Bukefalos 28 år!

Uppdatering valacken, nu känns det snart hopplöst..

Alexandra_W

Trådstartare
Idag är jag trött som fan vet vad. Blev ingen sömn inatt, och när jag kom hem nio imorse var det ju bara släppa ut hästar och börja mocka (i snigelfart) och sen tog jag och spolade av benen och under huf gripsen på Vision och sen kom Bea (equiatrikern). Vi diskuterade PG:t lite men kom väl egentligen inte fram till så himla mycket.

Det första hon sa var deprimerande nog att "Men du Alex, det här vänster bak blir ju bara SÄMRE och SÄMRE? Nu vill han ju inte stå på det. han står ju och avlastar det även när han står rakt upp och ner och vill inte lägga vikt på det". Och nog gjorde han det alltid, dock är det någon som kommit senaste dagarna för jag har haft järnkoll och han har belastat korrekt. Men äckelhelvetesleran är väl inte direkt det bästa underlaget för hasen. Men fan det här känns som en ond spiral helt enkelt. Mer deprimerande när Bea började berätta om hästar med liknande symptom (från has) som hon fått ta bort. *tung suck* Nåja, där är vi inte med V än, men Bea brukar vara så uberpositiv så.. (Hon var dock inte direkt negativ heller, men avsteg från uberpositivismen)

Sen fick Visions massage på 'problemområdena'. Och stackarn hade hiskeligt ont i ryggen på ett ställe på vänstersidan, det som tar stryk när han avlastar VB. Syntes verkligen hur ooont han hade. Så där fick han en nål, och sen tre nålar nere i kronranden på VB för att öka cirkulationen. När ryggnålen togs ut var den spiralformad, han hade böjt den massor. Stackars liten. Men man såg verkligen hur skönt det var när det släppte. Så nu är det massage + värmeliniment som gäller där och några andra punkter, och massage på problemområdena. Och Bea tyckte inte han skulle stå otäckad på natten (han har fått göra det i några veckor nu, han blir så kliig under täcket av all päls som lossnar.) utan att han skulle täckas så ryggen hölls dels varm och ffa skyddad från eventuellt drag etc.

Vision brukar stå och mesttycka 'åh mysigt' när Bea är här, inga stora reaktioner utan tuggar och flyttar sig lite när det släpper, men idag såg man verkligen hur himla besvärad han var och det blev rejäla reaktioner när det släppte.

Han ska ha cirkulationshöjande örter, jag kan använda (och ska) magnetskydden igen och så ska vi kolla på honom igen om fyra veckor innan jag ska rida. Jag har ingen lust att riskera allt förtroende vi byggt upp genom att lägga sadel på honom och sätta mig på honom när han har ONT i ryggen, och dels så så ont i ryggen och så spänd så blir det ju inte en rättvis bedömning av igångsättningen heller.

Nåja, 500 kr fattigare är jag, och ganska nedstämd med. Det känns hopplöst och ändlöst just nu. Dock vet jag attd et är för jag är trött, vädret är piss skit helvete (äcklig jävla blötsnö som vräkt ner) och så. Jag kommer inte alls känna mig lika deppig bara vädret vänder och jag fått sova, men just NU känns det bara hopplöst (och jag måste få gnälla lite ibland ;))
 
:idea:
henne brukade jag anlita innan hon flyttade!
Hon kan. :love:

Jag vet också hur tungt det är att vänta ut en läkeprocess. Men du gör allt du kan och jag håller tummen att det går åt rätt håll och att solen kommer och lyser på dig snart.
:)
 
henne brukade jag anlita innan hon flyttade!
Hon kan.

Japps, hon är halv husgud (den andra halvan står hovis för) sen den gång hon bara valacken gick ur boxen direkt lokaliserade var problemet (som jag inte ens hunnit börja berätta om) satt när han var halt på HF. Dessutom sa hon efter behandling att 'du det här sitter djupare, det har nog satt sig på armbågsleden'. tre dagars enare visade ett vetbesök att mycket riktigt var det så.

Så jag är verkligen med i hennes fanclub =) (Hon bor förresten bara en mil från mig *hehe*)

Det är eg inte såå deprimerande att han hade oont i ryggen och så, utan att det förbanande vänster bak inte vill vara med och göra som jag tycker. Och droppen var när tom Bea strök sin normala positivsm. DÅ började det verkligen kännas som att 'det här kommer fan inte gå vägen'. ÅB är ju tionde maj, och om han inte är fräsch då så är det liksom kört veterinärmedicinsk sett, då har de inte mer att erbjuda hur gärna de än vill och det enda de kan erbjuda då är att fylla i livskadeanmälan. Och om du även mitt alternativ börjar känna sig uppgiven så då är det ju bara att lämna walkover. Och jag VILL INTE *stampar med foten som en fyraåring* :p

Jag vet ju att oddsen för att det ska gå åt helvete (dvs vi lyckas inte få tillbaka honom till en fungerande nivå) är ganska höga, dvs prognosen är inte god. Men jag har ju envist som en åsna vägrat ge upp och lyckats hålla en ganska positiv syn (VÄLDIGT positiv för att vara mig) men nu blev det liksom lite för mycket att ta in. Just pga att jag var/är trööött, att det är deprimerande väder och jag inte sett solen på en vecka etc. Men jag behövde iaf gnälla av mig litegrann. Men ge mig en vecka och lite sol så är jag med på banan och kämpar igen =)
 
Tappa inte hoppet nu. Du har ju trots allt bra hjälp av dina *husgudar*. Ni har inte funderat på om problemet ligger högre upp, typ ländryggen? Man kan ju få lite konstiga symtom av det också. Ett förslag bara. Hoppas det går bra för er och att solen börjar skina på er också...Håll er varma och sköt om er!
 
Jag funderade nu innan vi var in senaste gången på om det kunde vara knas i SI-leden (efter lite tips här på nätet), eftersom han då var FRÄSCH i skritt och trav men galoppen inte fungerade. Men sen var ju den förbannade hasen och bägga fram skit och då var det inte så konstigt ang galoppen.

Jag frågade dock Bea om hon trodde det kunde vara något högt upp också men hon tror inte alls på det. Dels för att rörelsemönstret inte indikerar något problem högre upp, och att han är fin muskulärt runt där etc. Förutom då igår men det var hon säker på var en avlastningsgrej från boxvilan.

Och förr när vi var in (när han bara reagerade i hasen) så bedövade man hasen så 'kom galoppen tillbaka' och rörelsestörningen försvann. (han har en initial liten rörelsestörning, VB är inte riktigt med och han sparar den rakt ut och 'tappar/drar' den på böjt spår. Och vi behöver inte nämna galoppen, där VB 'hackar', den 'fastnar' upplyft och han får knixa för att få 'loss' den så han kan ta ner dne igen, och då kommer omslagen, avbrotten och kråkhoppen.) Och hasen blir ju gallig vid ansträngning.

Däremot så märks det ju på musklingen att han 'sparar' VB, han är sämre (inte så att det är något man ser med blotta ögat, men kan man muskler så ser/känner man det) musklad över vänster bak.

Så TYVÄRR så är det nog inget tvivel om det är hasen. Tyvärr för jag gärna skulle se något de kan FIXA istället för den där hasen...
 
Fasen då, gick och tänkte på er i helgen och undrade hur det går. Har ingen dator hemma utan får plåga jobbets... :/
Aj fan, det där lät ju inget kul. Vet faktiskt inte vad jag ska säga, hmmm.... :crazy:
 
Jag håller tummarna för att det ordnar sig ändå !! Förstår om du tappar sugen.....Mvh Aker
 
Jag funderar på om det är nån nerv som kan vara i kläm eller att en led som inte är tillräckligt rörlig, typ att man inte stretchar på ett visst sätt och rörelseproblemen med låsningar beror på det. Men knas i SI-leden verkar inte helt dumt det heller nu när man läst om det. Det kan vara så enkelt att muskelfibrerna är försvagade men att det inte ännu hunnit bli muskeldegnetion så att det riktigt syns.

Och förr när vi var in (när han bara reagerade i hasen) så bedövade man hasen så 'kom galoppen tillbaka' och rörelsestörningen försvann. (han har en initial liten rörelsestörning, VB är inte riktigt med och han sparar den rakt ut och 'tappar/drar' den på böjt spår . Och vi behöver inte nämna galoppen, där VB 'hackar', den 'fastnar' upplyft och han får knixa för att få 'loss' den så han kan ta ner dne igen, och då kommer omslagen, avbrotten och kråkhoppen.) Och hasen blir ju gallig vid ansträngning.

Jag tycker att det påminner om pippi27 treasures problem innan han blev utdömd och då var det Kissin Spines. Jag var och provred Treasure och det var som att rida på 3 olika hästar. Han hade problem med att VB inte ville fungera utan den släpade i böjt spår.

Som jag förstår så har du kontakt med henne, så jag tycker du ska prata med henne och höra efter vilka problem Treasure hade innan han blev utdömd och vilka turer det var innan dom konstaterade vad det var för nåt.
 
Jag diskuterade en hel massa med Pippi när hon hade det som värst med sin herre. Min herre ser nämligen inte direkt vacker ut i ryggen på röntgen :devil: Dock helt symptomfri sedan 2001.

Och jag är rätt säker på att rörelsestörningen på VB verkligen ÄR hasen. Jag har ju 'alltid' tjatat om det där vänster bak. Dvs att det ÄR inte helt hundra. Ända sedan 1999 alltså. Och veterinär efter veterinär efter veterinär har konstaterat att "det FINNS inget fel på det" (det har ju varit diverse roligheter med det, men jag har alltså hävdat att även när han varit 'frisk' så har VB inte riktigt varit med). Och de tränare jag rådfrågat har konstaterat att 'det är hans svaga ben/sida' helt enkelt, var noga med att stärka och se till att han 'tar med sig' det. Och det gör han ju i ridningen etc. Så jag fick ju liksom inse att 'nä okej det är väl inget fel då..'

Men jag hade ju rätt (däremot säger jag inget om att ingen hittat det innan. Han har alltid varit ren för högt böjprov på det benet, även när han haft problem i 'låga leder' på samma ben), och det är en liiiten pytteytterörelsestörning. Så jag har full förståelse för att de inte kostat på en röntgen på ett helt vänster bakben bara för att hästen har en miniminirörelsestörning men inga andra symptom). Men det föll ju på plats när defekten upptäcktes.

Men herrens rygg är alltså välutredd, och han har 'predisposion för kissing spines'. Att det inte är diagnos kissing spines är för att han inte är scintad. Vi pratade om det men eftersom ryggen blev mycket bättre efter erlichiosbehandlingen och jag har hållit den HELT symptomfri sen vi upptäckte hur det såg ut, så struntade vi i att scinta. Men han har överlag tätt mellan tornutskotten hela vägen i ryggen, och intilliggande tornutskott på TVÅ ställen i sadelstaden.

Men som sagt, den har varit helt symptomfri (ja förutom det här nu då som equiatrikern beh i söndags) sedan 2001.

Sen råder det ju (jag förhöde mig NOGA om det med vet nu sist) tyvärr inga tvivel om att det är defekten i hasen som skapar problemen i hasen.

Det syns för övrigt ruskigt tydlig i galopp på böjt spår, där VB verkligen 'fastnar' i upplyft läge som sagt, defekten och benet som defekten ska glida emot hakar i varandra och han får inte ner benet i tid och då blir det en väldigt 'hackig' rörelse (samtidigt som han såklart tappar galoppen!) innan han får ner den. Detta 'hackande' finns på video från 2001 btw, men då viftades det bort av en puckovet och sen försvann det efter erlichiosbehandlingen så jag tänkte inte mer på det. Förrän det kom tillbaka då =/

Ang musklerna så HAR han någon muskel p rygg/kors (minns inte exakt var den sitter nånstans runt övergången mellan rygg och kors har jag för mig) som har med VB att göra som är på tillbakabildning.

Ang rörlighet etc i övrigt kan jag ju bara gå på vad equiatrikern och den vet som är muskelkunnig sagt (JAG Saknar erforderlig kunskap) och inga av de anser att det sitter i rörlighet eller finns något annat som kan förklara. Däremot har ju bägga konstaterat att han är marginellt mindre (dvs man får titta ordentligt för att se det) musklad över bakdelen på vänstersidan. Och att han lätt blir ansträngd muskulärt i vänster bakknä (antagligen för det får ta 'första smällen' när han ska spara hasen). Men båda lokaliserade direkt (och detta är INNAN defekten upptäcktes) att han är svagare i vänster bak, och då ffa över knäet och så (inte över korser eller högt, utan lite 'längre ner' eller hur man ska säga)

Oj, svamligt blev det, men hoppas du fattade? =)
 
Har du fått klartecken för att sjukgymnastiera honom? Jag tror att den här tillbakabildandet av muskeln på länd/korsryggen kan mycket väl ha att göra med att hasen fastnar i ett läge. Jag vet att när man har en häst med patellaupphakningar så är det viktigt med daglig motion och rörelse varje dag för att hakningarna ska minska. Jag har en känsla av att om man får han att trampa under sig på v-bak så får man han att bygga upp sina muskler igen. Jag var tvungen att kolla upp med min häst för att känna vilken muskel det var som gör att hästen ställer sig ordentligt och trampar under sig och det är förmodligen den muskeln du pratar om.
Eftersom problemen har börjat igen så tycker jag att du ska scinta så att du får en diagnos på han.
Sen av egen erfarenhet av min egen kropp, om man ska kolla efter humanmedicin, så vet jag att det är höften som ballar ur innan knäet. Så det kan ju också vara en idé att kolla upp. Iof så kan det vara nån ligament eller nåt annat i hasen som gör att hasen fastnar i ett läge. Synd att vb inte är röntad för då skulle ni säkert hittat något.
 
Synd att vb inte är röntad för då skulle ni säkert hittat något.

NU börjar jag förstå var dina teorier kommer ifrån ;) Jag höll på att skriva ett lååångt svarsinlägg, men suddade det när jag kom tilld en där raden ;)

Han ÄR röntgad! :) Röntgad i augusti 2003, rtg visade en STOR, ful defekt i hasleden, på en rullkam. Det saknas ganska mycket ben på rullkammen vilket gör att där det ska vara halvcirkelformat framåt ser ut som någon tagit en glasskopa och gröpt ur en halvrund bit INÅT. Så när hasen lyfts/böjs och två bendelar ska glida mot varandra så när det kommer till defekten så hakar det i och/eller retar.

Han sprutades med tuppkam + kortison i hasleden i aug. Vid ÅB var han bättre men inte bra, sprutades igen. Sedan okej och sattes igång. Jag snickrade dock om igångsättningen och struntade i veterinärens ganska 'snabb' igångsättning. han skrittades oktober, november i början på december började jag försiktigt lägga in korta travsnuttar som ökades på. Julvila och sen fortsatt med skritt och trav fram till mitten på januari då jag började lägga in lite galopp. Eller försökte, galoppen fungerade inte. Skritten och traven kändes kanonfräsch, han musklade sig jättefint under igångsättningen och skaffade sig massa fina bakdelsmuskler och till och med ränna längs ryggraden (något han inte haft förr).

När jag inte sett förändring på galoppen i slutet på januari bokade jag kliniktid. In i februari. Knäledsinflammation bägge fram, hasledsinflammation vänster bak. Prognosen tvärdök =/

De gick in och gjorde en artroskopi i leden och kunde då konstatera att fanstyget är STÖRRE än på röntgen (den är 2.5 centimeter, betänkt hur stor del av en arabhas det är.. :crazy:) och med lite andra tråkigheter.. Leden spolades då, knäna sprutades med kortison. Vid stygntagning två veckor senare sprutade vi hasen med tuppkam.

Så det FINNS en röntgen, och det FINNS en diagnos (med väldigt dålig prognos).

Ang sjukgymnastik etc å nej han får inte sjukgymnasticera, arbeta elelr liknande just nu. hasdefekten stör (när man inte har pågående ledinflammation) när hasen LYFTS och ju mer den vinklas. Dvs ju mer vinkling i hasen dessto värre. Eg skulle han ur 'defektsynpunkt' lalla omkring så markbundet som möjligt.. och med så liten samling som möjligt.. Detta är ju dock inte genomförbart, då tar ju annat stryk..

Men det finns som sagt alltså en mycket väl utredd defekt i hasleden.

Tror det blir mindre förvirrat nu ;) (men var hade du fått att han INTE var röntgad ifrån??)
 
det jag funderade på om han var röntgad var hela vb-ben.
Oj, det lät inte bra att det såg ännu sämre ut än vad som syntes på röntgenplåtarna. Går det inte att operera för att det ska hålla varaktigt?
 
Jadu Alex. Inte är det kul med dåliga hästar man inte får bukt med :(
Jag vet ju att Bea behandlar honom men har du funderat på att låta någon mer "alternativare" kika? Bea är Kanon men jag menar att man kan alltid få nya idéer och se från annat perspektiv. Vi har en märr här på gården med snarlika problem fast innte alls lika kraftigt som hos din kille. Hon behandlas med laser och akupunktur. Ibland händer ingenting av behandling men vissa dagar ger det fina resultat. C vet inte varför hon svarar så olika på behandlingen men eftersom det ger bra vissa gånger så fortsätter dom.
Ja, lite svammel från min sida...

Kram..
 
Svara både gumman och pippi i samma inlägg..

Gumman - det går inte att göra ett jävla dugg (ursäkta språket) åt eländet =/ Sålänge man inte kan (och gör) transplantera ben på hästar så finns det tyvärr inte ett smack man kan göra. När de gick in i leden var det ffa för att se hur 'illa' det såg ut (dvs omd et fanns en massa otäckheter som inte syntes på röntgen) och med en liten, vild förhoppning om att ev kunna hitta något som de kunde åtgärda, massa vassa fula pålagringar de kunde slipa bort eller så. Men icke.. Det de såg var som sagt att defekten är större än på röntgen, och i 'änden' av den finns det en benbit som NÄSTAN spruckit loss men som sitter som berget och är normal benkvalitet. I övrigt hittade de inget oväntat, lite tecken på ledkapselinflammation och lite pålagringar, men inget som påverkar egentligen. Mest för sakens skull skrapade de bort lite pålagringar. Men veterinärerna (både opererande vet och 'min' vet) upprepade flera gånger hud ledsna de var att de inte kunnat GÖRA någonting för att hjälpa honom. Och konstaterade att vi kan prova behandla igen, men annars är det bara att ta det för vad det är (dvs, han hålelr inte). De erbjöd sig ju att döma ut honom direkt bara jag sa till (och jag sa att det skulle de ge fullständig FAN i *s*)

Så veterinärmedicinen har gjort vad den kan, de har verkligen inte mer att erbjuda tyvärr. Jag tycker ju att kan gamla åttioåriga kärringar få nya höftleder kan det väl inte vara så himla besvärligt att ge Vision en ny hasled? :devil: :angel:

Skämt åsido, defekten går alltså inte att göra någonting åt. Och det förvånade ju både vet och mig att det blev bakslag så förbannat snabbt, ingen av oss hade förväntat oss minsta problem om jag bara gav fan i böjt spår och samling. Tji fick vi..

Han är röntgad från hovbensspetsen upp till griffelbensspetsen i VB. Och så hasen som sagt. Knäet är inte röntgad däremot. Sen är senor, leder och ligament mellan has och kronled ultraljudade. Det är dock gjort 2000 - 2001, men ändock..

Så det enda som inte är röntgat där är från griffelbensspetsar upp till hasen, området mellan has och knä samt knäet och högre. Men det är ju i hasen han reagerar på böjprov, det är hasen som hakar och bedövar man hasen så försvinner rubbet. Så möjligen att man skulle hitta nåt i knäet, men då antagligen något som är en följd av hasledsdefekten. Jag hade någon vild förhoppning om att hasledsdefekten bara var ett 'bifynd' och eg inte det primära felet. Men dels symptomen, och ffa när bedövning släckte bort allt så framstår ju det som osannolikt. Jag bad dem böja knäet i aug med men ingen reaktion alls.

Pippi - jag vet faktiskt ingen annan 'alternativare' som jag har förtroende för? Han är kollad av en veterinär här som både är veterinär och 'alternativare' och det var inga avvikelser i hennes omdöme/bedömning som Beas. Och två klinikveterinärer, Bea och så 'alternativvet' som unisont säger att det är haseländet som spökar gör att jag faktiskt tycker att jag fått både second och third opinion.

Det jag vilL SLIPPA med att blanda in fler i det hela är en massa 'vilda ideer'. Vi har tragglat med det här länge nog nu, och det finns en gräns för hu länge jag kan hålla på för HÄSTENS skull (vore det bara upp till mig skulle jag traggla vidare tilsl vi båda dog av ålderdom *s*) och jag vill väldigt gärna slippa att någon komemr mer en 'egen' teori som i slutändan visar sig vara HELT fel och dessutom gjort hasen VÄRRE. Kalla mig bakåtsträvande och motvillig, men eftersom det inte finns någon 'alternativare' annat äN bea här som jag känenr att jag har förtroende fr, ochd et finns så mycket 'egna ideer' inom den genren så är jag ganska motvillig. Spec då med fyra personers samstämmiga åsikt i botten. (och så min egen då, om jag nu räknas *s*)
 
Men då kan man ju fundera på varför man fortsätter då veterinärerna säger att han skulle dömas ut bara du säger till. Det kommer ju en dag då man måste ge upp för hästens skull och fungerar det inte och man har gått igenom alla alternativ så ser jag det som att det inte finns så mycket annat att göra. :(
Tyvärr så tror jag att det är bara att acceptera att saken är som den är och att vision inte kommer att hålla. :(
 
Men då kan man ju fundera på varför man fortsätter då veterinärerna säger att han skulle dömas ut bara du säger till. Det kommer ju en dag då man måste ge upp för hästens skull och fungerar det inte och man har gått igenom alla alternativ så ser jag det som att det inte finns så mycket annat att göra.
Tyvärr så tror jag att det är bara att acceptera att saken är som den är och att vision inte kommer att hålla.

Jag förstår ärligt talat inte VARFÖR jag skulle be dem döma ut honom nu? Jag älskar hästen, jag vill gärna hitta en nivå där han fungerar och trivs och det finns en chans. Varför skulle jag INTE ta den? Det är inte viktigt för mig att han kan tävla, det är inte viktigt för mig att han kan träna. Det är dock viktigt för mig att han trivs, och självklart är det 'viktigt' för mig att försöka få ha honom kvar. För det krävs att vi kan hitta en nivå där han dels är nöjd och dels håller. Och när det nu finns en chans, så varför inte ta den?

Om det var JAG som bestämde skulle jag ju kunna ha honom kvar som haghäst och skrittpromandshäst. Men det är ju HANS välmående som kommer först, så vi måste få dit en gångart till iaf. Och som sagt, sålänge veterinärerna och jag inte anser att han lider och att det finns en chans, så vore jag väl dum om jag inte tog den?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 663
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 333
Senast: Spirax
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 956
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp