Utlåning av häst

Ninni 2005

Trådstartare
Hej!
Jag har lånat ut min ponny i sommar.
Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som frågade om hennes dotter kunde få ha min ponny över sommaren. Då jag själv inte hade tillräckligt med tid för honom pga jobb så gick jag med på det och tänkte att det kunde vara en bra lösning.
De som lånade honom hade ingen transport så jag körde honom dit (ca 10 mil enkel väg) och hämtade honom idag. De bad mig även att ta med foder till honom eftersom de inte ville att han skulle byta foder, vilket jag helt höll med om. Dock trodde jag väl att de skulle betala för hans foder eftersom de fick ha honom helt som sin egen i mer än två månader.
Jag lämnade över all hans utrustning nyputsad och rengjord.
När jag hämtade honom idag så var ALLT foder slut (hade skickat med så att det skulle räcka med god marginal), all utrustning som jag skickade med honom, sadel, träns och övrig utrustning var skitigt för de hade inte haft tid att rengöra det.
De tackade så mycket för lånet och beklagade att jag fick tillbaka hans utrustning i det skick den var men har inte erbjudit sig att betala varken för transportkostnader eller foder. Jag är väl en för snäll person så jag kommer inte att be om det heller men jag undrar bara, om någon av er hästägare här hade lånat ut er häst, hade ni tagit dessa kostnader? Ska inte den som lånar hästen stå för alla kostnader kring det?
 
Hej!
Jag har lånat ut min ponny i sommar.
Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som frågade om hennes dotter kunde få ha min ponny över sommaren. Då jag själv inte hade tillräckligt med tid för honom pga jobb så gick jag med på det och tänkte att det kunde vara en bra lösning.
De som lånade honom hade ingen transport så jag körde honom dit (ca 10 mil enkel väg) och hämtade honom idag. De bad mig även att ta med foder till honom eftersom de inte ville att han skulle byta foder, vilket jag helt höll med om. Dock trodde jag väl att de skulle betala för hans foder eftersom de fick ha honom helt som sin egen i mer än två månader.
Jag lämnade över all hans utrustning nyputsad och rengjord.
När jag hämtade honom idag så var ALLT foder slut (hade skickat med så att det skulle räcka med god marginal), all utrustning som jag skickade med honom, sadel, träns och övrig utrustning var skitigt för de hade inte haft tid att rengöra det.
De tackade så mycket för lånet och beklagade att jag fick tillbaka hans utrustning i det skick den var men har inte erbjudit sig att betala varken för transportkostnader eller foder. Jag är väl en för snäll person så jag kommer inte att be om det heller men jag undrar bara, om någon av er hästägare här hade lånat ut er häst, hade ni tagit dessa kostnader? Ska inte den som lånar hästen stå för alla kostnader kring det?
Jag hade sett till att diskutera sådana punkter innan dom fick låna ponnyn.
 
Ja jag har definitivt lärt mig min läxa här! Kommer aldrig att göra om detta utan att ha klara avtal.
Var tydligen naiv men eftersom det var till personer som var bekanta till min bekantskapskrets så trodde jag att det skulle vara ok.
Är helt medveten om att jag handlat i god tro men jag är mest nyfiken på om ni tycker att jag är rätt eller fel ute? Ska man som hästägare stå för dessa kostnader?
Utrustningen är jag inte öppen för att diskutera, den skulle de ha lämnat tillbaka så som de fick den, dvs rengjord resp putsad.
 
Rent krasst så är folk inte tankeläsare och att tänka i termer som att det vore självklart med ditten/datten gör en ofta besviken. Det råder sällan konsensus i vad som är självklart.

Att vara tydlig med förväntningar och förutsättningar från början kan kännas trist, men det är inte kul att känna sig besviken i efterhand heller.
 
Det är trist när man känner att någon har dragit nytta av ens välvilja. Men med det sagt, så tror jag att man behöver vara tydlig med vad man förväntar sig av en sådan här situation.

Har du inte sagt att du förväntar dig ersättning för foder och transport så är det inte självklart att de tänker på det. För folk tänker inte alltid som man själv gör. Det behöver inte handla om ovilja eller ens en aktiv tanke. Kunskapsnivån spelar förstås också in. Det finns säkerligen anledning till att de som hyr ut hästar professionellt har omfattande kontrakt som stipulerar vad hyraren ska stå för.

Säljaren till en av mina hästar körde typ 20 mil enkel väg för att lämna henne till mig (affären genomfördes sedan på plats i mitt stall). Hon erbjöd sig att göra det för att hon ville se stallet där hästen skulle bo. Jag betalade ingen ersättning för det och säljaren passade på att ta en weekend i Gbg. Rätt eller fel? I det här fallet var det helt rätt och vi hade en god kommunikation hela vägen, men i ett annat fall hade det kanske varit självklart för mig att göra annorlunda.
 
Jag lånade ut min ena häst akut som sällskap en gång. Körde dit honom och de körde hem (eftersom de hittat en ny stallplats till sin häst och skulle flytta innan jag kunde hämta). Förväntade mig inga pengar direkt men något litet hade varit uppskattat, om så bara en chokladkaka. Fick inget alls 🤷🏻‍♀️
 
Jag lånade ut min ena häst akut som sällskap en gång. Körde dit honom och de körde hem (eftersom de hittat en ny stallplats till sin häst och skulle flytta innan jag kunde hämta). Förväntade mig inga pengar direkt men något litet hade varit uppskattat, om så bara en chokladkaka. Fick inget alls 🤷🏻‍♀️
Ja det är väl ungefär så jag känner också. Man får inte så mycket för att man ställer upp har jag lärt mig genom den här historien.
 
Hej!
Jag har lånat ut min ponny i sommar.
Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som frågade om hennes dotter kunde få ha min ponny över sommaren. Då jag själv inte hade tillräckligt med tid för honom pga jobb så gick jag med på det och tänkte att det kunde vara en bra lösning.
De som lånade honom hade ingen transport så jag körde honom dit (ca 10 mil enkel väg) och hämtade honom idag. De bad mig även att ta med foder till honom eftersom de inte ville att han skulle byta foder, vilket jag helt höll med om. Dock trodde jag väl att de skulle betala för hans foder eftersom de fick ha honom helt som sin egen i mer än två månader.
Jag lämnade över all hans utrustning nyputsad och rengjord.
När jag hämtade honom idag så var ALLT foder slut (hade skickat med så att det skulle räcka med god marginal), all utrustning som jag skickade med honom, sadel, träns och övrig utrustning var skitigt för de hade inte haft tid att rengöra det.
De tackade så mycket för lånet och beklagade att jag fick tillbaka hans utrustning i det skick den var men har inte erbjudit sig att betala varken för transportkostnader eller foder. Jag är väl en för snäll person så jag kommer inte att be om det heller men jag undrar bara, om någon av er hästägare här hade lånat ut er häst, hade ni tagit dessa kostnader? Ska inte den som lånar hästen stå för alla kostnader kring det?
Åh så tråkig attityd. Jag önskar att de visat dig mer uppskattning när du ställt upp så.

En del människor är bara så självupptagna.
 
Jag hade väl kunnat köra hästen så jag vet var den finns men hade aldrig betalt foder och hade givetvis skrivit i ett kontrakt att utrustning och häst ska lämnas tillbaka i samma skick (sedan kan saker så klart hända men det är då oerhört viktigt att prata om vem som står för till exempel veterinärvård). Kontrakt nästa gång, jag tror du får vara glad att du får kostnader enbart för foder och en skitig sadel att göra ren denna gång.
 
Det är trist när man känner att någon har dragit nytta av ens välvilja. Men med det sagt, så tror jag att man behöver vara tydlig med vad man förväntar sig av en sådan här situation.

Har du inte sagt att du förväntar dig ersättning för foder och transport så är det inte självklart att de tänker på det. För folk tänker inte alltid som man själv gör. Det behöver inte handla om ovilja eller ens en aktiv tanke. Kunskapsnivån spelar förstås också in. Det finns säkerligen anledning till att de som hyr ut hästar professionellt har omfattande kontrakt som stipulerar vad hyraren ska stå för.

Säljaren till en av mina hästar körde typ 20 mil enkel väg för att lämna henne till mig (affären genomfördes sedan på plats i mitt stall). Hon erbjöd sig att göra det för att hon ville se stallet där hästen skulle bo. Jag betalade ingen ersättning för det och säljaren passade på att ta en weekend i Gbg. Rätt eller fel? I det här fallet var det helt rätt och vi hade en god kommunikation hela vägen, men i ett annat fall hade det kanske varit självklart för mig att göra annorlunda.
Jag levererade min häst 28 mil enkel väg när jag sålde henne. Jag tror jag erbjöd mig? 😊

Till ts.
Om du hade skickat med foder tror jag de kanske trodde att du bjöd på det? Om du hade skickat med en lista på vad hästen skulle äta och inget foder så hade de kanske köpt det själva? Svårt att veta och ännu svårare att göra upp om efteråt.

Jag hade blivit väldigt besviken om jag fått tillbaka smutsiga grejer och hade inte lånat ut något till dom i fortsättningen.
 
Personligen hade jag ju erbjudit mig att betala för reskostnader och frågat vad höet kostar, men det finns många människor som inte tänker så. Du hade behövt tydliggöra innan att du kan köra hästen mot ersättning och vad du ville ha betalt för höet.
Ta det som läropengar. Du kan inte komma i efterhand och kräva pengar.
 
Hej!
Jag har lånat ut min ponny i sommar.
Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som frågade om hennes dotter kunde få ha min ponny över sommaren. Då jag själv inte hade tillräckligt med tid för honom pga jobb så gick jag med på det och tänkte att det kunde vara en bra lösning.
De som lånade honom hade ingen transport så jag körde honom dit (ca 10 mil enkel väg) och hämtade honom idag. De bad mig även att ta med foder till honom eftersom de inte ville att han skulle byta foder, vilket jag helt höll med om. Dock trodde jag väl att de skulle betala för hans foder eftersom de fick ha honom helt som sin egen i mer än två månader.
Jag lämnade över all hans utrustning nyputsad och rengjord.
När jag hämtade honom idag så var ALLT foder slut (hade skickat med så att det skulle räcka med god marginal), all utrustning som jag skickade med honom, sadel, träns och övrig utrustning var skitigt för de hade inte haft tid att rengöra det.
De tackade så mycket för lånet och beklagade att jag fick tillbaka hans utrustning i det skick den var men har inte erbjudit sig att betala varken för transportkostnader eller foder. Jag är väl en för snäll person så jag kommer inte att be om det heller men jag undrar bara, om någon av er hästägare här hade lånat ut er häst, hade ni tagit dessa kostnader? Ska inte den som lånar hästen stå för alla kostnader kring det?
Tråkig situation.
Jag hade skickat ett meddelande i stil med.

”Hej! Kostnaden för foder och transport till/från er kostar XX kronor. Ni kan swisha eller sätta in dem på konto X.
Jag får lägga en del tid på att rengöra all utrustning efter er användning, det var tråkigt att inte få tillbaka det i samma skick som när ni fick låna det.

Mvh Ninni 2005”
 
Eftersom de frågade om de fick låna hästen och du ansåg att du inte skulle ha tid med den trodde de säkert att de gjorde dej EN TJÄNST som "tog hand om den åt dej under sommaren" och därmed inte tycker de är skyldiga dej någonting.

Om vi skulle låna häst och någon kom med "specialfoder" skulle jag anse att de är upp till ägaren att stå för det fodret även när hästen är hos mej. Dock skulle jag inte lämna tillbaka utrustningen skitig. Där går en gräns, men i mitt fall skulle jag ha egen utrustning (min egna) till hästen så det skulle vara ett icke problem.
 
Eftersom de frågade om de fick låna hästen och du ansåg att du inte skulle ha tid med den trodde de säkert att de gjorde dej EN TJÄNST som "tog hand om den åt dej under sommaren" och därmed inte tycker de är skyldiga dej någonting.

Om vi skulle låna häst och någon kom med "specialfoder" skulle jag anse att de är upp till ägaren att stå för det fodret även när hästen är hos mej. Dock skulle jag inte lämna tillbaka utrustningen skitig. Där går en gräns, men i mitt fall skulle jag ha egen utrustning (min egna) till hästen så det skulle vara ett icke problem.
Fast det står ju att dom ville att hon skulle skicka med foder
 
Just ordet låna när det är bekanta emellan brukar ju inte innebära en kostnad, De tänkte säkert något i stil med att fodret du har hemma som hästen skulle ätit hos dig är sak samma om det äts hos dom så att de var “smarta” att få det med i lånet av ponnyn. Dålig stil att inte fråga dig vad de ska ersätta dig för att köra hästen osv och helt oacceptabelt att om de nu trodde de kom undan med en helt gratis ponny i två månader att inte lämna tillbaka allt i glänsande skick, men jag tycker du får ta på sig ansvaret att när de inte frågade vad du ville ha för ersättning att du inte själv tog upp det! Du hade ju allt att förlora i situationen och de allt att vinna.
 
Eftersom de frågade om de fick låna hästen och du ansåg att du inte skulle ha tid med den trodde de säkert att de gjorde dej EN TJÄNST som "tog hand om den åt dej under sommaren" och därmed inte tycker de är skyldiga dej någonting.

Om vi skulle låna häst och någon kom med "specialfoder" skulle jag anse att de är upp till ägaren att stå för det fodret även när hästen är hos mej. Dock skulle jag inte lämna tillbaka utrustningen skitig. Där går en gräns, men i mitt fall skulle jag ha egen utrustning (min egna) till hästen så det skulle vara ett icke problem.
Jag hade faktiskt tolkat det så med. Hade jag fått foder med till hästen hade jag fodrat med det och aldrig tänkt tanken att betala det? Hästen äter ju det ändå så att säga.
Jag hade också betalat transport och rengjort utrustningen men just fodret hade jag inte tänkt på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 628
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 407
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 100
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp