Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inga priser idag, men helt ärligt så gör det ingenting. Banan var så kort att de inte kunde springa riktigt ordentligt (bara 500m. På tävling brukar det vara 700-800m), men av det som gick att se så sprang de verkligen fantastiskt.

Jag fick film på Lily också. Tyvärr ösregnade det när Ebrah sprang så det var inte riktigt läge att filma då...
500 är väl fortfarande en helt godkänt längd på bana?
 
Tay är hemma igen efter en heldag på kurs med syster, totalt så sov han borta två nätter. Syrran sa att han skött sig utmärkt även om han inte uppskattade inviter från Qila och Nano som var överlyckliga över att matte tagit hem en pojkvän åt dom 😂.
Syster var sååå glad över vall-kursen, det hade gått jättebra och hon hade fått massa lovord om en så genomarbetad och samarbetsvillig hund som inte ens var hennes egen. Hon hade också fått bra tips i träningen framåt och tyckte att kursledaren var bra på att anpassa sig efter ekipagets nivå. Jag fick lite film också och det såg väldigt trevligt ut 💖. Hade gärna gått själv eller följt med men jag har jobbat så kunde inte men är väldigt taggad på att vi ska iväg på privatlektioner ihop i veckan med samtliga hundar tror jag (utom Nike såklart).


Tay
20220904_163142.jpg
 
500 är väl fortfarande en helt godkänt längd på bana?
Inte för de större raserna :)
I reglerna står det såhär:
"Banlängden bör vara mellan 400 och 700 meter för whippet, italiensk vinthund, cirneco dell’etna,
podengo portugues pequeno/medio och basenji, och mellan 600 och 1000 meter för övriga raser."

M.a.o. åtminstone 100m för kort för de större raserna, och de 100 metrarna gör stor skillnad. Nu fanns det tex ingen ordentlig raksträcka för de större hundarna att sträcka ut på (jag körde ut trasan i massor av lopp, så jag vet precis hur banan faktiskt gick :p ). Den var öht väldigt ihoptryckt, många svängar på liten yta och visst, de stora hundarna kan också vara vändbara och mina hade inga problem att följa trasan, men det blev ändå stor skillnad på hur loppen såg ut för de mindre hundarna och de större. Nu var det här bara en liten inoff där alla fick vara med (även lurchers) och jag är glad att ha varit där och hade väldigt trevligt, men om jag hade kommit till en ordentlig, officiell tävling med likadan bana så hade jag blivit besviken.
 
@Kildegrei hur kommer det sig att han är kastrerad?
Hade missat det faktiskt så det därför jag undrar.
Han var översexuell, han uppvaktade mig konstant, visserligen väldigt artig men jag höll på att bli tokig på honom. En kullbror till honom var likadan fast på tikar men det fanns ju inga tikar hos mig så då valde han mig istället. :yuck: Han var dessutom krypt så han skulle inte ha avlats på ändå.
 
Inte för de större raserna :)
I reglerna står det såhär:
"Banlängden bör vara mellan 400 och 700 meter för whippet, italiensk vinthund, cirneco dell’etna,
podengo portugues pequeno/medio och basenji, och mellan 600 och 1000 meter för övriga raser."

M.a.o. åtminstone 100m för kort för de större raserna, och de 100 metrarna gör stor skillnad. Nu fanns det tex ingen ordentlig raksträcka för de större hundarna att sträcka ut på (jag körde ut trasan i massor av lopp, så jag vet precis hur banan faktiskt gick :p ). Den var öht väldigt ihoptryckt, många svängar på liten yta och visst, de stora hundarna kan också vara vändbara och mina hade inga problem att följa trasan, men det blev ändå stor skillnad på hur loppen såg ut för de mindre hundarna och de större. Nu var det här bara en liten inoff där alla fick vara med (även lurchers) och jag är glad att ha varit där och hade väldigt trevligt, men om jag hade kommit till en ordentlig, officiell tävling med likadan bana så hade jag blivit besviken.
Aha ok, I Finland är det 400-500 för små o h 500-1000 för stora. Men det är nog sällan man har bara 500, oftast är det nog 750-900.
 
Nu hittade jag poängen från idag! Genomgående väldigt låga poäng, men ändå intressant att titta på.
Det var totalt 5 salukis som sprang idag. Lily fick 165 poäng. Ebrah fick 153 poäng. De andra fick 145, 138 och 134 poäng. Så, jag tänker se mina som vinnare ändå :angel:

Lily kom dessutom 7a på samma poäng som de på plats 5 och 6, vilket i sin tur bara var 2 poäng mindre än 3an. (De har ett speciellt system för att skilja hundar åt som hamnar på samma slutpoäng).
Jag jämför ju inte mina hundar med hundar av andra raser direkt. Det som är relevant för mig är hur de är jämfört med andra salukis, och hur de är utifrån hur jag tänker mig att de bör vara för att fungera optimalt för salukins typ av jakt.

Med allt det i åtanke är jag otroligt stolt över mina damer idag och det ska bli SÅ kul nästa säsong att kunna komma ut på tävlingar med båda damerna. Lily är tveklöst världens bästa personliga tränare, för Ebrah har aldrig sprungit så fint som efter att Lily flyttade in här :rofl:
 
Han var översexuell, han uppvaktade mig konstant, visserligen väldigt artig men jag höll på att bli tokig på honom. En kullbror till honom var likadan fast på tikar men det fanns ju inga tikar hos mig så då valde han mig istället. :yuck: Han var dessutom krypt så han skulle inte ha avlats på ändå.

Jag förstår, hade missat det. Överlag så verkar det väl inte så vanligt med översexuella individer inom rasen vad jag förstått jämfört med många andra raser?
 
Var tvungen att göra sagda test, fick högst upp beagle på 89% matchning? :laugh: Därefter 83% DSG, 83% dalmatiner, 83% finsk lapphund och sen några fler hundraser längre ner i listan. Anmärkningsvärt att de raser som kom högst upp aldrig är något jag skulle kunna tänka mig i verkligheten, finska lapphundar t ex är ett big no-no. :laugh:
 
Haha gjorde testet med, 94% på DSG 😂 därefter 83% på beagle och dalmatiner och sen nån hund hag aldrig hört om. 80 % på whippet (som jag har) som kom på delad 4e plats så det var väl okej, men dom andra raserna är inget jag skulle kunna tänka mig 😅
DSG, dalmatian och beagle känns som dom kräver mer än jag vill ha av av en hund.
 
Öh...

Jag fick mops och fralla 86%, golden, cavalier king charles och staffordshire bullterrier 83% och sedan whippet 80%?! Den enda av de raserna jag ens skulle överväga är en whippet men om jag nu ska ha en vinthund är det saluki som gäller.

Jag kryssade i mellanvarianten för veterinärbesök, det var väl därför jag fick en brachycefal ras i topp :grin:
 
Jag förstår att många hundköp blir fel på grund av okunskap.
Jag ramlade över ett test om hundras (AniCura) och fick till svar att Rottweiler skulle passa mig till 77 %. Jag har inga som helst ambitioner gällande träning - inte ens litegrann :rofl:
Jag fick 86% engelsk setter och 80% whippet, så det får nog lite godkänt ändå. Gissar att saluki inte finns med, så att få en whippet istället är ju ok :p Gissar också att whippet inte kom högre eftersom jag klickade i att vi inte umgås med barn, och whippet står som ganska barnvänlig. Det tycker jag förövrigt är lite dumt att ha med i ett test, för det är ju inte som att det är olämpligt att ha en barnvänlig hund bara för att en själv inte har barn i sin närhet :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp