Bukefalos 28 år!

Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

*kl*

Nu har jag kommit igång "på riktigt" att göra en kameldrivarkudde :D! Håller på att samla ihop grejerna bara, och det är bara padden och stigläderna som fattas nu :)! Sen får vi se hur det blir :p...

Men det är en sak jag undrar; tror ni att padden går att ersätta med något annat? Något billigare? Och isåfall vad tror ni?
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

kl...

Jag hade min mamma till att göra en kudde i fjol, och använde den ett tag. Sen gick den sönder, jag tror det var sadelgjordsstroppen, och så blev den liggande. Det var dessutom rätt arbetsamt att rida i den på hästen jag hade då, som var väldigt bred.... ;)

Men nu har jag ny och smalare häst, så jag kanske skulle rota fram den ur skåpet och laga den!
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

KL
Jag kanske knåpar ihop en till.. med stoppning på denna gången. (för hästens skull..han reagerar så starkt på mina sittben.) Borde kanske inte rida in i en sån, men alternativet är en hoppsadel med livsfarliga (dåliga) sadelgjordsstroppar och som stoppar alla mina sits-signaler, eller barbacka. Vill inte gå o köpa en sadel eftersom jag ska få en om några månader, vet inte exakt när bara.. Men det kommer gå bra. ^^ (träningen är mestadels med sadel, mina ridturer blir bara lite skritt iaf)

Till kameldrivarkudden..
tänkte lägga in lite inlägg för att blocka mina sittben underst och sen även stoppa med halm. Det funkade ju bra i den förra..
Kommer bli en tjusig variant med täckesgjord. x)
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

jag tycker inte man ska ha stigläder på en barbackapad eftersom att det ger ett sånt tryck
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Men hur gör man en sån här kudde då? Ska det vara en bom i den?? isf vad ska den vara gjord av , och hur sätter man i den.. eller behöver man ngn bom? Väldigt intresserad av detta.. ska nog börja göra en egen snart.. :D
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Nu är min kära kameldrivarkudde klar!
Den är av den allra "första" modellen, men den har handduk i stöden istället för skumgummi.
Den är klädd i svart fleece, och jag har provridit den. Den var helt underbar!
Tahoi
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Beror ju på om man tänker stå i dom eller mest bara hålla balansen och ge signaler i dom.

jag är så nöjd med min så jag vet inte vad! Bästa grejen jag haft!
YO_080419-114_copy1024.jpg

äälskar den!
Alla våra rids bara i den nu. Lite halvjobbigt på breeda nordisen, men han rids så lite så det kan mina ljumskmuskler behöva!:cool:
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

blir det inget tryck över ryggen? efter stigbyglarna menar jag?!

jag har aldrig och kommer förmodligen aldrig att använda barbacka pad, så jag vet inte. bara funderar =)
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Fast även om man ''bara håller balansen'' i dem så ger man ju ett tryck. Annars skulle de inte behövas eller rent av glida av fötterna..
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Om man ska lägga tyngd i stigbyglarna så ska man nog ha en sadel med bom, tror jag.
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Jag är sjukt imponerad av er allihopa! Ni är superduktiga!! Paddarna med fårull eller syntet grejs såg härligast ut, var köper ni låtsasullen? Finns det någon vanlig affär som har det?

En kameldrivarkudde ska bli mitt projekt i sommar, VILL HAAAA:devil::love:
Skulle nog vara bra också då ponny bockar som fan i galoppen, man kanske sitter lite mer stabilt än i sadeln eller barbacka :angel:

Måste bara komma till GeKås en sväng först för pad och stigläder och det kan ta ett par veckor:crazy::cry: Eller finns det några alternativ till de sakerna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

puttar diskret på tråden :angel:

Imorgon ska jag iväg & köpa material. En rejäl täckesgjord, vojlock, ev någon form av padd, fleece och flufftyg får duga, & i övrigt får jag ta vad som finns hemma :D, budgetpad blir det :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Nu är jag klar med min sadel! :D Fast jag vågar inte använda den.

Jag har lagt sadeln på hästen utan att spänna gjorden och den
passar jättebra. Jag har provsuttit också och den är superskön!
Min mardröm är att alla sömmar sprättas upp när jag spänner sadelgjorden.
 
Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Biilder??? :D:D:bump::bump:

Min är påbörjad, har sytt fast pad m tunn tråd på vojlock så den ligger som den ska. Ska fixa björntråd imorgon & sy på riktigt :banana:
Har sytt fast 2 st ringar både fram & bak på vojlocken till ev sadelväskor/brösta, ska sy mer när jag fått bra tråd.
Har även tillverkat stödkorvarna av diverse filtar, handdukar och kuddar.. Dom blev jättetjocka:eek: & fula och konstigt formade:rofl: Jaja kommer sitta stadigt i alla fall:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 015
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 570
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 078
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp