Unghästtester 2017

Någon som hängt med i webbsändning eller sociala medier och kan rapportera?

Dejaro e. Sezuan - Don Schufro (halvsyskon till Deja) fick 7.5 8 8 8 8 7 = 46.5 i gångarter men var ganska överbyggd för dagen.

Diwa Magi e. Warsteiner - De Niro Gångartsdiplom 887 988 = 48p

Grace Kelly SN e. Cascadello I - Limbus fick 9,5-9 på hoppning totalt 50p
 
De som gick innan lunch:

18198252_435937736738734_5222966590725435027_n.jpg
 
Ingen som sett nu under fm? Slog precis på och hörde poängen för Sweet Sandra e. Sandro Boy - Careful

9 8,5 7 7,5 7 9 = 48p kl I Gång, 9,5 - 8,5 = 50,5p Diplom Hopp
 
Brukar ju även kolla lite extra på de som har sin första årgång till visning. Här är de som fick stamboksnr i samband med eller efter bruksprovet 2013

Certus NL (SWB) 1257
Diador 1258
Armani Code 1259
Ballumé (SWB) 1260
Edison O 1261
Etalon Lux N (SWB) 1262
Gustav (SWB) 1263
Lynch Bages 1264
Sankt Erik II (SWB) 1265
Conzil 1266
Diamantino VDL 1267
Magic Park (SWB) 1268
Cormac N (SWB) 1269
Don Primus 1270
Durrant 1271
Last Man's Hope 1272
Quintero 1273
Qurinell (SWB) 1274
Snap Shot 1275
Spitfire Z 1276
Fango In Blue x 1277

Själv intresserar jag mig lite extra för Armitage-sönerna Magic Parks och Armani Codes avkommor eftersom jag har ett Armitage-sto dräktig i år. De är de med flest avkommor av de nya så störst chans att kunna få index. Diamantino VDL borde också kunna komma över 15 visade och Certus NL, Diador, Don Primus, Durrant, Last Man's Hope, Snap Shot och Spitfire Z har teoretisk chans - men då krävs att mer än hälften av avkommorna visas. Sedan tror jag de nya linjära indexen hade lite lägre krav (10 st?) så där kan de ju komma med.
 
Vet inte om frågan hamnar rätt och ber om ursäkt om det blir knasigt. Ska vara medhjälpare när stallkompisen ska visa sin treåring om en månad. Igår var vi på "genrep" och fick då höra att "det var nya regler" och att man inte längre fick vifta med pisken och helst inte smacka under löshoppningen. Hon som ledde löshoppningen menade att man skulle bara gå/springa snett bakom hästen med pisken som inramning mer än drivande. Varken jag eller hästägaren hittar denna info någonstans. Någon som kan hjälpa mig?

Jag förstår ju också att det ser bättre ut om man slipper driva på hästen, men om man har en häst som lyssnar på rösten så bör man väl ändå få använda den om hästen behöver stöd?
 
Vet inte om frågan hamnar rätt och ber om ursäkt om det blir knasigt. Ska vara medhjälpare när stallkompisen ska visa sin treåring om en månad. Igår var vi på "genrep" och fick då höra att "det var nya regler" och att man inte längre fick vifta med pisken och helst inte smacka under löshoppningen. Hon som ledde löshoppningen menade att man skulle bara gå/springa snett bakom hästen med pisken som inramning mer än drivande. Varken jag eller hästägaren hittar denna info någonstans. Någon som kan hjälpa mig?

Jag förstår ju också att det ser bättre ut om man slipper driva på hästen, men om man har en häst som lyssnar på rösten så bör man väl ändå få använda den om hästen behöver stöd?

Citerat från reglementet:

"Otillåten behandling av häst
Spö eller långpiska får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. Olämpligt uppträdande kan medföra att visaren avstängs från aktuell bedömning. Som olämpligt uppträdande mot hästen räknas varje åtgärd som har karaktär av bestraffning. Exempel på olämpligt uppträdande:
• hårda slag med eller utan tillhyggen
• ryck i tyglarna
• upprepade kraftiga skänkelslag, sporrning
• skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck
• hård drivning"

Under sektionen om löshoppningsmomentet står det inte ett ljud om att man inte får vifta med långpisken eller smacka. Det där måste personen ha hittat på?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: movi
·
Kläder & Bli fin Finns det i dammodell? Själv börjar jag känna mig rätt uppgiven. Har testat mig igenom jackor på HM, Lindex, KappAhl, Åhlens Bikbok och...
Svar
12
· Visningar
553
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp