusti joggig 8-9 km med korta fartökningar, ökar sedan längden på rusherna mer och mer, samt även joggig tempot. Kör både på rundbana, backig slinga och en bit på rakbanan (måste för att komma till slingan), allt för att variera miljö. Sedan anpassar jag träningen efter hur hästen är för dagen, de växer ju en hel del och de perioderna får de ta det lugnare, men de ska köras hela tiden tycker jag. Just nu tränar vi 5 dagar i veckan. Hon är e. VIP Tilly ue. Little Devil.
 
Min är körd sedan i augusti, i början varannan dag 2-3 km, nu kör jag henne var tredje c:a 6-8 km. Hon kommer fortsätta så fram tills i december då jag börjar lägga in ett backpass i veckan och två vanliga långsamturer, i januari hoppas jag kunna öka farten på henne och sedan får vi se hur hon svarar på den träningen. Hon har skapligt god kondition nu men kommer gradvis att gå upp och köras i c:a 12 km på långsamturerna.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 040
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp