alethe

Trådstartare
Hej alla glada.
Ni vet ibland när man har mycket att göra och energin är på noll så kan ju fantasin lätt göra sig påmind om att vara helt obefintlig.
Vore kul hur ni aktiverar/tränar/leker med era unghästar på 2 år.
Här kan vi väl dela alla våra tips och tankar för att våra små ska få ha lite kul i mellan åt :)
 
Lastträna. Lek i paddock eller ridhus. Gå över bommar. Följ med de äldre hästarna på promenad. Gå över presenningar/vatten. Ta med som handhäst om du rider någon annan häst. Gå ut och hitta en gräsplätt och låt hästen beta. Träna gå med bensydd/sadel/ha bett i munnen :)
 
Hej alla glada.
Ni vet ibland när man har mycket att göra och energin är på noll så kan ju fantasin lätt göra sig påmind om att vara helt obefintlig.
Vore kul hur ni aktiverar/tränar/leker med era unghästar på 2 år.
Här kan vi väl dela alla våra tips och tankar för att våra små ska få ha lite kul i mellan åt :)

Tömkörning och promenader för hand.
Min tycker att transporten är en rolig leksak så last-träna behövs inte.
 
Hämtar min 2-åring den 1 Juli! Då blir det promenader och lära känna mig och sin nya omgivning.
Sen blir träning för hand med bommar , longering och tömkörning. Min gamla häst står kvar i samma stall så vi har en trygg äldre häst med oss på våra promenader. Lastträning såklart, vill ha en häst som kan lasta sig själv. Sadel har han haft på sig så jag ska vänja in bettet när han kommit in i rutinerna.
 
Hämtar min 2-åring den 1 Juli! Då blir det promenader och lära känna mig och sin nya omgivning.
Sen blir träning för hand med bommar , longering och tömkörning. Min gamla häst står kvar i samma stall så vi har en trygg äldre häst med oss på våra promenader. Lastträning såklart, vill ha en häst som kan lasta sig själv. Sadel har han haft på sig så jag ska vänja in bettet när han kommit in i rutinerna.

Jag valde att "last-träna" min tvååring igår, eftersom jag hade besök av en person som undrade hur jag gör.
Så jag släppte in min tvååring i transporten.
Han lastar sig själv.
 
Jag valde att "last-träna" min tvååring igår, eftersom jag hade besök av en person som undrade hur jag gör.
Så jag släppte in min tvååring i transporten.
Han lastar sig själv.
Ungefär så har det funkat med alla mina uppfödningar också. Jag har lastat när vi ska någonstans och de går dit jag säger, transport eller inte. Över huvud taget tränar jag inte unghästarna speciellt. De får ta på och av grimma när det behövs, de blir ledda när de ska någonstans, lastade om de ska åka och de kan bli uppbundna och borstade någon gång. Under året de är två körs de in, jag skickar mina SWB till travstall för inkörning. Den hantering som jag gjort brukar vara fullt tillräcklig för inkörningen.
 
Grimma av och på från box till hage, löshoppning ca en gång i månaden. Haft träns och bett på sig.
Borstas då och då. Haft täcke av och på.
Sommarbete från vädret tillåter ca 1:e maj till oktober. I höst dags för sadelvänjning.
 
Har nu haft en egen uppfödd som mer eller mindre hanterats dagligen och har köpt en klapptam 3 åring (nu 5 år) och märker ändå stor skillnad i hanteringen.

Att leda hästen var ett kapitel för sig när hon kom totalt ointresserad att att följa efter nya flocken så det gick inte som motivation även mat var ointressant och leda en häst på nästan 160 med rep bakom rumpan var ingen skoj, när jag lastade ut henne hemma så tog det 2 timmar att leda henne 30m till hagen genom att knuffa henne i sidled.
Lyfta hovarna var ett annat då benen var som elvispar och det är stor skillnad att bli träffade av en häst som inte fyllt året och en vuxen:cautious:
Hon var totalt livrädd för allt nytt så som bilar i mörker, cyklar, gå från grus till gräs till asfalt mm

Har insätt varför travare är så lätthanterade:D
 
Senast ändrad:
Hej alla glada.
Ni vet ibland när man har mycket att göra och energin är på noll så kan ju fantasin lätt göra sig påmind om att vara helt obefintlig.
Vore kul hur ni aktiverar/tränar/leker med era unghästar på 2 år.
Här kan vi väl dela alla våra tips och tankar för att våra små ska få ha lite kul i mellan åt :)

Jag har tre stycken tvååringar - alla tre har kul dagligen med sina kompisar i hagen. De går endast in när de ska verkas, vaccineras eller så. Alla tre ska börja skolan i höst. Då blir det insittning och löshoppning.
 
Min egna uppfödning blev inkörd vid denna tiden som 2 åring.

Vet inte om jag kommer köra in noga fler eller inte, troligen inte så länge jag och hästarna bor på denna gård då det inte finns några körvägar.

Tycker att handhäst är riktigt nyttigt om det finns trygg äldre häst som den oerfarna kan känna stöd ifrån och även få chansen att bygga lite mer kondis och muskler än att bara gå i hagen innan inridning.
 
Köra in är det bästa man kan göra för en unghäst, dock gärna ännu tidigare. Ett bra riktmärke är att sätta för vagn före betet som ettåring och sen göra om efter betet.
 
Mina unghästar går i flock på lösdrift tills de är två år. Efter sommaren har de vants vid sadel och träns och börjat gå på promenader och annan hantering. Innan dess har de blivit ledda, uppbundna, borstade och verkade. Jag tror på att unga hästar ska få växa och utvecklas mentalt i flock, och jag har sett hur överhanterade unghästar blir buffliga och respektlösa mot människor.

Mina unghästar har varit problemfria att vänja vid sadel och ryttare. Att köra in dem gick på några dagar. Innan dess hade de longerats några gånger och övat på kommandon. Som föl blev de löslongerade ihop med mamma några gånger. Alla föl har också fått löshoppa pyttehinder en gång ihop med mamma när de varit några månader. Det har gjort att de har förstått vad de ska göra när de löshoppats själva som äldre, de har också förstått mina röstkommandon eftersom de sett vad mamma gjorde.

Jag har kanske tur som har fått väldigt lättlärda och intelligenta uppfödningar, men det har varit helt okomplicerat att lära dem de mesta. Jag tror inte på att öva och öva och nöta på unghästar utan att göra saker på rätt sätt i rätt ögonblick, så behövs det inte så mycket jobb.
 
Mina unghästar går i flock på lösdrift tills de är två år. Efter sommaren har de vants vid sadel och träns och börjat gå på promenader och annan hantering. Innan dess har de blivit ledda, uppbundna, borstade och verkade. Jag tror på att unga hästar ska få växa och utvecklas mentalt i flock, och jag har sett hur överhanterade unghästar blir buffliga och respektlösa mot människor.

Mina unghästar har varit problemfria att vänja vid sadel och ryttare. Att köra in dem gick på några dagar. Innan dess hade de longerats några gånger och övat på kommandon. Som föl blev de löslongerade ihop med mamma några gånger. Alla föl har också fått löshoppa pyttehinder en gång ihop med mamma när de varit några månader. Det har gjort att de har förstått vad de ska göra när de löshoppats själva som äldre, de har också förstått mina röstkommandon eftersom de sett vad mamma gjorde.

Jag har kanske tur som har fått väldigt lättlärda och intelligenta uppfödningar, men det har varit helt okomplicerat att lära dem de mesta. Jag tror inte på att öva och öva och nöta på unghästar utan att göra saker på rätt sätt i rätt ögonblick, så behövs det inte så mycket jobb.

Jag tror inte heller man behöver göra så mycket med unghästarna.
Däremot vänder jag mig emot att mycket hanterade blir buffliga. Felhanterade blir buffliga. Överhanterade blir de sällan. Men felhanterade blir de ofta.
Är man duktig kan man börja tidigt utan att förstöra och bara göra dem bättre. Men många som börjar tidigt är inte tillräckligt duktiga.
 
Det beror helt på vad hästen ska användas till. Mina ridhästar går som tvååringar på lösdrift eller bete och tas bara in när det är något speciellt som hovslagare eller veterinär.
Mina travhästar är i full träning (anpassad till deras ålder och utveckling) inför premielopp under hösten.
 
Jag tror inte heller man behöver göra så mycket med unghästarna.
Däremot vänder jag mig emot att mycket hanterade blir buffliga. Felhanterade blir buffliga. Överhanterade blir de sällan. Men felhanterade blir de ofta.
Är man duktig kan man börja tidigt utan att förstöra och bara göra dem bättre. Men många som börjar tidigt är inte tillräckligt duktiga.

Håller med, vill bara tillägga att många verkar tro att mer hantering = bättre, medans man om man är duktig kan lära en unghäst allt vad den behöver kunna genom minimalt med hantering/träning.

Ang. bufflighet så verkar det ofta hänga ihop med att hästen ser människan som sin lekkompis, vilket några ägare (mer eller mindre medvetet) uppmanar till genom sin hantering av den som föl/unghäst. Tror även det kan ha samanhang med om de har tillräckligt "bra" hästkompisar och vuxna hästar som uppfostrar dom.
 
Jag tror inte heller man behöver göra så mycket med unghästarna.
Däremot vänder jag mig emot att mycket hanterade blir buffliga. Felhanterade blir buffliga. Överhanterade blir de sällan. Men felhanterade blir de ofta.
Är man duktig kan man börja tidigt utan att förstöra och bara göra dem bättre. Men många som börjar tidigt är inte tillräckligt duktiga.

Min blev bufflig för att jag hade svårt att låta bli att gulla med henne:o
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 244
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 806
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp