Uppsägning pga av arbetsbrist- Ngn som är bra på arbetsrätt?

Det var så jag försökte göra men fick då bara svaret att "då har du ju valt det själv" och då behöver inte vi efterskänka någon semesterlön"

Nu tror jag iof att om jag säger att jag då jobbar mina två månader så skulle de antagligen helt plötsligt gå med på mitt förslag, min gissning är att de bara gör ett försök att slippa undan "helt gratis".

Jag tror också att du kan behöva spela lite kall. Säg att du går tillbaka till jobbet och se hur de reagerar?
 
Det du borde kunna göra är att gå med på att uppsägningstiden får löpa under din föräldraledighet. På så vis blir du uppsagd pga arbetsbrist och får behålla din semesterlön och slipper jobba! Kolla dock med a-kassan för sälerhets skull.
 
Jag förstår inte varför du inte vill ha två "extra" månader med avlönat arbete?
Har du fått ett nytt jobb som du kan börja på direkt - eller har du det ordnat ekonomiskt så att du faktiskt inte behöver jobba?

Som jag ser det så kommer de ju att vinna på om du skulle gå hem tidigare (enligt vad du själv säger) - och att då hålla på och tjafsa om en sån grej som förskottssemester känns för mig helt wacko!

Kolla verkligen upp det där som Girasol säger - det kan vara djäkligt känsligt om det blir fel.
Och om det är grönt på den fronten - gör som Lovisaleonora säger - erbjud en deal. "Jag vet att det är kännbart ekonomiskt för er att ha mig här under de två månaderna min uppsägning varar så jag kan tänka mig att sluta direkt om ni efterskänker min förskottssemester."

Det är lite olika anledningar att jag inte vill gå dit men i stort sett är det att det jag jobbat med inte görs längre så jag kommer bli ngn form av slav för sånt som de andra inte vill göra (om de ändå måste betala under min uppsägning kommer de se till att jag har att göra om man säger så) + att stämningen är helt katastrofal just nu (inte just mot mig utan allmänt eftersom det går tungt), det gör att jag får ont i magen bara av tanken att vara där.

Ekonomin skulle ju självklart bli drabbad men sätter mig inte i ngn paniksits genom att inte gå dit. Nytt jobb har jag inte än men utan att vara kaxig så är jag inte orolig att det inte kommer lösa sig fort, jag har turen att ha en utbildning som både är ovanlig och eftertraktad.

Mitt största problem i det hela är helt enkelt att det kan bli krångel med min semesterersättning för att jag inte går dit och jobbar när det inte ens finns någon tjänst till mig, de vill ju inte behöva betala de 2 mån samt att jag OM min tjänst hade funnits kvar gärna hade varit där- Dvs jag har ju inte valt att den försvann och skulle inte säga upp mig från den om den fanns.
 
TS- är du med i något fackförbund?
För det är så farligt att sitta och ge råd såhär på nätet. Det kan finnas olika omständigheter och liknande så det kan bli fel om folk ger råd utan att känna till allt som händer.

Jo, jag förstår att det är lite vanskligt att ge råd på nätet. Uppskattar era tankar och erfarenheter om det ändå :).

Jag är bara med i A-kassan så har inte så mkt hjälp av ngt fackförbund (nu med facit i hand - dålig idé att inte vara det)
 
Jo, jag förstår att det är lite vanskligt att ge råd på nätet. Uppskattar era tankar och erfarenheter om det ändå :).

Jag är bara med i A-kassan så har inte så mkt hjälp av ngt fackförbund (nu med facit i hand - dålig idé att inte vara det)
Å andra sidan är det väl just a-kassan som kan ge dig det svar du behöver i detta fallet, om jag uppfattar saken rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 608
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp