Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då får du köpa vinthundskläder till dem ;)

Själv kör jag med varmfodrade vinteroveraller från Rukka, men även overallerna från Paikka sitter riktigt bra eftersom de är så ställbara. Kanske t.o.m. att Paikka sitter bättre, men jag tror att Rukka är något varmare. Rukka har även varmfodrade softshellskor som är kanon för hundarna, inte vattentäta, så de går inte att använda i tex slask, men just när det blir såhär kallt och torrt ute, då är de kanonbra. Sedan kan man ju också ha en fleecemössa till hundarna, någon tröja under täcket osv. Lager på lager fungerar lika bra för dem som för oss.
Skor har jag hittat helt perfekta för deras tassa och även täcken. Men overall är svårt. Har som sagt en overall i softshell med foder från Rukka men Alvin är så liten och det är han som fryser mest, han är så liten. Enligt veterinären har jag fått upp honom i normalvikt och att han är perfekt men han är ändå tanig och med åldern har han tappat muskler och fryser mer. Milou är mindre frusen fast han är den nakna men han är ett muskelknippe och ung.

Som tur är har vi få dagar med sådan här kyla.

Jag vet inte vad för overall jag vill ha, ett under täcken eller ett som kan användas ensamt. Vilket material, om det ska vara vattentätt och vindtätt och hur breda benen är för jag behöver olika stora till dom, dom är exakt lika långa och höga men helt olika i kroppen. Dom är 34 cm höga och ca 40 cm långa så storlek 40 brukar vara perfekt. Men Alvins måste vara smalare runt magen också utöver smalare ben. Och det ska gå att ta på den lätt, den jag har nu är ett stort projekt och nästan omöjligt.

Ja ni ser, det är ju nästan omöjligt.

@Red_Chili Jag vill titta i den där affären du länkade till en annan gång, handlade två täcken då men kommer inte ihåg vad affären heter?
 
Skor har jag hittat helt perfekta för deras tassa och även täcken. Men overall är svårt. Har som sagt en overall i softshell med foder från Rukka men Alvin är så liten och det är han som fryser mest, han är så liten. Enligt veterinären har jag fått upp honom i normalvikt och att han är perfekt men han är ändå tanig och med åldern har han tappat muskler och fryser mer. Milou är mindre frusen fast han är den nakna men han är ett muskelknippe och ung.

Som tur är har vi få dagar med sådan här kyla.

Jag vet inte vad för overall jag vill ha, ett under täcken eller ett som kan användas ensamt. Vilket material, om det ska vara vattentätt och vindtätt och hur breda benen är för jag behöver olika stora till dom, dom är exakt lika långa och höga men helt olika i kroppen. Dom är 34 cm höga och ca 40 cm långa så storlek 40 brukar vara perfekt. Men Alvins måste vara smalare runt magen också utöver smalare ben. Och det ska gå att ta på den lätt, den jag har nu är ett stort projekt och nästan omöjligt.

Ja ni ser, det är ju nästan omöjligt.

@Red_Chili Jag vill titta i den där affären du länkade till en annan gång, handlade två täcken då men kommer inte ihåg vad affären heter?
Gissar att det var Sofa Dogwear jag länkade till någon gång, de har overaller till italienska vinthundar bland annat.

Själv tycker jag det är bra med overaller som är varmfodrade och kan användas ensamt, för även där går det ju att sätta en extra tröja under eller så, om det behövs. Vi kör på Hachico jumper från Sofa för det mesta, den är kanonbra. Till pyttehundar finns det dock betydligt mer att välja på än vad det gör till mina damer.
 
Vad har ni för bäddar till era hundar? Floki har börjat vilja ligga i bädd (han har alltid sovit under eller i våran säng innan). Bog har en Shiro & Malou med memoryfoam, men den har han kraffsat sönder trådar i när han bäddar så skulle vilja ha något mer hållbart.

 
Jag har skor som är vattentäta, har sula under så dom inte halkar och sitter som berget och när vi väl är igång ute så rör dom sig helt obehindrat. Jag har provat typ allt och dom här jag har nu vinner stort. Säg till om du vill ha tips.

Ja, tips tar jag gärna emot!
 
Vad har ni för bäddar till era hundar? Floki har börjat vilja ligga i bädd (han har alltid sovit under eller i våran säng innan). Bog har en Shiro & Malou med memoryfoam, men den har han kraffsat sönder trådar i när han bäddar så skulle vilja ha något mer hållbart.

Vi kör Biabäddar med fleeceöverdrag, alla fyra älskar Biabäddarna, vi har några andra också men det är oftast Biabäddarna som väljs först. Totalt har vi 7 Biabäddar i huset. Både stora och små verkar gilla att det är en kant som man kan stötta haka/huvud mot. Bäddarna som står i sovrummet har dessutom extra kuddar (några vanliga huvudkuddar, några lite smalare prydnadskuddar), dessa är mycket uppskattade av alla fyra grabbarna.
 
Vad har ni för bäddar till era hundar? Floki har börjat vilja ligga i bädd (han har alltid sovit under eller i våran säng innan). Bog har en Shiro & Malou med memoryfoam, men den har han kraffsat sönder trådar i när han bäddar så skulle vilja ha något mer hållbart.

Hade hundarna fått välja så soffa eller säng som bädd. Nu får de inte välja helt själva så de får hålla tillgodo med biabädd eller en gammal biltemabädd som jag lagt i en memorymadrass i. I sovrummet så har vi två plastbäddar (hundkorg) som jag skurit ut memorymadrass och lagt i botten, det uppskattar tom gråhunden. Hundbäddar är svindyrt och ska de då bädda sönder dom så har jag gett upp på att köpa dyra. Biabädden med memoryfoam är favoriten här, även om den börjar bli sönderbäddad i lädret.
 
Mina hundar har en biabädd och en spjälsäng till barn som står vid fotändan på vår säng, samt att de gärna sover i sängen ibland men pga mannens allergi så helst inte. 😁
 
Vad har ni för bäddar till era hundar? Floki har börjat vilja ligga i bädd (han har alltid sovit under eller i våran säng innan). Bog har en Shiro & Malou med memoryfoam, men den har han kraffsat sönder trådar i när han bäddar så skulle vilja ha något mer hållbart.

Madrass för barn och så två fårfällar på.
 
Ja, tips tar jag gärna emot!
Jag har faktiskt hittat mina favoriter på Amazon, det låter kanske inte som det meest exklusiva men jag har provat typ allt. Jag kan bara lägga in en bild i taget, det är tre. Förlåt för bildbomb på skorna, jag kan bara få in en bild i taget.

Nummer 1 är för rätt små tassar men både Alvin och Milou kan ha dom. Men dom är inte vattentäta men går så lätt att bara dra på och mjuka och sköna när det är kallt och inte slask.
Nummer 2 har Milou storlek Medium i men dom är för stora för Alvin. Dom sitter jätte bra och är helt vattentäta, klarar en promenad i regn i en timme utan att det blir blött inuti
Nummer 3 är Alvins skor, han har storlek 1, vattentäta, lätta att ta på och han rör sig normalt i dom.
IMG_0044.png
 
Senast ändrad:
Jag var dum som trodde jag skulle slippa betala för tandvård när jag skaffade Kooiker igen (Assar var ju stammis hos tandläkaren).
Igår fick vi dra 2st valptänder som hade gått sönder men nu finns det inga valptänder kvar vilket känns skönt. :angel:
 
Milou beter sig konstigt idag, visst att det för att vara här är extremt kallt när vi har -15 men han vägrar kissa ute. Han har alltid varit extremt kräsen med var han kan kissa, man kan vandra runt 30-40 minuter och han letar. Idag letar han inte ens utan bara kör på. Han kissade inne på en filt i förmiddags en halvtimme efter en promenad. Sen har han inte kissat på 9 timmar fast jag gett honom flera chanser. Nu hoppas jag att han kan kissa när vi gjort iordning oss vilket tar en stund.

Är det på något sätt skadligt för dom att inte kissa på över nio timmar? Om han inte är sjuk vilket han inte är. Jag har försökt gå till hans favoritställen men allt ser annorlunda ut i snön och då blir han förvirrad.
 
Jag var dum som trodde jag skulle slippa betala för tandvård när jag skaffade Kooiker igen (Assar var ju stammis hos tandläkaren).
Igår fick vi dra 2st valptänder som hade gått sönder men nu finns det inga valptänder kvar vilket känns skönt. :angel:
Jag fick en tandläkarkostnad som inte gick på försäkringen på 18 000 kr för två veckor sedan. Mindre roligt.
 
Jag fick en tandläkarkostnad som inte gick på försäkringen på 18 000 kr för två veckor sedan. Mindre roligt.
Tänder är det värsta att behöva betala för känns det som. Jag är glad att mitt besök gick på en pissumma denna gång i jämförelse vad jag tidigare har betalat.
 
Igår när vi gick kvällspromenad fick Lily köldkramp i tassarna :( Verkar som att det ska bli lika kallt igen på fredag/lördag så jag ska nog leta fram de skor jag har.
 
Snöstorm här, vaknade till flera decimeter nysnö som kommit under natten och det har kommit mer under dagen och det är kallt. Imorse hade dom inte hunnit skotta så snön var så hög att den gick över benen så dom fick skutta fram och på vägen hem drog dom som draghundar i kopplet, springerhoppar så det gick snabbt hemåt. Drog ut dom på en liten runda på eftermiddagen men det blev rätt kort. Efter middagen är det en runda till.

Svårt med avvägningen när man har nakenhundar hur mycket det är rimligt att vara ute, även om jag anser mig säker i vad jag tycker(Alvins lilla mängd päls och pälssort måste klassa honom som att vara naken i dom här fallen) gör ju att kylan bokstaligen kryper in under skinnet på dom båda. Jag pälsar på med dubbla täcken och skor. Men om man tänker på vad dom tycker om att vara ute i kyla och snöstorm så känns det rimligaste att mest rasta dom och låta dom röra lite på benen i flera kortare promenader än att tvinga runt två hundar som verkligen inte vill, som skakar i hela kroppen med ut på långpromenader med så mycket snö och kyla. Och mycket höga snövallar som farbror Alvin har problem med.

Så det är så det varit idag. Ute på korta rundor och det blir det resten av dagen. Imorgon ska det vara -13. Men om dom lyckas skotta till dess kanske man kan få till en jämnare promenad.

Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.
Jag har haft stora hundar sominte bekymrat sig nämnvärt omkyla.
Pappisen hade rejält med underull och frös inte. Ägde inte ens ett täcke till honom.

Nu har jag en phaléne som har korrekt päls, dvs utan underull Han fryser. Under 15 tvekar han att röra sig ute och att göra ifrån sig är ännu värre. Kan inte gå längre promenader för då fryser han trots varmt täcke. Har löst det med kisskydd inne. En absolut nödlösning! Men hellre det är behöva leta pölar.

En av de saker jag verkligen inte förutsåg när jag skaffade liten hund som verkar ha stannat på 2,5 kg.
 
Har nu varit ute på en nästan 2 timmar lång promenad i "snöovädret". Det mest störande är att det ibland kommer iskalla vindar, ibland är helt vindstilla, så ena sekunden blir det för varmt och andra sekunden är man helt lagom klädd.

Men, det var väldigt fint ute, jag fotograferade lite i skogen och nu är hundarna nöjda (eller ja, Ebrah tycker att hon förtjänar lunch, men jag påstår att det är något man bara får efter rejäl ansträngning, inte efter en vanlig koppelpromenad :p ). Om en stund kommer morsan hit och även sambons syster. Lily älskar båda, så hon kommer bli helt överlycklig. Och ikväll blir det åter igen promenad med lurchervännen. Helt galet hur sociala vi är helt plötsligt :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp