Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Floki blivit rädd för mjukosttuben. Han hukar sig och blundar när jag sträcker fram den innan han vågar ta av den. :cry: Stackars lilla, när ska det vara nog med saker han plötsligt blir rädd för. Vi måste också utreda för epilepsi då han fått krampanfall på 10-15 sekunder och kissat på sig i sömnen. Som att det inte räcker med artros i ryggen och höfterna (även om radiologerna återkom med att det var väldigt milda förändringar) och hans vanliga rädslor.
Hur gammal är Floki? Låter jätte jobbigt, stackars honom och dig. Förstår att det tär på dig också när han mår dåligt.
 
Hur gammal är Floki? Låter jätte jobbigt, stackars honom och dig. Förstår att det tär på dig också när han mår dåligt.
Han blir 7 år i mars. Han är ju dock världens snällaste med folk och alla älskar honom. Men ja, det gör ont i en när man ser hur mycket stress han har i sig.

Idag har det varit en bra dag dock. Inte så rädd för mjukosttuben (fattar inte varför han blivit rädd för den) och han har varit mycket glad och bjuder upp till massor med lek med unghunden.
 
Grabbarna har blivit stammisar i kiosken där jag hämtar paket. Dom vet hur man för sig. Godis och tidningar och allt möjligt roligt i lagom höjd både på nosnivå och stå på bakbenen men dom gör inget av det. Dom kikade på en stor korg med klubbor men bestämde sig för att det var bäst att låta bli att gå fram dit. Glad att ägaren har sagt att det är okej att dom följer med in.
 
Han blir 7 år i mars. Han är ju dock världens snällaste med folk och alla älskar honom. Men ja, det gör ont i en när man ser hur mycket stress han har i sig.

Idag har det varit en bra dag dock. Inte så rädd för mjukosttuben (fattar inte varför han blivit rädd för den) och han har varit mycket glad och bjuder upp till massor med lek med unghunden.
Ibland är det svårt att förstå varför dom är så rädda för vissa saker. Alvin har fått för sig att ta på sig skor är det hemskaste som finns. Han står helt stila när jag tar på, efteråt bryr han sig inte alls och han kan vägra gå ute om han inte har skor på sig.

Ändå står han innan och skakar i hela kroppen när han ser mig ta fram skorna, dom små benen darrar och jag vill bara få honom att förstå att han är tvungen att gå igenom det för att slippa frysa.
 
Väldigt kallt här idag igen, -14 eller -15, men ska visst kännas betydligt kallare. Vi gick ändå en promenad på 1 1/2 timme, damerna hade både tröja och varm overall och då var det inga problem. Solen sken och vi tog oss till en liten rastgård där de kunde skutta lite.

Rastgården i sig var tvådelad, och i andra delen så var det en ung man med en schäfervalp modell gigant. Jag har inte sett så mycket schäfervalpar, men att en 16 veckor (eller vad den nu var) valp skulle ha betydligt bredare huvud än mina damer och vara typ 40-45cm i mankhöjd kändes... mycket :p Vet inte om den var renrasig eller inte iofs. Den var väldigt mörk men inte bruksmodell.

Söt var den i alla fall, och husse var väldigt trevlig! Han var tydligt ny på det här med hund och verkade kämpa för att lära sig mer och för att få en trevlig och god relation med sin valp. Han frågade mig lite om tips och tricks och träningsmetoder och det blev att vi stod och pratade länge om sådant. Det som förvånade mig mest var ändå att han pratade om att han förstått att det var viktigt att försöka bli den som hunden tyckte var absolut roligast att vara med, för att träningen då skulle bli rolig och enkel. Alltså, de flesta unga män här som skaffar lite mer rejäl hund är annars mer inne på "rycka-slita-skrik" och eventuellt, kanske, säga ett kort "bra" när hunden gör rätt. Här passade husse på att springa runt och leka med sin valp så fort valpen släppte fokus från mina damer, och de hade med både leksak och godis. Det var verkligen jättekul att träffa dem! Och mina damer, de passade såklart på att retas med valpen och skutta runt lite extra när de insåg att valpen inte kunde komma åt dem :p

När vi var nästan hemma, då mötte vi en som bor nästan granne med oss med en vuxen terrier. Terriern ville väldigt, väldigt gärna hälsa på mina damer och tja, why not? De fick umgås lite och Lily tyckte att det var väldigt festligt. Ebrah, hon ville mest hem snabbast möjligast, för då var vi klara med rastgårdsbus och soffan var lockande.

Men, nu har jag trötta och glada hundar, har träffat trevliga(!) hundägare med trevliga hundar. Solen skiner och jag har kunnat äta lunch tillsammans med sambon som jobbar hemma idag. Det känns bra.

Imorgon ska det också bli kallt. Ännu kallare på morgonen när vi tar långpromenad till jobbet... Snö på söndag, sedan 5 plusgrader(!) och regn på måndag... Jag hoppas verkligen väderprognosen ändras till dess... Jag vill inte ha regn och elände nu. Det är ju inte som att det tänker bli vår än och jag vill absolut inte ha massor av is, skare och smutsiga hundar...
 
Vi ledsnade lite på kylan och behövde träna ordentligt inför sista tillfället som projektekipage. Så... Jag tog med mig en kompis och hyrde en hundhall idag. Tyvärr finns det ingen speciellt nära oss, men det var skönt att kunna träna utan att både hund och matte frös ihjäl och så kunde vi lättare träna på sitt-stanna och platsliggning. Hon vägrar nämligen ligga eller sitta ute när det är blött/snöigt/kallt/för hård underlag. :rofl:
Prinsessan på ärten!
Idag kunde vi t ex sitta, stanna och komma på inkallning, TROTS att jag ställt ut en burk med köttbullar några meter ifrån mig.
Sist vi testade inkallning med störning, ville hon ju bara dra till maten direkt. 🫣
 
Vi har återigen - 25 grader. Kul 😏

Varit hos fysion idag, tilda gör framsteg, så förhoppningsvis inte så många besök kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp