Bukefalos 28 år!

Ute eller inne???

amalia

Trådstartare
I novemver 2003 flyttade vi till vår nuvarande lägenhet inne i stan. Våra katter var ute när vi bodde på landet men nu har de varit inne. På vintern var det ju inga problem men nu längtar åtminstonde den ena katten ut. När vi ska ta ut hundarna på uteplatsen så smiter hon ofta ut och vi får släpa in henne... Häromdan fick hon vara ute i sele och hon tyckte att det var jättehärligt!!!

Hur gör ni andra som bor inne i stan???
Vårt hyreshus ligger ju inte direkt i innerstan så det finns ju lite grönområden runt omkring men också hemska vägar där folk kör fort trots att det bara är 30...
 
Jag låter inte mina katter vara ute i områden där det finns snabb trafik nära... däremot vill ena katten få vara lite ute på somrarna, så då får hon åka på sommarkollo hos en bekant som har hus :idea:
 
Jag skulle aldrig släppa ut katt i tätbebyggt område. Dels är farorna många för katten: trafik, och inte helt ovanligt med katthatande människor som inte drar sig för att sparka dem.

Sedan kan man aldrig garantera att katten inte stör någon annan. Ofta gräver ju katter upp rabatter och liknande, men även om de sköter sig fint så finns det människor som verkligen inte uppskattar att ha katter i sin trädgård, och det är inte bra för kattens status i samhället om folk blir störda.

Koppelpromenad och innätad balkong kan vara bra, men vissa katter mår faktiskt bäst av att inte byta miljö, dvs de blir mindre stressade om de bara är inomhus.
 
Bor i utkanten av stan och våra katter får gå ute i koppel i trädgården och på promenader. Vet ju inte hur du bor men har du bottenlägenhet så med tillgång på gräsmata utanför så finns det ju sådana här hundkrokar att sätta i gäset och sätta i en lina med katten i ena ända och fästa den i kroken så kan ju katten röra sig lite fritt under uppsikt utan att gå lös./sofia
 
Eftersom våra katter har varit utekatter tror jag inte att de skulle gå med på att sitta fastbundna även om det är i en lång lina. Dom är ju van att kunna springa fritt ute och tycker nog inte att det är roligt när det tar stopp om dom blir rädda för något...

Så jag tror inte att ditt tips passar för just mina katter, men tack ändå :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: Caoimhe
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 655
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 054
Hemmet Hjälp! I min BRF ska vi hålla omröstning om uterum ska tillåtas i föreningen eller inte, och jag inser jag har dålig koll på sådana. Det...
2
Svar
21
· Visningar
2 384
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp