Bukefalos 28 år!

UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

M

mirjada

Jag vet inte om jag satt den här tråden på rätt plats....om inte så flyttas den men,men,men
till mitt problem.....
Jag ska ev stalla upp mitt arab sto i ett stall där det kommer att stå en arab hingst.
Hingsten kommer att ingå i ett nyuppstartat arab stuteri och kommer alltså att användas i betäckning.
Han kommer att gå i en elhage ca 30 meter från mitt sto som också kommer att gå i en elhage (2 trådar i båda hagarna i dagsläget). Jag vet inte hur bra koll stallägaren har på hingsten och det vet hon antagligen inte själv då hon ännu inte fått hem den(kommer från tyskland eller USA i augusti) förhoppningsvis är den välhanterad och väluppfostrad och detta kommer inte vara ett problem men tänk om det är raka motsatsen.....:eek:

Jag vill flytta....
Stallet, hagen, ridhuset, ridvägarna,bekvämligheterna, omgivningnen och priset gör att det det absolut verkar jätte bra och lockande.Och den dag jag beslutar mig för att ta föl så finns det fölboxar och även lösdrift med ligghall för unghästar....

Men det är det här med hingsten som oroar mig...

Jag har har stått i 2 stall tidigare där det funnits hingst(båda stallen stog hingstarna i hagar med både trä och elstaket som dessutom var väldigt höga).
I det ena hade jag kontrakt på att om det skedde en tjuvbetäckning som upptäcktes i tid var det hingstägarens skyldighet att betala abort. Om betäckningen upptäcktes för sent tillföll fölet stoägaren.

I det andra stallet hade jag ett kontrakt som sa att ev abort delades 50/50 och ev föl ägdes 60/40 (större delen stoägaren). När kontrakt nr 1 skrevs var hingsten ett varmblod och kontrakt nr 2 var arab hingst.

Men vad har jag rätt att kräva?
Tycker ni att de kontrakt jag haft tidigare har varit rimliga och skulle jag kunna kräva nått liknande även nu?
Vad har jag rätt att kräva vad det gäller instängslingen av hingsten?

Hoppas att ni kan dela med er av era erfarenheter jag vill gärna även ha synpunkter av er som har hingst och som har andras ston inhyrda...
Jag måste ge svar på hur jag vill göra med stallplatsen senast på fredag...
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Vi har stått i två stall med hingstar uppstallade, en var en varmblodstravare och en var halvblod. Vi upplevde inga som hellst problem på något av ställena, inget av stallen hade någonting i kontraktet om hingsten eller dennes beteende. Både hingstarna var inackorderade. På båda ställena hade vi fullt förtroende för hingstägarna, stallpersonalen och stallägarna. Hingsthagarna var väl stängslade, i det ena stallet gick hingsten ute på kvällen när de andra kom in, och på det andra stället gick hingsten i hagen bredvid två halvblodsston (den ena vår).

Om stallet är bra, personalen är bra och stallägaren vettig tycker jag inte det finns skäl att flytta bara för att en hinst flyttar in. Om du däremot redan nu är orolig för hur stallpersonalen klarar av att hantera de hästar som redan finns där, om hagarna är undermåliga och hästarna ofta är på rymmen, ja då finns det skäl att bli orolig om en hingst ska inhysas.

Hingstar finns överallt, och om man har ett sto finns alltid risken för tjuvbetäckning. Granngården kanske har hinst inackorderad, eller så stöter man på någon vildbasare på tävlingsplatsen. Men jag tror att de flesta hingstägare är medvetna om riskerna och därför hanterar sina djur mycket ordentligare än de som äger valackar och ston.
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Nu gäller faktiskt strikt juridiskt ansvar för hingstägare, det vill säga. Hingsten skall stallas in på ett sådant sätt att den inte kan ta sig ut ur boxen, men ston skall ej heller kunna ta sig in. Precis samma gäller hage, så får du ditt sto betäckt har du rätt att kräva samtliga kostnader av hingst ägaren/hållaren.

Hur du sen ställer dig till abort är upp till dig, jag har ett avelsvärderat sto och skulle inte ställa upp på det med risk för att stoet kan bli steril efter en sådan spruta.
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Det går klämma dem också.. då behövs ingen spruta..
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Whirlie skrev:
Vi har stått i två stall med hingstar uppstallade, en var en varmblodstravare och en var halvblod. Vi upplevde inga som hellst problem på något av ställena, inget av stallen hade någonting i kontraktet om hingsten eller dennes beteende. Både hingstarna var inackorderade. På båda ställena hade vi fullt förtroende för hingstägarna, stallpersonalen och stallägarna. Hingsthagarna var väl stängslade, i det ena stallet gick hingsten ute på kvällen när de andra kom in, och på det andra stället gick hingsten i hagen bredvid två halvblodsston (den ena vår).

Om stallet är bra, personalen är bra och stallägaren vettig tycker jag inte det finns skäl att flytta bara för att en hinst flyttar in. Om du däremot redan nu är orolig för hur stallpersonalen klarar av att hantera de hästar som redan finns där, om hagarna är undermåliga och hästarna ofta är på rymmen, ja då finns det skäl att bli orolig om en hingst ska inhysas.

Hingstar finns överallt, och om man har ett sto finns alltid risken för tjuvbetäckning. Granngården kanske har hinst inackorderad, eller så stöter man på någon vildbasare på tävlingsplatsen. Men jag tror att de flesta hingstägare är medvetna om riskerna och därför hanterar sina djur mycket ordentligare än de som äger valackar och ston.

Klokt svarat!

Till trådskaparen: Tänk även på att ditt sto kan ta sig ur sin hage och in till hingsten... det är inte bara hingstar som är rymningsbenägna. Jag tycker det är "overkill" att ha sådana saker i ett kontrakt. Ser stallägaren inte till att ha ordning på hagar känns det inte som ett lämpligt stall ändå.

/Dalatjej - hingstägare som har hittat brunstiga ston i den väluppfostrade, icke-rymningsbenägna hingstens hage...
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

älgen skrev:
Det går klämma dem också.. då behövs ingen spruta..

Jodå, men skador på en ägg stock/ledare som följd.:smirk:
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Vad har du för veterinär egentligen??
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

*lånar knapp*

Till Dalatjej:
Hela anläggningen som mitt nya stall tillhör var jätte fint. Boxen jag tittade på har inte varit använd på över 1 år och dom som stog där innan har inte städat efter sig. Området kring stallet är inte uppröjt och hagarna såg lite fallfärdiga ut. När jag ställde henne dessa frågor så visste hon inte vad som gällde. Hon som har ansvar över denna stalldel (mitt stall+del i annat stall) har haft den sedan i april. Jag har aldrig sett henne hantera hästar jag känner henne inte och inte dom andra på anläggningen.Jag vet inte hur hon är varken som människa eller hur hon hanterar hästar eller vad hon har för syn på hästhållning. Hon verkar jätte snaää och verkar ha sund syn men sånt vet man inte förrän senare.
Jag tycker inte att det är overkill med ett ev kontrakt. Är olyckan framme så finns det inga oklarheter... Men alla kanske inte tänker som jag...

Till älgen:
Du skrev:
Det går klämma dem också.. då behövs ingen spruta..
Jag har bara hörtalas om detta men vet inget om det.. vet du var jag kan läsa mera?

Till Boj:
Jag visste inte att dom kan bli sterila av abortspruta. Var kan jag läsa omdessa juridiska bitar(tänkte så att man kan hänvisa stall ansvariga om det skulle bli nå oklarheter)?

Till Whirlie:
Jag har inte haft nå problem med de hingstar/hingstägare som jag delat stall med tidigare. Men jag tycker att man kan inte vara för säker att inget kommer att hända. Det är djur vi har med att göra och dom har en tendens att följa sina instinkter ibland. Har man bara pratat om det med hingstägaren så....
Jag menar...
Tar inte jag upp det och så händer det nått/mitt sto blir dräktigt eller kanske skadat pga att hingsten kommit lös och försökt betäcka. Då kanske hingstägaren inte bryr sig och kanske tilloch med säger att det är upp till mig att fixa...Det skulle inte vara så kul....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Nej, jag vet tyvär inte var du kan läsa o detta. Har bara egna erfarenheter sas.

Jobbade på stuteri och vid ultraljud upptäcktest bla att ett sto hade tvillingar..Då klämde vet en av dem, efetr som det sällan blir bra med tvillingfödsel. Stoet framfödde den andra senare utan problem och var heller inga problem att få dräktig året därpå.

Det enda riktigt säkra är nog om du talar med en veterinär om detta, så får du förstahands information.
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

eftersom hingsten stod där först tycker jag inet du har nått att kräva.. du vet förhållandena INNAN du flyttade tycker du inte om de så flytta inte...

laurin pappan till min unghäst gick i vanlig hage med 2 trådar och stona gick 1 meter ifrån med föl.Han gjorde inet ett knyst det var HANS ston han var glad att de gick där med en massa föl=)

Han viste vart han skulle jucka mot.. dvs villiga trästocken och inge annat:D
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Jag tycker ni ska skriva ett kontrakt på vad som gäller. Bäst för dig å bäst för hingstägaren då slipper ni bråk om något händer eftersom att det står svart på vitt.

Dock har jag problem endå, medryttaren var på tävling å pappan (ej hästkunnig) sadlade sadeln damp i backen å vi har svart på vitt i ett kontrakt att dom ska betala om skador på utrustning sker under deras hantering. Men nu säger han att dom inte ska betala. Något sur är jag...
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Hingstar som står i avel reagerar olika beroende på om de står på naturlig betäckning eller tappas för semin..
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Jag tycker nog inte att du har rätt att kräva någonting eftersom du inte ens har flyttat in ännu. Stallägaren sätter regler för SITT stall vill du ha annorlunda regler så sök ett annat stall som passar dig bättre eller KÖP ETT EGET STALL!

från en trött stallägare som är less på gnällspikar som inte följer uppsatta regler utan uppfinner egna...
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Jag håller fullständigt med tretjak

Om du ser problem innan du flyttat till stallet där det finns befintlig häst som du inte är nöjd med, flytta inte dit!

Risken finns ju att stallägaren tröttnar på dig och din häst rätt så fort och "säger upp dig". Det är ju dock stallägaren som "bestämmer" vem som ska vara i hans/hennes stall, inte du som hästägare.
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Till nhb1:
Jag ser inte nått problem. Jag har som sagt stått i stall där det fanns hingst tidigare och då var det kontrakt som gällde och det var inte jag som tog det beslutet. Det var bara funderingar efter som att jag inte vet hur hon är i hanterig med hästar eller nått men jag hoppas att hon är lika duktig och seriös som hon låter.
Visst är det stallägaren som bestämmer...jag har aldrig sagt nått annat... och det är inte så att jag är gnällig jag vill bara beta hur det ska vara så att vi inte står där en dag och så har jag ett dräktigt sto och tex en hingstägare som säger att fölet är hennes. Jag vill ha klart vad som gäller om olyckan är framme...
Men om hon släpper in mitt sto i sitt stall måste jag väl ha rätt att fråga vad som gäller och ha krav på att hingstens hage är ordentlig?!

Till Gazzan:
Hingsten står INTE där ännu. Hans stall är inte ens uppbyggt ännu. Han kommer någon gång i augusti eller september. Så du tycker inte att jag har rätt att veta vad som skulle gälla om hennes hingst sliter sig och betäcker mitt sto??? Har jag som hyresgäst inte rätt att kräva att hingsten ska vara ordentligt "inspärrad" i sin hage/box???

Till älgen:
Jag vet inte hur hingsten är men det jag vet är att han kommer att användas i naturlig betäckning. Han finns inte ens i sverige så det går inte att ta reda på hur pass "het" han är på ston inteill.

TILL ALLA:
Jag fick veta igår att hon kommer att göra en ordentligare hage än vad som finns idag till hingsten så förhoppningsvis finns det inga problem alls.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Har stått uppstallad i flera stallar där det funnits hingst, dessa har gått i hage med vanlig eltråd. Inga problem. har nu egna hingstar och vår minsta ponnyhingst har smitit ut 2 ggr ur sin hage när någon iditot hade stängt av elen. Med el på så stannar våra hingstar i sina hagar. Skulle inte göra ett trästaket till dem bara för att en stoägare blir nervös.
Bra hela boxar med galler och staket med hela trådar och bra kräm på elen är allt jag anser att du kan kräva, precis som vilken annan hästägare som helst.
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

älgen skrev:
Vad har du för veterinär egentligen??

Inte min veterinär, uppstod under klinikbehandling på ett annat sto. Numera måste hon få hormonsprutor varje gång innan betäckning, det för att äggledaren skall bli lite rakare så att ägget trillar ner som det ska. Det hjälper hormonsprutan till med, tyvärr lyckades man inte förra sommaren så hon gick tom då.
 
Sv: UPPSTALLNING MED STO I STALL DÄR DET STÅR HINGST. vAD HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA?

Jag visste inte att dom kan bli sterila av abortspruta. Var kan jag läsa omdessa juridiska bitar(tänkte så att man kan hänvisa stall ansvariga om det skulle bli nå oklarheter)?

Det är bara att fråga din veterinär, så kan de svara på den frågan. Hur stor % risk för sterilitet på abortspruta vet inte jag, men den vetrinären som jag pratade med efter att vi hade haft besök av en hingst i hagen hade inte velat ge mitt sto den sprutan just pga hon är avelsvärderad. Hela hennes avelsvärde hade ju försvunnit om hon blivit steril, och jag tror att vet inte kände för att ta på sig den bördan.

Hingstansvaret kan du diskutera med en juridiskt kunnig alternativt advokat med specialitet på häst. Jag gjorde det förra sommaren när herrbesöket var konstaterat, hingsägaren ålades att betala samtliga kostnader för de ston som blev drabbade. Hon ålades också att ordna med annan installning/hage, numera är denna hingst valack. Hon fick också regler på papper för vad som gäller när man har hingst, de verkar ju onödiga nu om man får säga så.:angel:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 471
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 604
Senast: Packipim
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 395
Senast: Pudlan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 818
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Agria Hundpromenad
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp