Bukefalos 28 år!

Utöka från villa till hästgård

cowgirl81

Trådstartare
Luddig rubrik.
Jag undrar vad som måste göras om jag och sambon köper mark av grannen, vi har villatomt nu men vill klassa det som hästgård och vad det kan tänkas kosta. marken vi tänk köpa är ca 4-5 hektar blandad skog och åker. Mvh hanna
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Antar att du vill klassa det som lantbruksenhet. Jag har för mig att gränsen ligger vid 2 ha mark så det borde ju gå, men det är säkrast att kolla med lantmäteriet (vem annars?) först.

Vad själva omklassningen kostar vet jag inte, men lantmäteriförrättningen i samband med markköpet kan nog gå på ca. 30 000:-
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Håll det taxerat vart och för sig.
Det är enklast så.
Så låt det vara 2 separata fastigheter.
Många styckar isär bostad från jordbruket för att det är bra.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Tack för tips. Men hur blir värdet på villan ökar det eller blir det detsamma.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Tack för tips. Men hur blir värdet på villan ökar det eller blir det detsamma.

Som hästgård ökar värdet från noll till något annat. Men värdet på hästgårdar pendlar ganska mycket. På 80-talet gav man ungefär 50 öre för en bra hästgård, de gick ofta inte ens att sälja. Sedan dess har priserna stigit rejält. Men det beror mest på läget (sjö? omgivningar?) och närheten till storstäderna i landet.

Som villa så ökar inte värdet speciellt mycket. Är man intresserad av vanlig villa är det inte så lockande med 4-5 hektar mark, om den inte är av mycket speciellt format med jakträtter/sjö/annat.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Jag tror att värdet på villan ökar betydligt om det går att ha hästar där.
Har ni tänkt att bygga stall & ha hästhållning så måste ni ha tillstånd för det.
Kolla med kommunen om vad som gäller, om ni inte har gjort det.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Bygglov för ligghall finns för 2 hästar samt att vi har en sjukbox/utebox vid behov. Nån som vet om man måste ha bygglov för paddock.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Vad som gäller just för en paddock vet jag ej.
Däremot är det vid byggen en fördel om byggstället ligger på mark registrerad som lantbruksenhet. Då får man bygga ganska mycket som hör till verksamheten utan att det krävs bygglov.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Gäller även paddock om det är utomnplanlaggt område och inte på åkrar som har bidrag eller är skyddsvärda.
Man måste kolla annars kan det bli dumt.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Jo blir nog till och ringa och höra med dom. Man vill ju gärna göra rätt för sig.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

beror ju på vem som tänkt köpa villan?.. jag menar.. är det en hästintresserad? då är det värt en del... annars kan det ju bli ett bakslag.. långt ifrån alla som köper villa vill ha 4-5hektar mark att sköta.. även om det inte är gräsmatta att klippa måste skog gallras och hållas efter.

det bästa är väl att hålla isär sakerna.. bygga stall och tillhörande på den andra tomten.. eventuellt bygga nytt hus och sälja det befintliga? beror lite på erat läge o så.. men möjligt att ni kan göra vinst/mindre förlust på det sättet.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Jag gissar att det inte är bygglov utan marklov du ska fråga om. Men troligen förstår de frågan i alla fall.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Vad som gäller just för en paddock vet jag ej.
Däremot är det vid byggen en fördel om byggstället ligger på mark registrerad som lantbruksenhet. Då får man bygga ganska mycket som hör till verksamheten utan att det krävs bygglov.

Det finns ingen anldening att göra om taxeringen så vida du inte ska ha en hästverksamhet och leva på det.
Hästgård som hästgård. Byggnader och markareal avgör ju om det är intressant för en ev köpare efter er.

Gällande bygglov så ska man inte ta för givet att man får bygga stall och komplementbyggander hur som helst bara för att det är en jordbruksfastighet.
Ingår inte den nytillkomna byggnaden i den huvudsakliga näringen på fastigheten är den inte bygglovfri. Till exempel kräver oftast ridhus bygglov även utanför detaljplanerat område och på jordbruksfastighet.
Ibland kan det även bli fråga om marklov om man ska anlägga en ridbana.
/T
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Det finns ingen anldening att göra om taxeringen så vida du inte ska ha en hästverksamhet och leva på det.
Hästgård som hästgård. Byggnader och markareal avgör ju om det är intressant för en ev köpare efter er.

Det finns en stor fördel med att ekonomibyggnader ligger på en lantbruksfastighet och det är att du får dra av kostnader som du har för ekonomibyggnader. Så ska stallet målas t.ex. får du momsen tillbaka och så får du dra av kostnaderna i bokföringen. Enda nackdelen är ju att du måste sköta bokföringen, men för en så liten verksamhet så klarar de flesta av det själva med hjälp av ett enkelt bokföringsprogram. I framtiden vill man kanske börja med någon verksamhet och då kan det vara jättebra att ha en massa gamla förlustår i bagaget.

Gällande bygglov så ska man inte ta för givet att man får bygga stall och komplementbyggander hur som helst bara för att det är en jordbruksfastighet.
Ingår inte den nytillkomna byggnaden i den huvudsakliga näringen på fastigheten är den inte bygglovfri. Till exempel kräver oftast ridhus bygglov även utanför detaljplanerat område och på jordbruksfastighet.
Ibland kan det även bli fråga om marklov om man ska anlägga en ridbana.
/T

Om det skulle krävas bygglov på en lantbruksfastighet så är det nog ändå lättare att få bygglov för ett stall än vad det är ifall en villaägare söker bygglov för ett stall på samma tomt.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Om det skulle krävas bygglov på en lantbruksfastighet så är det nog ändå lättare att få bygglov för ett stall än vad det är ifall en villaägare söker bygglov för ett stall på samma tomt.

Vi fick bygglov för stall på vår villatomt lätt som en plätt. Vi hade iof gjort ett ordentligt "grundjobb" och kollat med samtliga grannar runt omkring hur de ställde sig till det hela. Dessutom finns andra stall i närheten. Och vi har en välvilligt inställd kommun som vill att folk stannar kvar.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Sen finns det ju ett annat fall då det är större risk att ha hästar i en villaträdgård. Det är ifall det t.ex. kommer nya grannar som är allergiska mot hästar. Då är det lättare att klaga på hästar (eller gödsel) som finns i en villaträdgård än ifall de finns på en jordbruksfastighet.

Som hästägare är väl det här ett av de tyngre argumenten för att ha stallet på en lantbruksfastighet.
 
Sv: Utöka från villa till hästgård

Vi har inte våra hästar i trädgården....

Men, visst kan det bli problem om någon icke djurälskare flyttar in i grannhuset. Såvida det inte finns fler hästgårdar runt omkring, samt avstånden är bra. Då skulle kanske också en sådan person dra sig för att köpa ett hus precis intill alla dessa hästställen.

Att bygga stall på sin egen tomt är i annat fall ett bra alternativ om man t.ex. inte vill flytta från sitt drömhus, eller inte har flera miljoner att köpa hästgård för. I vårt fall bor vi precis i utkanten av samhället, med bondgårdar (numera hästgårdar) runt oss, och samhället har en tradition av gammal jordbruksbygd. Vårt stall smälter in i omgivningen, hästarna är snälla o väluppfostrade o gör inget väsen av sig, gödselhanteringen har vi löst på ett, för oss, smidigt sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: Ainon
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 305
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp