Utegående skogis?

C

cathepsin

Planerar att skaffa en till katt då lillmissen har blivit ensam katt i familjen på gamla dagar.
Bor ute på landet långt ifrån bilvägar och annat "farligt", katterna bor inne i huset men får lov att gå ute så mycket som de har lust till.
Har letat efter en blandning mellan norskskogskatt och bondkatt för att få en lite långhårig katt som ändå kan passa som "utekatt". Har dock lyckats med att hitta betydligt fler renrasiga skogisar än blandningar då vi är beroende av att missen ska vara flyttklar omkring ett specifikt datum, så till frågan:
Är det OK att ha en skogis som utekatt? , Alltså boende inne hos famlijen men även fritt utegående? Många uppfödare verkar föredra att sälja katterna som innekatter, och jag kan givetvis se fördelarna med att ha missen som innekatt. Men där vi bor är det bara så perfekt miljö för utegående katter,

Är det någon som kan bidra med synpunkter eller information angående detta?
 
Skogkatten är ju en katt "designad" att klara sig ute med sin vattenavstötande päls och som dessutom knappt får en tova.
Många uppfödare är nog rädda att något ska hända det lilla livet, det är nog därför de tvekar att sälja katten som utekatt. Jag hade varit rädd att få min kisse stulen- de kostar ju en slant- och är ju en kär familjemedlem.
Gå in på skogkattslingan.com så hittar du info och kissar till salu. Lycka Till!
 
tack för länken! :bow:

Jo, skogskatten verkar ju vara väldigt "anpassad" för att klara att gå ute, och våra missar BOR ju som sagt inne i huset, och är alltså inte tvugna att vara ute mer än de själva har lust till, de blir dessutom ordentligt borstade och ompysslade.
Då vi nu bor rätt "långt från civilisationen" känns det inte som om stöldrisken är något överhängande hot precis, men det är ju värt en tanke i alla fall.

Ska nog försöka att hitta en skogis iaf. tycker att skogisens psyke är väldigt tilltalande, och så slipper man vara orolig för att katten ska vara inavlad som ju tyvärr inte är helt sällsynt bland bondkatterna.
 
Jag tycker du tänker helt rätt!!!
Någonstans därute finns en liten skogis till dig! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 734
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 129
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Min mamma ska ta över en snart 1årig katthane. Han är korsning maine coon/bondkatt. Han var utekatt till en början, nu har han varit...
Svar
17
· Visningar
1 911
Senast: Flash5
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 050
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp