Utmaning: Lita på din kropp!

GardenAngel

Trådstartare
Hallå! Jag har börjat utmana mina egna rädslor och misstro att min kropp inte kan, genom att våga göra lite "tokiga" saker med min kropp. Saker som egentligen inte kräver speciellt mycket styrka/smidighet utan snarare mod och tro på sig själv. Häromdagen stod jag på händer för första gången i mitt 24-åriga liv, och idag hängde jag upp och ned i en dörrkarm. DET GICK! Och det var inte svårt.

Men nu har jag slut på idéer. Har ni några idéer på enkla, men lite modiga, saker man kan göra med sin kropp för att bygga kroppslig tillit? Och då inte typ gå ner i split eller lyfta en bil - utan sånt som alla kan göra, så länge man är frisk.

3184413D-2E01-41C6-ADC9-28E0B12BD9E3_zps02ktnk7q.jpg
 
Det där med dörrkarmen vill jag också testa! Men jag undrar om inte mina är för tunna...:cautious:

Jag har dåligt med idéer själv. Klättra upp i ett träd :D? Någon meter högre än sin comfort zone.
 
Det där med dörrkarmen vill jag också testa! Men jag undrar om inte mina är för tunna...:cautious:

Jag har dåligt med idéer själv. Klättra upp i ett träd :D? Någon meter högre än sin comfort zone.

Prova ändå! :D Eller om du har typ en smal hall så borde det gå att göra mot väggarna.

Klättra i träd är ingen dum idé faktiskt! Bara att känna att man kan klättra i träd kan nog vara en boost! När man var liten var det ju en baggis, men att sträcka sig efter grenar i vuxen ålder känns lite läskigt. Vi brukade hoppa mellan olika träd när jag var barn, det skulle jag AAALDRIG våga nu!
 
@GardenAngel Alltså jag måste bara fråga... Hur kom du upp? Hur kom du ner? Hur hur hur? O_o

För övrigt är jag världens största mes (på den nivån att jag inte ens vågade prova en ny maskin på gymmet igår trots att herr PT stod bakom och lovade att jag inte skulle dö) och har accepterat det, så jag känner inte att jag kan bidra med så mycket mer än dumma frågor i den här tråden :D
 
@GardenAngel Alltså jag måste bara fråga... Hur kom du upp? Hur kom du ner? Hur hur hur? O_o

För övrigt är jag världens största mes (på den nivån att jag inte ens vågade prova en ny maskin på gymmet igår trots att herr PT stod bakom och lovade att jag inte skulle dö) och har accepterat det, så jag känner inte att jag kan bidra med så mycket mer än dumma frågor i den här tråden :D

Haha! Jag satte händerna i backen, placerade ryggen mot karmen, klättrade upp med benen, spjärnade emot och släppte händerna. Sen var det bara att sätta ner händerna igen och kliva ner. Plättlätt!
 
Hallå! Jag har börjat utmana mina egna rädslor och misstro att min kropp inte kan, genom att våga göra lite "tokiga" saker med min kropp. Saker som egentligen inte kräver speciellt mycket styrka/smidighet utan snarare mod och tro på sig själv. Häromdagen stod jag på händer för första gången i mitt 24-åriga liv, och idag hängde jag upp och ned i en dörrkarm. DET GICK! Och det var inte svårt..
Du menar att man inte behöver speciellt mycket styrka för att stå på händer? :cautious: Ehum...
 
Du menar att man inte behöver speciellt mycket styrka för att stå på händer? :cautious: Ehum...

Nää inte såsom jag gjorde. Klättrade upp i handstående på samma sätt som jag gjorde med att hänga i dörrkarmen. Jag är helt otränad och väger 80kg och klarade ändå att stå någon sekund. Så nej, inte speciellt mycket styrka.
 
Hjula? Rondat? Gå upp resp. ner i brygga?
Finns många relativt enkla gymnastikövningar som inte kräver så mycket mer än att man är lite smidig (och vissa saker kräver inte ens det), men man kan ju börja med de enklaste och jobba sig uppåt. Mitt mål är back walkover :D Vet inte vad det heter på svenska ens för så kunnig är jag... :idea:
 
Hjula, göra en volt, flera kullerbyttor baklänges, klämma fast benen och hänga med huvudet mot marken och sen göra situps i den positionen
 
Hehe.. Rondater, volter och hängande situps känns som att det räknas till saker som kräver mer smidighet och styrka än jag har. Hjula skulle jag vilja våga, men klarar inte av att kasta ansiktet mot marken sådär. Det är även därför jag inte vågar stå på händer.. :nailbiting:

En vanlig kullerbytta kanske vore något? :D i sängen, där det är mjukt.
 
Hehe.. Rondater, volter och hängande situps känns som att det räknas till saker som kräver mer smidighet och styrka än jag har. Hjula skulle jag vilja våga, men klarar inte av att kasta ansiktet mot marken sådär. Det är även därför jag inte vågar stå på händer.. :nailbiting:

En vanlig kullerbytta kanske vore något? :D i sängen, där det är mjukt.

Vad kul det ser ut att hänga i dörrkarmen!

Om du vill hjula så kan du börja smått och i ett tempo som passar dig, sätt ner händerna i backen från stillastående och gör ett litet skutt runt med benen utan att försöka dem sträcka helt ut, sedan kan du bygga på från där när du är van vid rörelsen. Så brukade vi göra med nybörjare på kampsporten som inte litade på att de skulle fixa det. Och du ska ju inte kasta ansiktet mot marken utan huvudet följer ju bara med när du sätter ner händerna :p
 
Jag kom på en grej vi gjorde i skolan hela tiden!
Man sitter på golvet med fötterna ihop framför sig och benen böjda. Sedan håller man ihop fötterna med händerna och "rullar" åt sidan, så att man blir som liggande på benets utsida. Sedan fortsätter man rulla bakåt och runt på andra benets yttersida, och upp i sittande position igen. Sedan kan man rulla runt, runt på det sättet när man kommit på knixen :D

Jag är världssämst på att förklara dock. Ska se om jag kan hitta nån film, det heter säkert något fint på något träningsspråk eller så...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 092
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: Fibusen
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 465
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp