Bukefalos 28 år!

"utläkt" spatt, kan smästan blossa upp igen?

Behati

Trådstartare
Har idag bestämt mig att åka med den andra hästen till kliniken och kolla upp henne och kände helt hur allt bara rann över....


Var för inte mer än 2-3 månader sen på kliniken med min 4 åring som plötsligt fått en hälta (hoppade i princip på 3 ben) och krämper i ena bak. Åkte akut och kollade igenom hela hästen och det visade sig att hon har på mycket god väg utläkt spatt och inte täta, men avbelastningsskador på tornutskotten vilken gör att hon förmodligen inte kommer bli duglig som ridhäst.

Vi har en ny tid med lilltjejen om ca 3 månader och ska då kolla om spatten läkt ut.

Min första tanke var helt enkelt att hon, om hon inte har ont, ska gå som "lekledare" i hagen åt unghästarna, då hon för mig inte är aktuell att använda i avel.

Hittade på många ställen att spatt kan blossa upp igen.... men gäller detta även "utläkt" spatt?
Vill verkligen inte att hon ska gå runt att ha ont, men samtidigt har känns det väldigt jobbigt att inte ha henne i stallet...:cry:

Lite rörigt kanske men jag hoppas att någon har ett bra svar med mer logic i än vad min hjärna för tillfället kan hitta på....
 
Sv: "utläkt" spatt, kan smästan blossa upp igen?

tack och lov är min egen erfarenhet av spatt hyffsat begränsad, men min vänninas ena häst fick spatt som "läkte ut" men blev periodvis aktiv igen osv.
när spatten inte va aktiv hade hästen inte ont men hon promenadreds/skogslullade bara någon dag i veckan. det va vad hon "tålde" utan att få ont
 
Sv: "utläkt" spatt, kan smästan blossa upp igen?

Det finns ingen utläkt spatt, bara vilande.

vet beskrev hennes tillstånd som mycket nära utläkt spatt, så det var därför jag skrev så......

*delvis knapp* men om leden är i hoppväxt, vad är det som kan blossa upp igen?

Låter visst som jag är helt bakom flötet, men jag har ärligt talat inte någon erfarenhet, i inre kretsar, om spatt
 
Sv: "utläkt" spatt, kan smästan blossa upp igen?

Spatt är en inflammation i hasens glidleder. När den led som är drabbad av inflammation har vuxit ihop/förbenats, så talar man om "utläkt" eller "vilande" spatt, som inte gör ont, eftersom inflammationen är borta. Det är dock inte alls ovanligt att inflammationen sedan blossar upp i en annan glidled i samma has, eller i hasen på andra sidan. Beteckningen "utläkt spatt" är därför rätt missvisande, "vilande" är bättre.
 
Sv: "utläkt" spatt, kan smästan blossa upp igen?

aha, min kommer ju förmodligen aldrig bli någon ridhäst i vilket fall som helst iom ryggen...... så det som kommer på hennes lott är att gå i hagen som sällskap, men inte ens ddet känns aktuellt om hon ska behöva ha ont:crazy:

Hon har "redan" nu dåliga och bra dagar, ena springer hon och leker och den andra så står hon längst bort i hagen och hänger och gör inte en enda ansats till att följa med när man hämtar den andra i hagen, vilket hon i normala falll, eller gjorde för bara några månader sen, hon har nämligen lidit av seperationsångerst till den yttersta grad att hon sprängde bådfe stalldörrar och staket...:eek:
 
Sv: "utläkt" spatt, kan smästan blossa upp igen?

ok! tack för ett mycket bra svar:bow:

låter dock inte lovande för min lille stjärna:(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 076
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp