Bukefalos 28 år!

Uteboxarna!!!

Sv: Uteboxarna!!!

Jättefina! Vet du vad totalkostnaden blev för att bygga? Är det gjutet golv eller annat? Är också i tankar kring uteboxar...
 
Sv: Uteboxarna!!!

Vi dränerade huset i höstas och leran vi fick upp lade grävaren upp som en platå som stallet står på. Lera, duk och grus (sånt som man lägger på väg) är golvet i boxarna.
Eftersom min sambo är snickare så har vi kommit undan billigt. Plåten är det som har kostat mest. Stallet är isolerat, med plåt yttre.
Hela bygget gick på max 15.000:-.

Jag är jätte nöjd med det.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Snygga väldigt snygga, bra att ni har sadelhängare där oxå så man slipper hänga på boxkanten.

hur nära ifrån stallet ligger sadelkammaren? Undrar hur långtb det är att bära nämligen :devil:
 
Sv: Uteboxarna!!!

Det är inte längre till min sadel kammare (som är i källaren på huset) än 15-20 meter.

Det är säkert en vane sak att ha sina hästar i uteboxare, i alla fall här i Sverige. Eftersom jag har bott i England i flera år så har jag vant mig så vid det.
Har inte hafft några problem med kylan heller utan det har funkat finemang hela vintern.
Nu har jag två unghästar som står i dom och dom har klarat sig utan täcken under hela vintern (halvblod), men nästa vinter så kommer jag att täcka den äldsta då han är 3 nu.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Cool! :cool: Hade nog räknat med mycket dyrare. Men det förstås, jag är ju inte snickare, och känner ingen som jag kan locka med saft och bulle om de bygger uteboxar åt mig... :o så det blir nog dyrt ändå i slutändan.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Ja, engelska utestall är så himla fina! :love: En av de finaste varianterna (förutom de murade hästskoformade stallarna, dårå) tycker jag är när fyra-sex uteboxar ligger i vinkel som ett L, alltså med 2-3 boxar på varje sida, och en murad/gjuten "stallgång" utanför boxarna, med tak över. Det blir som ett stall fast utomhus! Eller som uteboxar med veranda utanför, hur man nu vill se det. :D
 
Sv: Uteboxarna!!!

Ja just det också, min pappa är elingenjör och min bror elektriker så det kostade ju inget heller.........
Trodde väll aldrig att jag skulle få användning av dom.....:smirk:
 
Sv: Uteboxarna!!!

Mina föräldrar byggde ett litet utestall åt mina hästar på sin tomt för några år sedan. Då fick vi nära på gratis hjälp av en granne som är elektriker. Sån tur lär jag ju inte ha nästa gång.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Hur menar du med att botten är leran plus duk och grus? Kan man bara fylla upp med ca 30 cm lera, lägga duk (var finns sådan och vad kostar den?) och sedan grus? Blir det inte svårt att mocka med grusbotten?
 
Sv: Uteboxarna!!!

Ett av stallarna som jag var på i England var en hel "cort yard", det var ett bygge i kvadrat med en blomster säng i mitten, två av längorna var boxar och dom andra två var lägenheter och från lägenheterna (ut från cort yarden) såg man ner på ridbanan. (allt var byggt i en fyrkant, dock var det bara en del av stallet det fanns fler stall byggnader, svårt att förklara utan bilder, men mycke mäktigt ställe)

Planerna på vår lilla gård är att vi ska blåsa ut hela ladan och bygg 4 boxar med spolspilta och sadelkammare, men det ligger efter hus bygget.:crazy:
 
Sv: Uteboxarna!!!

cutty skrev:
Hur menar du med att botten är leran plus duk och grus? Kan man bara fylla upp med ca 30 cm lera, lägga duk (var finns sådan och vad kostar den?) och sedan grus?
Leran har vi grävt upp från våran gård, har hur mycke blå lera som helst. Det var vad vi hadde så vi anväde den. Grus är bara att beställa på grus ställen. Duken har sambon fått genom jobbet så jag vet inte vad den kostar

Blir det inte svårt att mocka med grusbotten?
Jag har spån och halm bädd. Erkänner att det kommer att bli spännande när jag ska tömma dom i sommar.....
Bäddarna har hållt sig väldigt torra och fina, vet inte om det är för att dom står på grus i botten som dränerar, eller om jag är så duktig på att mocka..:smirk: Har en hel del arbets-livs-erfarenhet när det gäller mockning....
 
Sv: Uteboxarna!!!

Fröken_Skåne skrev:
Vad söta! Hur förvarar ni utrustning,strö och hö? *nyfiken*

Har en stor lada som hö, halm och foder är i.
Det blå till vänster av boxarna är pallar av spån under presenning.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Jag har hört att det blir dyrt i längden med grus, eftersom mycket av det följer med när man mockar, och därför måste man grusa om ett par gånger om året. Men jag har haft en fundering att ha sand i botten (typ galoppbanesand) och en tjock bädd över. Sanden är så pass tung att den gärna ligger kvar i botten, men frågan är om det inte kanske blir för hårt istället, om det är väldigt torrt och sanden torkar...? Men det borde ju inte bli hårdare än betong med bädd över.

Är det någon här som har provat att asfaltera ett stallgolv? Jag har inte sett det i boxgolv, men som stallgång däremot. Svårt som sjutton att sopa rent första året, men sen gick det bättre alleftersom asfalten jämnades till av slitaget.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Det går inte åt en gnutta sand, för det är bädd så det enda som tas ut är bajs och blött som är vid ytan. Har inte kastat ut någon sand, men det är inte riktigt sand som ska va i boxarna utan sådant som läggs på grus vägar med sten mjöl så att det packar sig en del.

Ang asfalt som stallgång el dyl tror jag inte riktigt på, då det blir halt som attan speciellt när det blivit ner slitet en del.
 
Sv: Uteboxarna!!!

Fint! Nästan som våra, fast framkanten på våra boxar är 140 cm hög utan möjlighet att stänga till.

Immer
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 883
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 295
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 389
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp