Uppvärmning?

Colleen

Trådstartare
Hej alla!
Jag håller just nu på att leta runt efter medryttarhäst. Jag har ingen erfarenhet av det sedan tidigare men någon gång ska ju vara första liksom :)

I varje fall. Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med uppvärmningen. Den hästen jag är intresserad av nu är en pigg men snäll vallack. Jag har inte ridit honom så det kanske inte blir den, men jag skulle ändå gärna vilja ha tips angående uppvärmning och hur man lösgör hästen på bästa sätt. Jag är inte världens mest erfarna ryttare och jag rider för att lära men jag vill verkligen att hästen värms upp rätt.

Tack på förhand! :heart
 
Hej alla!
Jag håller just nu på att leta runt efter medryttarhäst. Jag har ingen erfarenhet av det sedan tidigare men någon gång ska ju vara första liksom :)

I varje fall. Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med uppvärmningen. Den hästen jag är intresserad av nu är en pigg men snäll vallack. Jag har inte ridit honom så det kanske inte blir den, men jag skulle ändå gärna vilja ha tips angående uppvärmning och hur man lösgör hästen på bästa sätt. Jag är inte världens mest erfarna ryttare och jag rider för att lära men jag vill verkligen att hästen värms upp rätt.

Tack på förhand! :heart

Sånt där tar du med ägaren! Ägaren ser ju om du är på rätt nivå för hästen och om din kunskap räcker för hur ägaren vill att du rider hästen och kommer att ge dig tips på hur hästen är osv :)
Fråga om du får träna för tränare med hästen, då lär du dig :)
 
Sånt där tar du med ägaren! Ägaren ser ju om du är på rätt nivå för hästen och om din kunskap räcker för hur ägaren vill att du rider hästen och kommer att ge dig tips på hur hästen är osv :)
Fråga om du får träna för tränare med hästen, då lär du dig :)

Tack :) Tänkte mer om man skulle rida utan tränare då det inte stog något i annonsen om det. Vill ju inte värma upp fel på något sätt :)
 
Tack :) Tänkte mer om man skulle rida utan tränare då det inte stog något i annonsen om det. Vill ju inte värma upp fel på något sätt :)

Alltså när du provrider lär du ju mest testa hästen i de olika gångarterna eller rida ut med ägaren lite beroende på vad hon använder hästen till och vilken avlastning du ska ge.

Men börja med att skritta ett par varv i båda varven, gör halt och volter och sen samma sak i trav och galopp minus halterna :)
 
Jag tycker att det viktigaste vid en första provridning är att kolla av hur hästen känns, om den förstår mina hjälper och om den verkar trevlig. Rid lite övergångar och prova alla gångarter, blanda raka och böjda spår.
Vet man inte redan innan hur man rider en häst så att den blir lösgjord så är det ingen idé att trixa med det då. Det får man ta sen om det blir aktuellt. :)
 
Hej alla!
Jag håller just nu på att leta runt efter medryttarhäst. Jag har ingen erfarenhet av det sedan tidigare men någon gång ska ju vara första liksom :)

I varje fall. Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med uppvärmningen. Den hästen jag är intresserad av nu är en pigg men snäll vallack. Jag har inte ridit honom så det kanske inte blir den, men jag skulle ändå gärna vilja ha tips angående uppvärmning och hur man lösgör hästen på bästa sätt. Jag är inte världens mest erfarna ryttare och jag rider för att lära men jag vill verkligen att hästen värms upp rätt.

Tack på förhand! :heart
Be ägaren att rida först och visa hästen och hur den rids, när du åker och tittar. Då får du en uppfattning om hur hästen är och vad den är van vid för ridning :)
 
Alltså när du provrider lär du ju mest testa hästen i de olika gångarterna eller rida ut med ägaren lite beroende på vad hon använder hästen till och vilken avlastning du ska ge.

Men börja med att skritta ett par varv i båda varven, gör halt och volter och sen samma sak i trav och galopp minus halterna :)
Tack så mycket!❤
 
Tack så mycket!❤

Och så tänk på att sitta rakt över hästen, håll om kramande med skänklarna utan att klämma (tänk att om ni var i luften så skulle hästen åka mellan dina ben utan att ramla ner) och håll ett mjukt stöd i tyglarna, inget glapp i tyglarna! Händerna med tummen som högsta punkt och andas och försök att slappna av så att du har roligt :)
 
Hej alla!
Jag håller just nu på att leta runt efter medryttarhäst. Jag har ingen erfarenhet av det sedan tidigare men någon gång ska ju vara första liksom :)

I varje fall. Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med uppvärmningen. Den hästen jag är intresserad av nu är en pigg men snäll vallack. Jag har inte ridit honom så det kanske inte blir den, men jag skulle ändå gärna vilja ha tips angående uppvärmning och hur man lösgör hästen på bästa sätt. Jag är inte världens mest erfarna ryttare och jag rider för att lära men jag vill verkligen att hästen värms upp rätt.

Tack på förhand! :heart


Be ägaren att rida först och visa.

Sedan testar du start och stopp i skritt. Länga och korta stegen. Styra runt på ridbanan, och lite böjning. Flytta något steg för skänkel kanske.

Kan du starta/stanna/svänga samt reglera någorlunda i skritt så testar du samma i trav.

Sedan i båda galopperna. Fattar den lugnt och fint? Kan du reglera eller bara far den runt?

Du ska inte göra en massa. Ägaren vill se hur du sitter och inverkar, och Du vill troligtvis veta om hästen passar. Om den är för känslig, om den är olydig, eller om den är perfekt. :)
 
Och så tänk på att sitta rakt över hästen, håll om kramande med skänklarna utan att klämma (tänk att om ni var i luften så skulle hästen åka mellan dina ben utan att ramla ner) och håll ett mjukt stöd i tyglarna, inget glapp i tyglarna! Händerna med tummen som högsta punkt och andas och försök att slappna av så att du har roligt :)

Varför sitta och krama? Hade någon ridit mina hästar så hade de undrat vad tusan som var fel, jag hade tackat för intresset och sagt att hens ridning inte är något för mig. Det är så man skapar skänkeldöva hästar och det utsätter jag inte mina hästar för. Ska man sitta och krama på det sätt du beskriver så är man spänd och inte avslappnad och utan avslappning kan man aldrig få hästen avslappnad och komma till bra ridning.
 
Hur jag värmerupp är det olika beroende på vilken häst, enda likheten är skritt först.

Mina hästar har lat ryttare som inte orkar klämma med benen hela tiden så om någon skulle sitta och rida och klämma så skulle mina hästar tillslut sura till ordentligt eller gå riktigt fort.
 
Varför sitta och krama? Hade någon ridit mina hästar så hade de undrat vad tusan som var fel, jag hade tackat för intresset och sagt att hens ridning inte är något för mig. Det är så man skapar skänkeldöva hästar och det utsätter jag inte mina hästar för. Ska man sitta och krama på det sätt du beskriver så är man spänd och inte avslappnad och utan avslappning kan man aldrig få hästen avslappnad och komma till bra ridning.

Håller med. Jag brukar lära ut att benen ska hänga som två blöta disktrasor längs hästens sidor.
Kramar man om blir man spänd i sitsen och blir inte genomsläpplig nog. Utöver att man måste skänkla hårdare än nödvändigt när man väl vill driva.
 
Håller med. Jag brukar lära ut att benen ska hänga som två blöta disktrasor längs hästens sidor.
Kramar man om blir man spänd i sitsen och blir inte genomsläpplig nog. Utöver att man måste skänkla hårdare än nödvändigt när man väl vill driva.

Jag brukar prata om Barbapappa :p men blöta disktrasor var också en bra liknelse. Alla vet ju inte vem Barbapappa är :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: lillan222
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp