movi

Trådstartare
Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer genom en buske i skogen och sen kommer en annan hund nån timme efter och springer på samma ställe, så vips så kan den hunden också få det. Man kan ju inte liksom gå och gömma sig i två-tre veckor, jycken måste ju ut och gå och få kissa och bajsa 😁

Hon fick Nexgard idag mot rävskabb. Mot fästingar ger det verkan tror jag läste inom ett dygn, men hittade ingen info om rävskabb, mer än att en tablett nu och en om en månad. Men när slutar hon smitta?
 
Nån annan får rätta mig om jag har helt fel, men de levande bör dö inom något dygn och sen är det näste generation som kläcks efter 2-4 veckor och då behöver man avlusa igen.

Läste på sva att rävskabb har 2 veckors cykel så preparatet bör vara långtidsverkande (troligt) men då borde det ges igen efter 2 veckor. 🤔
 
Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer genom en buske i skogen och sen kommer en annan hund nån timme efter och springer på samma ställe, så vips så kan den hunden också få det. Man kan ju inte liksom gå och gömma sig i två-tre veckor, jycken måste ju ut och gå och få kissa och bajsa 😁

Hon fick Nexgard idag mot rävskabb. Mot fästingar ger det verkan tror jag läste inom ett dygn, men hittade ingen info om rävskabb, mer än att en tablett nu och en om en månad. Men när slutar hon smitta?
Några dagar efter behandling två om man ska vara säker.

men några dagar efter första behandling är smitta mindre troligt. Hade rastat som vanligt förutom efter värsta hundstråk/hundgårdar tre dygn efter första behandling
 
Nån annan får rätta mig om jag har helt fel, men de levande bör dö inom något dygn och sen är det näste generation som kläcks efter 2-4 veckor och då behöver man avlusa igen.

Läste på sva att rävskabb har 2 veckors cykel så preparatet bör vara långtidsverkande (troligt) men då borde det ges igen efter 2 veckor. 🤔
Jag skrev en månad, men kanske skulle skrivit 4 veckor för det var rådet, så idag och sen om 4 veckor, och ev en 3e tablett till efter 4 veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 611
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 143
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp