Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid

knasboll

Trådstartare
Hej hoppas kunna få hjälp med en sak.
Jag sa upp min stallplats i mitten av januari, stallägaren sa att det är två månader uppsägningstid från månadsskifte. Det är ju okey, det står ju i kontraktet.
Men nu då,samma dag som jag kommer och ska flytta hästen så säger stallägaren att boxen ska vara tom nästa dag då det kommer en ny häst.
Stallet är fullt, det finns nybyggda boxar som inte är färdiga, alltså ingen boxdörr räknas dessa som tomma platser?

Jag anser ju att eftersom det har tagits in en ny häst och stallet är fullt så borde väl inte jag behöva betala uppsägningstiden på två månader?
Ur fungerar det?

tacksam för tankar om detta. :o
 
Sv: Uppsägningstid

Jag antar att din box inte är den enda? Har t ex stallägaren häst i box, så kan ju stallägaren teoretiskt sätta sin häst på annat ställe, och erbjuda dig "din" box om det skulle vara så.

Väljer man att flytta i förtid har man normalt sett förverkat sin rätt till boxen. Om inget annat överenskommits gäller dock avtalat betalningsansvar (uppsägningstid).

Däremot hade jag kanske varit lite kinkig med att tömma boxen (mocka hade jag gjort), om det är så att jag betalt månaden ut. Då ska jag ju ha tid på mig.
 
Sv: Uppsägningstid

Eftersom det inte finns fler boxar i hela stallet att tillgå så ska du inte betala hela månaden och allrahelst om stallägaren kräver att du dessutom skall tömma boxen .

Stallägaren kan ju inte kräva in 2 hyror för samma box eller rättare sagt för 1 box om det inte finns andra boxar att tillgå att sätta den nya hästen i .



Mia
 
Sv: Uppsägningstid

Det är oftast omöjligt att påvisa att stallägaren inte kan ordna fram en box, särskilt om stallägaren själv innehar en av boxarna. Enda möjligheten är om kontraktet specificerar VILKEN box avtalet avser. Och även då, vill jag komma tillbaka så ställer stallägaren sin häst hos grannen, den som står i "min" box flyttar till stallägarens och vips! är den avtalade boxen tillgänglig.

Detta under förutsättning att det anses skäligt att man ska kunna återvända efter sin definitiva avflyttning.
 
Sv: Uppsägningstid

Men TS borde kunna vägra städa ut förutom att mocka bort bajs och kiss fram tills uppsägningstiden är slut?
Om hyresvärden kräver att hon ska göra det så borde TS kunna säga nej och om hyresvärden då hävdar att TS måste så borde TS kunna påpeka att det är upp till stallägaren att ordna så att det finns ngn annan ledig box tillgängligt för nya hästen?
 
Sv: Uppsägningstid

Ja, vill man bråka och ställa till besvär kan man ju alltid hålla på så. Frågan är vad man i längden vinner på det. Jag skulle aldrig kunna lämna en box omockad, om inte annat för övriga hästars skull - de ska ju stå kvar i stallmiljön. Men det är ju en nivå jag gärna vill hålla mig på för att kunna möta min egen blick i spegeln på morgonen.

Vet jag med mig att jag har två månaders uppsägning, avflyttar i förtid och inte har några andra ekonomiska anspråk på stallägaren ser jag inte varför jag skulle hålla på att bråka om något som jag från början vetat förutsättningarna för.
 
Sv: Uppsägningstid

Läs igen, skrev att bajs och kiss skulle mockas bort (just för andra hästar) men att lämna ren halm/spån skadar inte de andra hästarna.

Sen undrar ju jag varför det anses som att bråka med en stallägare som ju uppenbarligen är ute efter att tjäna dubbla pengar och därmed inte själv är särskilt just!?
Om denna frågat TS om det var ok eller tom erbjudit att TS inte behövde städa efter sig utan att de tog hand om det eftersom det var en ny hyresgäst på väg in så skulle det varit ett annat läge men nu kräver de att få tillgång till den enda lediga boxen och att TS ska göra något som hon enligt kontraktet har veckor kvar att göra (=uppsägninsgtiden ut).
Varför Ska TS göra något idag som hon kan göra i slutet av uppsägningstiden?
 
Sv: Uppsägningstid

Det är ju frågan om vad TS verkligen har rätt till. Jag kan känna att det är fullt rimligt att ställa krav på överenskommen städning vid ett definitivt avflyttande. Någon prövning i rätten lär det nog inte bli tal om, för mycket pengar för för lite pengar.

Jag tycker absolut det är att trilskas att inte utföra det man avtalat om, så länge det inte finns några ytterligare krav på något håll.
 
Sv: Uppsägningstid

Av vad jag förstod av vad som skrivits så säger inte TS kontrakt att hon måste städa innan uppsägningstidens slut om hon flyttar tidigare? (det kanske det gör men inget är skrivit i tråden om det)
 
Sv: Uppsägningstid

Bra point! Jag hade sagt till stallägaren att hon antingen fick betala tillbaka stallhyran från och med den dag hon har boxen uthyrd eller får ta boxen ostädad. Jag tycker inte att det är att bråka, stallägaren kan ju fortfarande välja om hon ska få in dubbla hyror för samma box och städa ur en box vilket inte tar så många timmar. Det man kan fråga sig är ju varför det inte finns så pass justa stallägare att de ringer upp och säger, du ville ju flytta i förväg, jag har en intressent här som skulle kunna komma, ska vi göra en deal? För faktiskt så hyr man ju boxen även under uppsägningstiden. Tänk om alla bostadsbolag gjorde som stallägare, vilket kaos det skulle bli... Men det smarta är ju givetvis att inte flytta in i stall med två månaders uppsägningstid för då ger man sig ju lätt in i detta problem.
 
Sv: Uppsägningstid

KL

Jag tycker iaf att TS kan droppa fråga, "men jag betalar ju fortfarande för boxen. Är det verkligen ok att det är en ny som flyttar in i den då? Innebär det att jag ska sluta betala hyran?"
Eftersom stallägaren har sagt att TS ska mocka ut den box som TS har haft sin häst i så kan ju TS anta att det är i just den boxen som den nya hästen ska stå, och därför kan TS iaf fråga.

Då kan man iaf starta en diskussion där man evetuellt kan komma fram till en överenskommelse. Jag tycker inte att detta är att gnälla utan helt enkelt att man ifrågasätter något man inte tycker stämmer.

Oavsett om TS flyttar sin häst i förväg har denne rätt till boxen och skulle teoretiskt sätt kunna använda den till förvaring av saker som TS inte hunnit flytta på samtidigt som hästen.
 
Sv: Uppsägningstid

Det är inte självklart att man har rätt till boxen efter att man slutgiltigt avflyttat. Jag skulle vilja säga att det är tvärtom, att man in normalfallet INTE har rätt att utnyttja tjänsten om man väljer att inte finnas på plats.

Betalningsansvar är ju som bekant en annan fråga än själva nyttjanderätten.
 
Sv: Uppsägningstid

Boxen ska ju räknas som din fram tills uppsägningstiden har gått ut, om inte du och stallägare kommer överens om att uppsägningstiden blir kortare, dvs det flyttar in en ny häst och du inte behöver betala för 2 månader.

Hade jag hamnat i den sitsen där jag måste betala hela uppsägningstiden samtidigt som någon annan ska flytta dit innan min uppagningstid är slut och även betala så hade jag gjort allt i min makt för att ha hästen kvar hela uppsägningstiden eller t.ex. förvarat mina saker i boxen eller liknande. Ska stallägaren vara jävlig och kräva två hyror så skulle jag nog faktiskt jävlas tillbaka. Boxen är ju MIN fram tills uppsägningstiden är slut och jag har slutat att betala. Så NEJ du ska inte behöva betala en box som du inte längre har tillgång till. Dessutom så har inte stallägaren rätt att använda din box sålänge du hyr den, dvs under hela uppsägningstiden, om ni inte kommer överens om annat.
 
Sv: Uppsägningstid

Nej, det är inte självklart att boxen är din bara för att du betalt för den - om du meddelat att du avflyttat i förtid. Det är KANSKE möjligen så att du har rätt till en box i stallet, OM du inte har avtalat om en specifik box.

Men jag är faktiskt högst tveksam att en avflyttad inackordering har rätt att ställa krav på att få återvända hur som helst.
 
Sv: Uppsägningstid

Så du menar alltså att om jag skulle säga upp min box den 16 februari, jag vet om att jag måste betala boxen både mars & april, men bestämmer mig ändå att flytta den 25e februari. Jag betalar hyran för mars och den 15e mars flyttar en ny häst in i boxen, som i sin tur måste betala halva hyran för mars. Så låter det ganska fel om jag ska behöva betala för april när jag inte har någon tillgång till någon box, samtidigt som den nya som hyr boxen också ska betala för april.

Står det i kontrakten vilken box som ts hyr så räknas den som hennes fram tills uppsägningstiden tar slut. Står det inte vilken box som tillhör ts så ska det ändå finnas en box som räknas som hennes, och då självklart så ska det räknas som en "box" med dörrar, vilket stallägaren i detta fallet inte verkar ha.
 
Sv: Uppsägningstid

Ja, och det är ju oerhört svårt att förutse att stallägaren inte sätter sin häst på annat ställe (eller annan häst på annat ställe) och erbjuder TS den boxen som blir. Och då finns det ju inte mycket att säga om saken.

OCH sedan kommer ju diskussionen om man verkligen har rätt att flytta tillbaka efter att man avflyttat.
 
Sv: Uppsägningstid

Nej, det är inte självklart att boxen är din bara för att du betalt för den - om du meddelat att du avflyttat i förtid. Det är KANSKE möjligen så att du har rätt till en box i stallet, OM du inte har avtalat om en specifik box.

Men jag är faktiskt högst tveksam att en avflyttad inackordering har rätt att ställa krav på att få återvända hur som helst.

Det är rimligt att man om man flyttar i förtid får tid på sig att städa ut och flytta sina prylar. Flyttar hästen och de viktigaste prylarna helg ett och mockar ur och tar med resten helgen efter. Har man betalt för stallplatsen resten av månaden så räknar man med att få tid på sig att städa.

Om stallägaren har rätt och hyra ut i förtid eller inte kan man diskutera, men att tvinga någon att skyndsamt lämna boxen de betalar för är inte okej.
 
Sv: Uppsägningstid

KL

Jag läste i en liknande fråga på hippson, svar från en advokat för ett tag sen om en liknande fråga ang uppsägning. Svaret från denna var några alternativ:

1. Hyresvärden får aldrig ta dubbla hyror för samma box dvs att två hyrestagare betalar. Under uppsägningstiden om hästen tas därifrån innan får man inte heller ta betalt för tjänster eller förbrukning som inte används, typ foder & strö.
(Advokat menade att det är att gå i dubbel vinst, det får man inte)

2. Är det en specifik box får ingen annan flytta in utan att "ta över" din plats. Du ska i det fallet inte betala något mer om du tagit hästen därifrån och det ska in en ny hyresgäst.

3. Om det inte är en specifik box kan hyresvärden ta in en ny hyresgäst såvida det alltid finns en tom box till dig under uppsägningstiden. Boxen kan räknas som tillfällig eller mobil.

Om det var till någon hjälp. Annars kan det ju vara bäst att fråga en advokat själv.
Men att bli uttvingad innan uppsägninstiden har löpt ut kan väl ingen bli?
 
Sv: Uppsägningstid

Om det uttryckligen står i kontraktet att boxen ska städas ur vid flyttning är det vad som gäller. Flyttar man - städar man ur. Är flyttningen och avtalstidens slut två olika tidpunkter är det självklart avtalet som gäller d v s städningen vid flytt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 293
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 948
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp