Bukefalos 28 år!

Uppringd av Microsoft??

Silver Girl

Trådstartare
Blev just uppringd av en engelsktalande person som påstod sig ringa från Microsoft i Austin, Texas och att min dator var utsatt för hackare och de ville hjälpa mig. Först pratade jag med en kvinna med indisk brytning och när jag började låta ointresserad kopplades jag till hennes chef med amerikansk brytning.
När jag föreslog att jag skulle ta min dator till någon kunnig häromkring för en koll påstod de att det inte skulle hjälpa. När jag föreslog att jag i så fall skulle leta reda på ett nummer till Microsoft och ringa tillbaka om jag inte kunde få lokal hjälp så påstod personen att det då inte var säkert han kunde hjälpa. Jag lade då på luren.

Tror ju inte detta är legitimt, men blir ju lite orolig då jag inte förnyat mitt virusskydd. Någon som tror detta kan vara något? Bör jag hitta nytt virusskydd? Och i så fall vilket?
 
Blev just uppringd av en engelsktalande person som påstod sig ringa från Microsoft i Austin, Texas och att min dator var utsatt för hackare och de ville hjälpa mig. Först pratade jag med en kvinna med indisk brytning och när jag började låta ointresserad kopplades jag till hennes chef med amerikansk brytning.
När jag föreslog att jag skulle ta min dator till någon kunnig häromkring för en koll påstod de att det inte skulle hjälpa. När jag föreslog att jag i så fall skulle leta reda på ett nummer till Microsoft och ringa tillbaka om jag inte kunde få lokal hjälp så påstod personen att det då inte var säkert han kunde hjälpa. Jag lade då på luren.

Tror ju inte detta är legitimt, men blir ju lite orolig då jag inte förnyat mitt virusskydd. Någon som tror detta kan vara något? Bör jag hitta nytt virusskydd (och i så fall vilket)??

Det där är en vanlig telefonscam, inget att bry sig om (om du inte råkat lämna ut några kontonummer, inloggningsuppgifter eller liknande) ;) . Lägga på luren är det enda man ska göra :up:

http://blogg.tkj.se/microsoft-telefon-001000181-virus-bedrageri/
 
Microsoft ringer ALDRIG till kunder upplyste jag den indiska brytningen om. Fake fake.

Virusprogram finns många , bara googla lite

.
 
De ringer till min sambo som är it-tekniker rätt ofta. han brukar spela med ett tag innan han ifrågasätter varför dessa indiska människor sitter och försöker lura människor. I de allra flesta fall blir de rätt tysta då och lägger på.
 
Jag berättade att jag inte ens äger en dator, vilket är sant.

Men personen skulle ändå hjälpa mig med min trasiga dator. Upprepade mig och personen fortsatte tjata ändå.

Så du kan vara lugn. Din dator är inte hackad av någon och Microsoft ringer inte upp personer.

Det kan jag garantera eftersom jag har bekanta som jobbar åt Microsoft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp