Bukefalos 28 år!

Utevistelse..

B

**BORTTAGEN**

Är det någon av er som vet om det finns någon lag vad gäller daglig utevistelse för hästar?
Eller nån lag om utevistelse öht?
Undrar för att vi har en granne som släpper ut sina hästar väääldigt sällan, nu har dom inte varit ute på 2 månader!
Nån vänlig själ som vet?
Tacksam för svar!
 
ajdå! då var det som jag misstänkte!
Inget att göra då!
Stackars pållar *snyft*
 
Anmäl anonymt och hoppas på att de som kollar upp hästarna kan finna fel på dem, kanske pga dåligt med utevistelse.. Är nog enda man kan göra tyvärr..
 
Har funderat på att anmäla, jag tycker att det är oacceptabelt, ville bara kolla om det finns nån lag, lättare att anmäla om man vet vad som gäller.
Ringer imorn!
 
Men hur är det med hästarna annars. Rids dom regelbundet så att de får motion och stimulans på det sättet?
Om inte så kan jag tro att det inte är enligt lagen.
 
om jag inte minns fel, står det i djurskyddslagen att hästen ska kunna bete sig naturligt...o leva ett så någorlunda naturligt hästliv som är möjligt. vilket menas med att den ska få utevistelse.
en instängd häst dygnet runt lever itne ett någorlunda naturligt hästliv.
lagar är ju oftast luddiga...
men självklart finns det lagar, de kan tolkas på olika sätt bara.
ja ska bli djurskyddsinspektör så ja komemr lära mig allt det där snart... :)
 
hästarna är ALDRIG ute! Dom rids inte, körs inte och promeneras inte!
Jag vet att det är väldigt luddiga lagar, vad menas egentligen med att dom ska kunna bete sig naturligt?
Det kan dom ju öht inte i boxen...
Ska ringa och höra mig för iaf, tänkte göra det idag men det är ju röd dag ju!
Vad är det för utbildning för att bli djurskyddsinspektör? *nyfiken*
 
Detta om utbildning hittade jag ang Miljö-hälsskyddsinspektör som även innefattar djurskydd...

Du kan utbilda dig till miljö- och hälsoskyddsinspektör vid miljö- och hälsoskyddsutbildningen vid Umeå universitet. Utbildningen omfattar 160 poäng (4 år). Du läser ämnen som ekologi, kemi, förvaltning och miljörätt. I utbildningen ingår praktik. För att antas krävs grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet i matematik, samhällskunskap och naturkunskap ( alternativt biologi och kemi).
Vid högskolan i Kalmar finns Miljövetenskapligt program, som omfattar 160 poäng. Inom utbildningen kan man profilera sig mot miljöskydd.

Det finns också påbyggnadsutbildningar i miljöskydd och hälsoskydd vid Stockholms och Göteborgs universitet. Utbildningarna omfattar 40 poäng (1 år) och bygger på naturvetenskaplig grundutbildning. Vänd dig till utbildningsanordnaren för aktuell information om utbildningens innehåll och regler för antagning.

Inom högskolan finns också andra utbildningar, både med teknisk och naturvetenskaplig inriktning, för arbete inom miljöområdet.
 
man kan nog gå olika vägar.
den vägen jag går är att jag nu håller på att utbilda mig till miljö- och hälsoskyddsinspektör. sedan ska jag tillämpa det med djurskydd i antingen umeå eller skara...
sen kanske ja ska läsa till andra kurser som ges på slu (sveriges lantbruksuniversitet)

:)
 
jag läser miljövetenskap vid mälardalens högskola i västerås 160 poäng. sen läser jag till djurskydd i umeå eller skara.. :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 782
Senast: Linda_A
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Habina
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: Joel
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp