Bukefalos 28 år!

Uteboxar...

M

maisan

Finns det ngn här som har utebox (ar) till sin häst? Jag funderar på det då jag endast ska ha plats för 2 hästar o har ingen färdig byggnad att göra stall av och i så fall vore ju det perfekt. Jag oroar mig dock för kylan... Finns det nån här som har sina hästar i uteboxar i norrbotten?
 
Sv: Uteboxar...

Jag bor inte så långt norrut (sthlm) men jag har uteboxar! Kylan lär inte var några större problem med fri tillgång på grovfoder och vatten. :)
 
Sv: Uteboxar...

Du kan ju bygga två boxar mot varandra (med ett tak som går över båda) med en gång på 2,5 meter emellan, och vid ena gaveln bygger du för så att det blir en trävägg som tar emot blåsten. Förslagsvis vänder du den väggen mot norr och den öppna sidan av gången mot söder.

Eller så lägger du boxarna bredvid varandra, bygger ett tak som går ut 2,5 meter och sedan en vanlig trävägg. Samma sak där, bygg en vindfångarvägg mot norr och en öppning mot syd.

Med dessa två förslag slipper hästarna stå i drag, samt du slipper oroa dig för att snö och dylikt ska blåsa rakt in i boxarna. Samt att det blir lite "stallkänsla" eftersom du får en stallgång utanför boxarna. Väggarna är också utmärkta att hänga redskap på m.m. och det går ju bra att isolera dem för att hålla värmen bättre.
 
Sv: Uteboxar...

Gisburne skrev:
Du kan ju bygga två boxar mot varandra (med ett tak som går över båda) med en gång på 2,5 meter emellan, och vid ena gaveln bygger du för så att det blir en trävägg som tar emot blåsten. Förslagsvis vänder du den väggen mot norr och den öppna sidan av gången mot söder.

Eller så lägger du boxarna bredvid varandra, bygger ett tak som går ut 2,5 meter och sedan en vanlig trävägg. Samma sak där, bygg en vindfångarvägg mot norr och en öppning mot syd.:idea: :idea:


jag har också planer på att bygga uteboxar. Detta var ju verkligen ett hett tips!!:bow:
Vill inte störa trådskaparen men är det lag på att ha en gjutenplatta att ha boxarna på eller räcker det att det är bra dränerat!!!
Ska nog gjuta just för att få en bra uppbindningsplats, men vill gärna veta.
 
Sv: Uteboxar...

Jag har två ponnyer som står i en typ av uteboxar. Vi har inrett en bod med två boxar där vi satt boxdörrarna direkt på ytterväggen. Stallet är oisolerat och boxarna skiljs endast åt av en halv sidovägg. Jag har endast positiva erfarenheter. Hade problem med en av ponnyerna tidigare som har dammallergi. Men hon är 90 % bättre nu. Vi har vinterhagen i direkt anslutning till stallet så dörrarn står öppna (fast hakade) och blir då perfekt ligghall. Ponnyerna vet exakt vilken box som är vems. På dagtid står gärna den ena ponnyn inne i den andra ponnyns box, men när jag kommer för att fodra går hon genast in till sin box. Kylan är inget bekymmer men jag har fodrat dem lite extra när det varit särskilt kallt. Har även haft tjocka täcken inne på natten. Däremot skulle jag aldrig ställa en helklippt häst i utebox. Enda bekymmret har varit för oss tvåbenta när det ska borstas och så. Det blir lite kallt och vi skyndar oss alltid på så att hästarna inte behöver stå utan täcken för länge. Detta har fått mig att inse att vi nog har stall för vår bekvämlighets skull och inte alls för hästarnas skull.
 
Sv: Uteboxar...

Nej, du behöver inte gjuta golv. Alla regler finns på Jordbruksverkets hemsida, tror adressen är www.sjv.se. Grusgolv går lika bra som gjutet, enda nackdelen är att man (oftast) behöver grusa om ett par gånger om året, eftersom hästarna arrangerar om bädden och gräver lite ibland, och att lite grus alltid följer med mockningen ut på gödselhögen. Ett gjutet golv ligger ju där det ligger, så att säga. Hovslagaren vill inte stå och sko i en mörk box med grusgolv heller, utan vill ha gjutet golv (eller på annat sätt fast golv) och bra belysning för att kunna göra sitt jobb ordentligt. En lösning till det kan ju vara att gjuta en platta utanför boxarna och använda till skoning o dyl, om du nu vill ha grusgolv i själva boxarna.
 
Sv: Uteboxar...

Vi har 2 av våra 4 hästar i uteboxar.. de ligger vägg i vägg med den uppvärmda sadelkammaren till "inne stallet" och äe isolerade. Vi har inte gjutet golv utan nergrävt ganska djupt med singel sedan sand och sedan väldigt tjock spånbädd på detta.. har aldig haft bekymmer med kyla därinne.. möjligvis när det är 20 minus ute sätter vi in en liten kupè värmare i ena för att det är trevligare för hästarna att gå in på kvällen och för oss att mocka.. vi har ventilation och öppet fönster med bara galler mellan boxarna... det enda dåliga är avsalnad av stallgång men vi kan göra i ordning inne i boxarna.. utskjutande tak en bra bit framför och på sidorna är verkligen att rekomendera.. min stora knas och vår 4 åring bor där bak och trivs prima :)

vi har för övrigt ett garage med värme, spolmöjligheter och bra belysning för skonig och liknande
 
Sv: Uteboxar...

LadyLusifer skrev:
möjligvis när det är 20 minus ute sätter vi in en liten kupè värmare i ena för att det är trevligare för hästarna att gå in på kvällen och för oss att mocka..

:eek: Låter livsfarligt pga brandrisken.. eller menar du att den bara är på medan ni mockar ?
 
Sv: Uteboxar...

Lägger in dom här igen.
Har hafft ungästarna där under hela vintern utan täcken, dom kallaste nätterna sköv vi igen överluckan men länade en springa för luften.
Nästa år kommer jag att täcka den ena då han är 3 nu och kommer att ridas mer nästa år.

Vi har grus golv och det funka hur bra som hellst, men självklart så får jag ha bädd. Jag har spån och halm och den har varit torr och fin hela tiden och jag har aldrig behöft fylla på med grus, som någon nände, även att jag har en som gräver emellanåt.

http://i73.photobucket.com/albums/i2...o/DSC01007.jpg
 
Sv: Uteboxar...

Smart att använda garaget till det !! ( Skoning osv)
Jag använder mitt garage till sadelkammare !
Men hovis ska få använda det också !
Det är isolerat och väldigt mysigt, jag har både radio och telefon där.
Så träns osv blir ofta putsade !!

Hej från Hambo
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 713
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 340
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp