Kakel eller våtrumsmatta i nytt badrum

I mitt fall med trähus hade det inte gått med kakel, huset rör sej hela tiden.
Jag blev nerröstad när vi gjorde om vårt badrum på övervåningen, jag ville ha matta men det blev kakel o klinker. Vilket visade sig vara helt fel val. Klinkerplattorna på golvet "vippar" mot underlaget och har gjort så mer eller mindre hela tiden. Och fogarna lossnar här och där pga att byggnaden rör sig.
Vi har duschkabin i det badrummet och det verkar funka okej ändå. Men jag är glad att vi har en till dusch nere - där vi har våtrumsmatta och -tapet. Det gjordes om för drygt 20 år sedan, efter en vattenskada. Och jag är glad att jag inte blev nerröstad då för jag hade inte stått ut med kakel därinne... (hade känts som ett sjukhus)
 
Oj, bara rörmokaren hade gått på 150 000 för sitt arbete i vårt lilla lilla badrum. Sen tillkommer snickare på det.
Men badrummet är från 1956, rören likaså, så det är ju mycket som måste göras. Hur kommer ni undan så "billigt"?
 
Kan man förresten tex lägga klinkers på golvet och sen kakel i duschdelen och sen måla resten? Tänker att det kanske kan ge ett varmare och trevligare intryck än sterilt kakel. Å andra sidan kanske det inte är så poppis sen när det ska säljas. Samtidigt kan vi ju inte bara renovera med säljaspekten i tankarna för vi kanske lika gärna blir kvar, man vet ju aldrig.

Eller blir det fult och rörigt i ett så litet badrum? Detta är ju lite ”extra-badrummet”, det primära och stora är på övervåningen och det blir först nästa år antagligen och där blir det extra allt 😏
Jag tänkte föreslå halvkaklat (av det som inte är dusch). Då kan man kakla vitt och måla upptill. Det blir ombonat och mindre sterilt samt ger en framtida köpare möjlighet att anpassa färg utifrån eget tyckande.

Alternativet med ett litet badrum är skapa ombonat med växter och textilier. Har ni fönster är möjligheterna stora att komma undan med vitt kakel utan att det blir tråkigt.
 
Jag tänkte föreslå halvkaklat (av det som inte är dusch). Då kan man kakla vitt och måla upptill. Det blir ombonat och mindre sterilt samt ger en framtida köpare möjlighet att anpassa färg utifrån eget tyckande.

Alternativet med ett litet badrum är skapa ombonat med växter och textilier. Har ni fönster är möjligheterna stora att komma undan med vitt kakel utan att det blir tråkigt.
Inga fönster tyvärr 😅 så det blir en bunker lol.
 
Oj, bara rörmokaren hade gått på 150 000 för sitt arbete i vårt lilla lilla badrum. Sen tillkommer snickare på det.
Men badrummet är från 1956, rören likaså, så det är ju mycket som måste göras. Hur kommer ni undan så "billigt"?
Jag gjorde precis om mitt badrum 4 kvm kakel på golvet matta på väggarna nytt porslin, nya rör och dusch (ingen kabin eller något) 100 000 kr totalt inkl material..
 
Oj, bara rörmokaren hade gått på 150 000 för sitt arbete i vårt lilla lilla badrum. Sen tillkommer snickare på det.
Men badrummet är från 1956, rören likaså, så det är ju mycket som måste göras. Hur kommer ni undan så "billigt"?
Har du tagit in fler offerter? Mitt hus är i östra småland så priserna borde ju inte skilja sig jättemycket.
 
Oj, bara rörmokaren hade gått på 150 000 för sitt arbete i vårt lilla lilla badrum. Sen tillkommer snickare på det.
Men badrummet är från 1956, rören likaså, så det är ju mycket som måste göras. Hur kommer ni undan så "billigt"?
Oj vad dyrt. Våra offerter har legat på runt 120, ska träffa en annan firma imorgon för en sista offert. Men man måste verkligen lusläsa haha, den här skulle ha extra betalt om plattorna är större än 20x20. Det kanske är vanligt men det var inget som nämndes alls trots att vi pratade på 30x30 vid besöket. Sen skräpbortforsling kostade 5000/tur. Så slänga skräp kommer vi göra själva, vägrar betala 5 lax för att någon ska åka några km och slänga skräp.
 
Väcker liv i den här igen efter att ha haft snickare ute igen idag, har såklart inte hunnit få offerten än dock. Men hen förkastade totalt matta, sa att det inte blir billigare + fult och skulle förfula vårt fina hus 😂

Så nu vet jag inte, tycker det är så himla svårt. Vill helst inte lägga mer än nödvändigt på badrummet med tanke på att det kommer vara extra-badrum och vårt primära är på övervåningen och det kommer kosta 200-250 nånting att fixa. Och vi betalar alla renoveringar utan lån så vill hålla nere utgifterna på lilla badrummet.

Ni som renoverat 3-4 kvm, vad har det kostat? Dusch, tvättpelare, handfat och toalett är ju typ enda som ryms så blir inte många möbler iaf..

Vi har ett badrum på strax under 4 kvadrat. Fick offerter på ca 160’ efter rot för allt arbete. Då tillkommer kakel/klinker och möbler på det. Så vi räknar på att det landar någonstans på 200-250’ i slutändan.

Tillägg: jag vill inte göra något alls så vi har offert på totalentreprenad.
 
78A5017D-343D-4274-9C43-92DE7609022F.jpeg
Delar en bild på vårt 10 år gamla badrum, nya gäster tror fortfarande det är nytt. Gillar de stora plattorna och att de är matta, känns mjukt att både gå och titta på tycker jag. Golvvärme är ett måste, stor skillnad om man sätter foten mot väggen även om vi inte har så hög värme på.
 
Har du tagit in fler offerter? Mitt hus är i östra småland så priserna borde ju inte skilja sig jättemycket.
Nä, vi får inte tag i nån annan som kommer ut. Har flera snickare som sagt att de ska komma men inte dykt upp. Rörmokare vimlar det inte av här så vi har bara pratat med den lokala.
 
Nä, vi får inte tag i nån annan som kommer ut. Har flera snickare som sagt att de ska komma men inte dykt upp. Rörmokare vimlar det inte av här så vi har bara pratat med den lokala.
Det är ju konstigt för just nu har ju inte hantverkare jättemycket jobb utan iaf här så har de sänkt priset lite för att få något att göra.
 
Det är ju konstigt för just nu har ju inte hantverkare jättemycket jobb utan iaf här så har de sänkt priset lite för att få något att göra.
Nu var det ju ett tag sen vi ville ha ut nån. Men det var bara en firma som dök upp (var fönster som var prio ett då), och vi är inte intresserade av att jaga de andra.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 186
Senast: Scata
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 198
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Jag ska renovera mitt badrum och funderar nu på vad jag ska ha på väggar och golv. Jag kan se både för- och nackdelar med både kakel och...
Svar
11
· Visningar
13 421
Senast: Derivata
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 428
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp