Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa.

Men Senaste besöket var 30/10, då var damen lägesrättad av kiropraktor 7 veckor innan efter multipel snedhet. En vecka innan besök var hon fortfarande rak.
På besöket så var all ledhälta borta (!!) däremot hade hon en ganska rejäl rörelsestörning (ej hälta!) bak, ffa i trav på böjt spår, såg ut som om hon inte riktigt hängde ihop och hade svårt med både takt och koordination. Som vet beskrev det 'det ser ut som om hon är i två delar'. Ingen veterinär behandling.

Equiatrikern var ut igens trax efter och konstaterade att han ansåg att det där var muskelminne och sas satt i huvudet. Hon var inte van med att kunna använda sin kropp fullt ut och visste inte riktigt hur hon skulle göra. Vissa steg var jättebra, sen kom perioder av det där hackiga och knackiga. Om hon fick lite hjälp på traven, t ex genom liten volt så att benen automatiskt kom 'rätt' så hade hon lättare, men på stor volt där hon skulle sköta det själv var det värre. Equiatrikern ordinerade att hon skulle sättas i arbete igen utan restriktioner för att bygga upp sig och komma underfund med hur hon skulle använda sin kropp. Han rek ganska 'tuff' träning, varannandagsträning och omväxlande, och avbryta strax innan hon började svettas.

Det blev dock ingen varannandagsträning pga en massa omständigheter efter varandra. Hon har dock gått litegrann, mer eller mindre mycket i perioder. I början i november red jag ett par ggr och tog då några travsteg under ryttare och hon kändes HEMSK, en låghalt passgångare på fyllan hade varit behaglig i jämförelse.

Sedan red jag i början på januari igen, eller om det var slutet på dec, sak samma, och då fanns traven där, och den var riktigt trevligt (känslan). Dock inte longerat 'i modern tid' men det hon springer i hagen så ser det helt annorlunda ut och det har dykt upp en riktigt trevlig trav som är både jämn och ffa bakbens/bakdelsaktiv.

4/1 skulle vi ha ÅB, men då kom vi inte iväg (-20 så transportfan frös ihop, fick inte ner rampen). Ny tid 20/1 (idag alltså).

I onsdags (18/1) var equiatrikern här igen. Damen fortfarande rak, dock spänd och ffa öm vä sida bakdelen, equiatrikern tror hon kan gjort en ny liten vurpa och slagit i. Lite spänd hö sida bakdel med (men ej öm), men damen vääxer igen, och dessutom har det varit pulssnö etc så han trodde det var en (i sammanhanget hälsosam) kombination av lite växtvärk samt träningsvärk. I övrigt inget att anmärka på.

Idag skulle vi då varit på ÅB, men jag valde att inte åka pga det snorhala väglaget, ville inte ge mig ut med hästtransport 'i onödan' på sådan här halka i komb med fredagsstressade idioter i trafiken.

Nu funderar jag på om jag ska boka ny tid i feb (Jag har inte möjlighet att komma ifrån jobbet innan dess), eller om jag ska skita i ÅB och köra på sålänge det känns bra, och åka in och kolla henne i typ april/maj istället?

FÖR att vänta talar ju att hon som jag upplever mår bättre än nånsin. Samtidigt, litet skit syns dåligt så det KAN ju finnas ngt där. Och där ser jag det ur två synsätt med - finns där ngn liten ledreaktion pga en simpel vrickning t ex, och jag kör på och vi får samma status som innan så är ju det vilseledande och onödigt. Om hon däremot är påväg att rasa igen, så sålänge hon inte lider av det påverkar det inte, rasar hon igen utan anledning är det game over.

Dessutom om man väntar och hon är bra i april/maj har jag fått svar på kuggfrågan om hon tål arbete alls. (dvs även om jag åker in nu, ska hon in i april/maj ändå).

Dock finns det ju vissa felkällor. Sådana där svårbedömbara när man har med unga, outbildade hästar att göra. Hon har börjat tjafsa mot bettet t ex. Kan bero på bettbyte, trots/trams, otålighet, tänder eller att hon är ofräsch. Med ledning av hur det förekommen och att det inte är kontinuerligt (dvs hon kan vara hur fin som helst med och inte tjafsa) tror jag mer på bettbytet och/eller tänder. (Och tänder kan jag ju kolla på hemmaplan om så är). Men det kommer ju (antagligen/troligen) komma åtskilligt flera situationer där man endera kan se det som 'unghästtrams' eller som 'kanske har ont'. Så på ett sätt vore det väldigt skönt att veta dagens status så att säga. Samtidigt är det ju en del pengar vi talar om för att göra ngt som kanske är onödigt i realiteten.

Den springande punkten är ju risken för att jag ev kan försämra något om jag inte åker in nu utan tutar på sålänge det känns bra, och åker in i vår när hon är igång och ser hur hon tålt det. Och visst ser jag en möjlighet, men den känns tämligen liten..

Någon som hängde med i surret och luddet och fattar hur jag menar och har några åsikter? (Som vanligt är jag ute efter om jag missat någon aspekt jag glömt tänka på)
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

Är det samma vet. som du haft tidigare?
Isåfall kanske du kan fråga honom/henne om
vad han/hon tycker.
Likaså ET kanske har någon fundering.

Annars har du ju så stor koll på dina hästar
att du kan gå på magkänslarn ;)
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

Jag hade ågt in häldre en gång för myckettycker jag!

Min häst var ena dagen jätte fin och vi gjorde oss klara till tävlingsdebuten men dagen innan kändes det lite knackigt och alla sa till mig att "rid hästen det går över" men de gjorde inte det och sen stog jag istället en månad efter med en häst som inte gick behadla eller undersöka nästan. Utdömd efter två försök till:crazy:



Lycka till med din häst ska hålla tummarna
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

Jo samma vet som alla ggr utom en, och har tänkt (glömde kanske skriva det) konferera med henne om hur hon tycker.
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

Miss Sixty skrev:
Jag hade ågt in häldre en gång för myckettycker jag!

Min häst var ena dagen jätte fin och vi gjorde oss klara till tävlingsdebuten men dagen innan kändes det lite knackigt och alla sa till mig att "rid hästen det går över" men de gjorde inte det och sen stog jag istället en månad efter med en häst som inte gick behadla eller undersöka nästan. Utdömd efter två försök till:crazy:



Lycka till med din häst ska hålla tummarna
´

Jag förstår hur du menar, samtidigt så den här damen har inte så många val kvar, endera fortsätter hon åt rätt håll och blir bra (utan mer behandling av lederna), eller så blir hon det inte och då är det himlen nästa.

Och det är just där jag ser den springande punkten, om hon nu är på väg att rasa igen säg, men själv inte har problem/känner av det, och jag väntar med att åka in tills det endera är säg april/maj eller endera om det inte känns bra (då åker jag ju in direkt oavsett tidpunkt) så sålänge hon inte själv tycker det är besvärligt så ser jag inte hur någon 'drabbas' av det (mer än mitt samvete i slutändan kanske).
Åker jag in nu och hon fortfarande är på bättringsvägen och vi är inne på nytt ÅB i april/maj och hon då rasat så är det ju samma sak. (och är hon fortfarande bra i april/maj så är ju det kanon)

Det enda är ju den lilla/obefintliga risken att det finns något litet vrickningsembryo eller liknande, som kan utvecklas till mer och då vara vilseledande. Samtidigt, ska man se det så så kan ju vilken häst som helst som verkar fräsch och fin ha t ex vrickat sig och har en liten ledkänning som inte skulle märkas annat än på böjprov, så då skulle man ju behöva åka och kolla alla hästar stup i kvarten utifall att.

Först tänkte jag ju def åka in, just för att själv verkligen VETA. Och sen när jag började fungera så jag VET ju INTE t ex om valacken har en ledkänning som bara skulle märkas på böjprov, och där går jag ju inte och oroar mig. Dvs när det känns bra så åker man ju inte in och kollar hela tiden 'bara om utifall att'.

Och lilla damen både SER och KÄNNS bättre än någonsin. :bump: Och kontrollmaniAlex skulle ju självklart egentligen vilja ha en veterinär som bodde i stallet och kunde kolla hästarna varje dag - morgon och kväll *s*. Men det är ju just kontrollmani, och frågan är ju om att åka in med unghästen nu är just ett utslag av kontrollmanin?
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

Jag skulle nog låtit henne vara och koncentrerat mig på att hon inte skulle bryta bena av sig i halkan. Vilket i sig är ett heltidsjobb hos dig, har jag förstått. Ser hon så pigg ut så vänta med åb, be till han där uppe och vänta. Går det så går det.
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

kullerbytta skrev:
Jag skulle nog låtit henne vara och koncentrerat mig på att hon inte skulle bryta bena av sig i halkan. Vilket i sig är ett heltidsjobb hos dig, har jag förstått. Ser hon så pigg ut så vänta med åb, be till han där uppe och vänta. Går det så går det.

Ingen större fara med halkan, skodd runt om och 4 brodd/sko. Sen kan hon väl bryta benet ändå iofs, men någon upprepning av förr-förra årets elände ska vi väl slippa.
 
Sv: Unghästen, ännu en 'hur skulle ni göra'-tråd. ÅB eller ej?

KL
Jag skulle också vänta. som du säger har du ett "läge" på henne som inte som du säger, ger så mycket mera, kör på och se hur det utvecklar sig, du har sunt förnuft nog att se när det finns skäl isåfall att avbryta och kolla upp.

Hej Alex - länge sen förresten :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Viva
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 153
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 219
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 542
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp