Bukefalos 28 år!

Utrillo 3ggr.

Iaraphel

Trådstartare
ska/har köpt en stoåring..
hon är efter Patrice, ue: bonaparte uue:arram (inte 90%säker på arram).
I alla fall så har hon Utrillo 3 gånger i sig (hittar inte hingstkatalogen och har inte hennes papper förren på tisda då hon kommer),
nån kunnig får gjärna skriva var utrillo är nånstans i henne, ominte annat kanjag skriva det imon.

Men i alla fall, vilka nackdelar är det att hon har honom 3 gånger i sig?
Kan man avla på henne eller är det osmart?

Tacksam för svar!!
 
En häst från östergötland, ser jag... ;)
(samtliga hingstar du nämner är/har varit verksamma där...)

Patrice är e Pascal, som är e Falstaff, som i sin tur är e Utrillo
Bonaparte är e Utrillo

Arram har nog INTE nåt Utrilloblod, såvitt jag kan se...

Visst kan du avla på henne, men du bör nog kanske undvika de hingstar som har Utrilloblodet i sig - något som idag faktiskt inte är särskilt svårt :)... Det var värre för 10 år sen... :crazy:
 
Tack för svaret, japp en häst därifrån tror jag.. vet inte var östergötland ligger men de var uppåt i alla fall...

Nu har jag suttit och kollat på videon om när vi var där (varken häst eller papper har kommit ännu, kommer på tisdag) filmade passet med stamtavlan och har fått fram följande (har rensat bort lite för tillfälligt "ointressant"):




e:pascall e:falstaff e: utrillo
u:boniana

E:Patrice

u:Nanna e:nepal e: polarstern


e:bonaparte e:utrillo
u:boniana
U:Freja
e:arram e:nepal
u:Fiffi u:finnes Utrillo


Med andra ord så är hennes eeee & uee &uuue = Utrillo, är det "farligt mycke", alltså så att det finns nackdelar med det?? Bortsett från att man inte ska välja hingst me utrilloblod.

Sedan märkte jag (kAn ha fel) att hennes Ue: bonaparte och hennes Eee: Falstaff är helsyskon, båda är efter utrillo och undan boniana,
nackdelar?? dåligt/bra??

och sedan en grej till
hennes eue och hennes uuee = Nepal...


Är det förmycket inavel eller är det linjeavel??

eftersom att han är en väldigt van o rutinerad uppfödare så ser jag ingen anledning till varför han skulle "missat" at hingstarna och stona går flera gånger.
och även om det är hans egna ston och hingstar så har han ju endå haft en hel del hästar att välja mellan och han har ju även lånat anras ston och betäckt med andra hingstar just för att han inte ska få förycket av bata hans hästar...

så vad tycker ni??
Är de dålig stam när de blir så mycket av samma ibland?? eller kan det vara fördelar med det också???
 
oj, nu drog visst buke ihop alltihop.. jag som hade gjort en fin stamtavla här :)...

i alla fall, om nån känner att ni kan de där me inavel/linjeavel så får ni gjärna kommentera.
 
Ähm, jag hänger inte riktigt med på din stamtavla..
Vad heter din hästs mamma så kan jag kolla själv om hon har stambosnummer, annars får du skriva mormor också.

Mvh Åsa
 
Ähh den där stamtavlen blev lit emysko när allt drogs ihop.

vad jag vill ha svar på är följande

Med andra ord så är hennes eeee & uee &uuue = Utrillo, är det "farligt mycke", alltså så att det finns nackdelar med det?? Bortsett från att man inte ska välja hingst me utrilloblod.

Sedan märkte jag (kAn ha fel) att hennes Ue: bonaparte och hennes Eee: Falstaff är helsyskon, båda är efter utrillo och undan boniana,
nackdelar?? dåligt/bra??

och sedan en grej till
hennes eue och hennes uuee = Nepal...


Är det förmycket inavel??


till görel, Nej hon är efter Freja... kan inte numret...
 
Jag tycker inte att det är för mycket. Dessutom är det av en bra hingst.

Mitt sto har också Utrillo i sig 3ggr, men på lite längre "avstånd" än hos ditt sto.

Antingen väljer du en hingst med Utrillo blod lååångt bak i sig så att du får ytterliggare linjeavel eller så väljer du en som inte har med Utrillo att göra överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

R
Avel Någon här som är kunnig på avel som skulle kunna svara på två frågor jag har? Jag är själv väldigt mycket av en nybörjare. Jo, i...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: R0NJA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp