Bukefalos 28 år!

Uppbindning i släp?

MM

Trådstartare
Kan man ha bara en halsring på hästen i släpet eller är det för osäkert?

Min ponny hoppade tidigare över bommen men lösningen var att han ville stå med slappt grimskaft och inte kortare uppbunden, som jag först testade med.
Nu senast vi var ute och åkte så trodde jag knappt hästen var med i släpet för han stod så stilla, och när vi kom fram visade det sig att han tagit av sig både grimma och tränset under det. Helt och allt så jag vet inte hur han lyckades.
Men han stod som ett ljus. Men jag vill inte ha honom helt lös så tänkte på halsring eftersom det troligtvis är det att han sitter fast i huvudet som gör honom nervös.

Vågar man ha bara det?
Något måste jag ha för jag har enhästars och han är liten nog att vända sig i det.
 
Sv: Uppbindning i släp?

Vad är du rädd för menar du? Alltså med halsring? Enkla svaret är ja det kan du utan problem =)
 
Sv: Uppbindning i släp?

Har alltid halsring på min i släpet. Han har fått panik ett par gånger och han verkar mycket lugnare när han röra huvudet fritt, så halsring är super!
 
Sv: Uppbindning i släp?

Jag binder långt ner o hästen har då full rörelsefrihet med huvudet ( som lös i en undersökningsspilta, men kan inte backa o ev. ta sats för att hoppa.
Har grimma på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 426
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 045
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 888
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp